Valmont: nebezpečně galantní závěr sezony

  1. 1
  2. 2

Může být komorní inscenace pro deset tanečníků vrcholem sezony baletního souboru první scény? Odpověď zní ano: pokud se sejde zkušený tým tvůrců, kteří přistupují s rozvahou k předloze a s pochopením k divákovým očekáváním, může vzniknout představení, které má šanci na velmi dlouhý život. Nový balet Valmont na motivy románu Nebezpečné známosti, který měl premiéru 26. června ve Stavovském divadle, splňuje všechny předpoklady pro divácky úspěšný titul. Bohatou výpravu, jasnou a gradující dramaturgii, vyzrálé výkony interpretů, srozumitelnost a nápaditost choreografie, která nepřekvapuje novátorstvím a avantgardností, ale na druhou stranu se ani vyloženě nepodbízí – pouze vyplňuje mezeru v repertoáru, po které nejeden z diváků už jistě toužil. Dramatický, ale ne triviální balet, který slibuje vášně a potěší i estetikou.Román Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti z roku 1782 není asi třeba představovat. Podle literární předlohy bylo natočeno několik úspěšných filmů, za všechny jmenujme adaptaci z roku 1959 s Gérardem Philipem nebo Formanova Valmonta z konce osmdesátých let. Jak si tedy s tímto portrétem společnosti lehkých mravů a intrikánství poradila nová baletní verze? Choreografie a režie se chopil Libor Vaculík, který zřejmě dokáže chrlit dějové balety na požádání. Libreto k nové inscenaci zpracovali společně se Zdeňkem Prokešem, a až na skutečné minimum odchylek zachytili celou předlohu a spletité vztahy postav. V inscenaci k orientaci v ději pomáhá čtení některých úryvků z dopisů, které namluvili herci Činohry Národního divadla. Tento prvek není nijak rušivý – divákům neznalým románu usnadňuje orientaci v ději, ke které ani není třeba číst program, a naštěstí se tyto sekvence nepřekrývají s žádným zásadním výjevem a nenarušují ničím jeho plynulost. Hudební koláž vybral choreograf spolu se svým letitým spolupracovníkem Petrem Maláskem ze skladeb Franze Schuberta (nechybí jeho slavná Serenáda ani motivy ze mše) zkombinovaných s dílem lotyšského soudobého skladatele Pēterise Vaskse, z níž využívá zejména motivy zvuků přírody, které ilustrují výjevy z venkovského prostředí.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Vaculík: Valmont (ND Praha)

 

Související články


Reakcí (2) “Valmont: nebezpečně galantní závěr sezony

  1. Dobrý den,

    podle mého názoru, role Cecile Andree Kramešové velmi seděla. Sleduji její kariéru posledních 10 let. Měla jsem to štěstí vidět ji tančit i v Dusseldorfu a velmi se mě dotýkají názory českých kritiků. Její taneční i herecké schopnosti ztvárnění rolí, jsou fantastické! Každý člověk se jde do divadla odreagovat a pobavit. To slečna Kramešová, jako jedna z mála tanečníků umí.Vtáhne člověka do děje příběhu a než se nadějete, je konec představení. Bohužel ne každý má takovou schopnost. Oproti ostatním kolegyním, které ztvárňují role bez jakékoliv emoce, jsou unylé a divák v hledišti trpí pocitem, že při technických prvcích omdlí a ve vypjatých scénách, působí, že jim je děj zcela ukradený.
    V souvislosti s její poslední rolí jsem vůbec nepochopila výraz “ pragmatická“. V režijním záměru, ani ve ztvárnění slečnou Kramešovou jsem na roli nic „pragmatického“ opravdu neshledala! Každá role byla tanečníkům, jak ušitá na míru. Všichni podali fantastický výkon.
    Myslím si, že jestli se chce někdo živit kritikou, tak by měl představení lépe sledovat, aby ho pochopil, a po sléze si dovolil něco vůbec kritizovat. Tím narážím na fakt, že na konci představení těhotná Cecile jasně u rakve Valmonta ukazuje rukou, kdo je pokračovatelem rodu. Každý divák pochopí, že dítě je Valmontovo.
    Gratuluji baletu ND za velmi povedené představení a těším se na další návštěvu divadla.
    Zyková

    Reagovat

  2. Balet Valmont ve mně vzbudil naprosté nadšení. Nádherná inscenace po všech stránkách, od libreta a výběru hudby přes osvětlení, scénu a kostýmy až po výkony tanečníků. Něco tak krásného a strhujícího jsem na scéně ND už dlouho neviděl, ať už jde o balet, operu nebo činohru. Jen mě mrzí, že ani z programové brožury se divák nedozví, jaká přesně hudba, resp. jaké skladby Schuberta a Vaskse byly v baletu použity. U Schuberta to člověk ještě buď pozná nebo odhadne, pokud má něco naposloucháno, ale u moderního Vaskse těžko. Přitom právě jeho hudba je úžasná a i když jde o skladatele soudobého, tak je poslouchatelná! S příběhem skvěle ladila a s Schubertem se pozoruhodně doplňovala. Rád bych některé Vasksovy v baletu použité skladby našel… A jinak bravo baletu ND za úžasný závěr sezóny! Asi půjdu v září znova na druhé obsazení…

Napsat komentář