Vedení ND promluvilo k transformaci opery v Praze

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Národní divadlo – tisková konference 17. 2. 2011 14:30
Téma: Nová sezona ND 2011/2012

Bez dalšího komentáře přinášíme doslovný přepis vybraných částí tiskové konference, při nichž padlo téma možného slučování Národního divadla a Státní opery Praha, resp. téma transformace opery v Praze.

Ondřej Černý, ředitel Národního divadla:
My vám dnes představíme dramaturgické plány na sezónu 2011/12. Dneska budeme hovořit o umění. Nebudeme hovořit o ničem jiném. Přesto, abych ukojil možná zvědavé otázky dopředu, tak bych řekl na úvod pár vět k té situaci, kterou nějakým způsobem mediálně prožíváme. Pak bych vám dal prostor k otázkám, na které většinou budu odpovídat – a to říkám dopředu – no comment, abychom to vyřídili během sedmi minut a potom bychom se věnovali skutečně tomu podstatnému, co budeme příští sezónu hrát.

Národní divadlo bylo osloveno 25. ledna panem náměstkem Zdráhalem, abychom zpracovali Operační plán majetkového spojení Státní opery Praha a Národního divadla k datu 1. 1. 2012. Byli-li jsme osloveni k tomu, abychom zpracovali Operační plán, nikdo neříká, že k tomu případu dojde, pouze MK považovalo za nutné tento materiál u ND objednat. Měli jsme na to tři neděle a zpracovali jsme tento materiál, který já jsem včera odevzdal panu náměstkovi Zdráhalovi. A dohodli jsme se, že MK tento materiál nějakým způsobem projedná, administrativa či pracovní skupiny na MK, a že teprve posléze, až se s tím MK seznámí, budeme média informovat o tom, co je obsahem toho Operačního plánu. Operační plán má v sobě několik kapitol. Jedna z kapitol se jmenuje Umělecké vize, další se jmenuje Předběžný plán organizační struktury, je tam návrh provozního modelu včetně vytvoření modelu hracího plánu, je tam marketingový rámec toho spojení, je tam velmi byrokratický výčet právně-ekonomických úkonů nutných k realizaci spojení ND a SOP. To, co tam není a není to záměrně, je ekonomický plán tohoto spojení.

(Poznámka autorky: Podle informací portálu Opera Plus měl Operační plán majetkového spojení SOP a ND obsahovat následující okruhy témat včetně příslušných harmonogramů:
– Teze umělecké vize organizace po spojení se SOP
– Předběžný návrh organizační struktury organizace po spojení se SOP
– Návrh provozního modelu fungování organizace a vytvoření modelu hracího plánu sezony 2012/2013 (včetně plánu premiér)
– Zpracování ekonomického plánu organizace, včetně návrhu rozpočtu pro rok 2012 a předběžného návrhu rozpočtu 2013
– Zpracování marketingového rámce spojení ND a SOP
– Zpracování výčtu právně-ekonomických úkonů nutných k realizaci spojení ND/SOP )

Takže otázky typu jestli to bude levnější nebo dražší, na ty nelze v tuto chvíli odpovídat, protože jsme dospěli k prostému názoru, že se musí vymodelovat konkrétně hrací plán a teprve posléze jsme schopni přesně stanovit ty aspekty finanční, ale nejenom finanční, ale i takové věci, jako jsou počty členů kolektivních těles a tak podobně. Takže pokud MK chce v nějakém horizontu čtvrtnácti dnů, jak jsem o tom dnes mluvil s panem náměstkem, nás oslovit, abychom dopracovali v určitých prvcích tento plán, tak to učiníme. Abych řekl jednu věc, doufám, k diskusnímu příspěvku dr. Hermana publikovanému na webových stránkách MK, říkám záměrně diskusnímu příspěvku, který je velmi chytrý, kde jsou určité varianty – v tuto chvíli mohu říci, že jdeme jednoznačně cestou tou, že nepřiřazujeme umělecké soubory jednotlivým budovám, ať už ND nebo SOP. Jdeme cestou autonomie uměleckých souborů a cestou, že budovy budou spravovány formou správy budov a servisu jevištního provozu vpodstatě centrálně. To bych řekl vpodstatě základní informaci. Chcete se k tomu něco zeptat? A doufám, že ne.

Publicistka Helena Havlíková (dotaz na Ondřeje Černého):
Nesouhlasím s tím, že nechcete zveřejnit Operační plán. ND není soukromým podnikem ani vaším ani ministerstva kultury. Vy ho spravujete za peníze daňových poplatníků, abych trochu populisticky řekla. Prosím vás, abyste zveřejnil, co v tom Operačním plánu je a jaký je váš názor na sloučení, resp. podřízení Státní opery Národnímu divadlu. Dále by mě zajímalo, z jakých podkladů, z jakých ekonomických ukazatelů – protože ekonomická otázka byla v zadání Operačního plánu také položena – jste vycházel a kde je možné je získat. Dále bych se chtěla zeptat, jaký je váš názor, že ve Stavovském divadle má být podle vyjádření náměstka Zdráhala posílen mozartovský a barokní operní repertoár a působil by zde mozartovský soubor a orchestr, srovnatelný s evropskou špičkou, přičemž podle vyjádření náměstka Zdráhala pro Českou televizi jedním z řešení by bylo i to, že by zde působila Pražská komorní filharmonie. Dále náměstek Zdráhal pro Českou televizi uvedl, že jste byl požádán, abyste s řešením seznámil své zaměstnance a vytvořil v rámci ND tým. Kdo jsou členové tohoto týmu, o čem jste je informoval a jaký je jejich názor na to, aby ND pohltilo SOP?

Publicista Tomáš Hejzlar (dodává):
Jaká je soběstačnost ND?

Ondřej Černý:
Já odpovím na tyto otázky a tím bych to téma uzavřel. Soběstačnost Národního divadla v roce 2010 byla 37 %. Nejsme schopni to rozpoložkovat na jednotlivé soubory, protože to by byla velice složitá práce, takže to musíme držet v tom globálu.

Národní divadlo zpracovalo z pověření svého zřizovatele Operační plán. ND předalo Operační plán zřizovateli. A je na zřizovateli, aby po dohodě s ND tento Operační plán zveřejnil. Je mi jasné, že to je věc, která se má dostat v brzké době do médií. Ale uvědomme si, držme nějakou rovinu exekutivních záležitostí, včera jsem ten materiál odevzdal, ministerstvo nemělo šanci ho prostudovat. Dejme čas, dejme čas ministerstvu kultury, aby ten materiál analyzovalo, ten čas je v horizontu 14 dnů. Jistě všichni chápete, že těch 14 dnů nejde o život, nejsou tady žádné povodně. Je to nějaký proces. Jestli celá ta věc má nějaký problém, tak je to problém – oddělme mediální prezentace od té roviny diskusní – interní diskuse či otázky exekutivní.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (49) “Vedení ND promluvilo k transformaci opery v Praze

  1. Tak toto je docela síla! Pominu v tuhle chvíli tristní způsob vyjadřování, ale ty odpovědi vyvolávají další otázky s velmi hořkou příchutí. Jako by celá ta kauza vznikla proto, aby se napravily jakési "frustrace", které cítí někdo v ND a aby ND mělo zajištěné další prostory, zkušebny, orchestrální sál?! Po přečtení tohoto článku mne napadá jediné – že vedení ND, nebo alespoň jeho část, v celé věci od začátku "jede" společně s MK a ty mediální "tanečky", které se ze strany vedení ND dály, byly jen vypouštěním kouřové clony. Smutné :-(
    M. Kopecký

  2. Asi to tak bude. Moloch ND chce být ještě větším molochem. Pěkná konspirace. Pokud si dobře pamatuji, někdy začátkem ŘÍJNA měl pan ředitel ND Černý na ČT24 hosta pana Hermana a bavili se už tehdy na téma konec SOP a koncepce sloučení. To znamená, že dohodnuti byli už o prázdninách? V té době jsem kroutil hlavou nad tím, že ho ředitel ND o tom nechává mluvit. ŽÁDNÉ JINÉ TÉMA NEROZEBÍRALI!!!!!!Pěkně to chlapci upekli. To je ale hnus velebnosti. BO

  3. Pokud by to tak bylo, tak je to opravdu velmi smutné. A je jen na tom (či těch), kteří se na celé věci podíleli, jak si sami se svým svědomím srovnají, že díky jejich řekněme "frustracím" možná zničili plody práce někoho jiného a že třeba díky tomu i několik desítek lidí přijde o práci.
    M. Kopecký

  4. 2 anonymní 17.2. 22:38 – to je lepší výsledek než soběstačnost ND v "kombinovaném" provozu, jak jí oznámil ředitel ND. Tak to by spíš SOP měla převzít ND, pokud se na celou věc budeme dívat ministerskou optikou údajné racionalizace, že :-)? Co na to téma zpracovat koncepci, která vlastně nebude koncepce, ale studie ? Žertuji, ale je to hořký smích.
    M. Kopecký

  5. Pokud jde o pana Rapla, nebyl bych moc optimistou. Clovek, ktery se stydi za sve jmeno a nechava si rikat prezdivkou nebudi mnoho duvery. Notabene spolupracovnik pana Dvoraka (v dejinach SOP asi nejvetsiho zlatokopa)
    Zdalipak si pan Cerny uvedomuje, ze po pripadnem slouceni (rozbiti) opery v Praze uz nebude reditelem? Jeho tiskovka je tedy sila! Zacina se to pomalu rysovat, odkdy a kdo za vsim stoji.
    To o zkusebne orchestru je samozrejme lez. V nove provozni budove ma orchestr dokonce 2 zkusebny. Nebo nekdo muze verit tomu, ze by se pri budovani novych provoznich budov na toto zapomelo? V SOP by orchestr ziskal studio, ktere je kapacitne tak pro komorni orchestr (PKF?). Proste blabol.

  6. ND ma 3x vetsi dotace, nez SOP. Zlate kohoutky v koupelne reditelny byly asi nezbytne pri nedavne rekonstrukci. Skoda, ze se pana Cerneho nikdo nezeptal, jakym zazrakem se mu podarilo hospodarit s vyrovnanym rozpoctem, kdyz audit odhalil 150mil manko (vice nez rocni rozpocet SOP). Pan Zdrahal v SOP tvrdil, ze se to zaplatilo z penez ND :) To je saskarna :(
    Verejnost asi take nevi, ze vyzdvihovany pan sefdirigent Netopil si krome jiste pekneho platu take rad zadiriguje a za kazde takove predstaveni si uctuje cca 150tis/kus. S takovym financovanim se to potom delaji premiery, zvou zahranicni hvezdy atd. Nic proti, kdyz na to mam, ale co na to asi reknou treba v Usti nebo v SOP? Neni takova nenasytnost ND nakonec pravym duvodem bankrotu opery v CR?

  7. Pan ředitel Černý je solidní člověk, který se snaží současnou chaotickou situaci, která byla vyvolána nekompetentními úředníky na MK řešit co nejschůdněji pro Národní divadlo. Nemá samozřejmě zájem o jakékoliv slučování. Nemá zájem přibrat další budovy, kterých má ND bohužel dost. Nemá zájem měnit charakter dramaturgie, která funguje a přitahuje diváky. Snaží se jenom chovat se co nejracionálněji v dané situaci. Musí se ale podřizovat Ministerstvu kultury. Opakuji ale, že celý chaos vyvolalo MK, tak nehledejte vinu na současném solidním řediteli Černém. To, že spolu peče šéf baletu Zuska a bývalý tanečník Zdráhal je snad jasné všem, ne? Kují si pikle mimo obě divadla už dávno. Šéf činohry Dočekal na to kouká tiše a říká si, že se v ND možná "dočeká" většího prostoru pro svou příšernou dramaturgii, až se podaří vytlačit z historické budovy ND operu.

  8. Největší problém dvou paralelně fungujících institucí je podle Černého situace v baletu, tak ať se balet odporoučí do SOP a s celým slavným Zuskou a ND přestane být přetížené. Nebo fakt zrušte operu, jak navrhují "odborníci" z Ministerstva kultury. Opera totiž nemá v ND vůbec žádnou tradici a nikdo na to nechodí, že?

  9. Anonymní řekl(a):
    18. února 2011 11:06
    Pokud je pan Černý solidní člověk, tak solidně myslí jen v kontextu ND a MK. Prostě solidní slaboch, který připravoval živnou půdu pro koncepci panana Hermana ještě dříve, než s ní samo MK přišlo. Věděl o tom mnohem dříve, než SOP, které se to týká nejvíce. Tohle není koncepce, ale podvod s aktivním přispěním pana nám. MK a také člena rady ND Zdráhala. Podvod o kterém se rozhodlo bez analýzy a byl v SOP (prosinec)oznámen jako hotová záležitost. Podvod, který není ve prospěch kvality ani úspory financí. Že panu Zuskovi není stydno. Egoisticky se čapnul příležitosti jako sup. BO

  10. Pro kolegu píšícího pod zkratkou BO: naprostý souhlas s tím, co píšete. Je to řešení problémů ND na úkor někoho jiného. A k jednomu z příspěvků výše, kde se píše něco v tom smyslu, že p. ředitel Černý se musí podřizovat Ministerstvu kultury. Tak to je čistý alibismus-ředitel SOP Dolanský je ve srovnatelné pozici a přesto se "nepodřídil" a připravil návrh projektu, který a)řeší požadovaný nárust kvality angažováním uměleckých osobností b)pokouší se řešit financování zahájením jednání o zapojemí magistrátu c)navrhuje řešení v oblasti managementu angažováním osobností s evropskými zkušenostmi.
    M. Kopecký

  11. Proč je od prvopočátku kauza ministerstvem prezentována v duchu "Co se SOP", když se ukazuje, že problémem je ND?

    – ND si vede z ekonomického hlediska mnohem hůře než SOP
    – v ND se "ztratí" mnohem více financí
    – v ND jsou "frustrovaní"
    – v ND prý nemají zkušebnu
    – budova ND je prý nevyhovující pro operu
    – budova ND je prý nevyhovující pro balet
    – budova ND je prý nevyhovující pro činohru
    – 3souborový režim ND je prý špatný

  12. Pozice pověřeného ředitele SOP není srovnatelná s pozicí ředitele ND. Je jasné, že se dočasný ředitel SOP bude muset stejně své pozice vzdát, až bude vypsáno řádné výběrové řízení a to se to vystupuje a rozhoduje daleko snadněji. Jeho pozice je stejná jako onehdy pozice pana pověřeného ředitele ND Mrzeny.

  13. Pana ředitele Černého znám. Můžete tomu říkat "lpění" na ředitelské židli, ale není to tak. Představte si, že někdo vyhrál výběrové řízení a nastoupil na tuto odpovědnou funkci a má časově omezený mandát. Není to funkce lehká, takže tomu věnujete spoustu energie a času. Uprostřed Vašeho snažens
    í pak přijde nějaký nekompetentní úředník z nadřízeného Ministerstva kultry a bez jakékoliv koncepce a analýzy z pozice své moci začne rozbíjet něco, co v podstatě funguje. V současné době je z toho samozřejmě chaos a teď dávejte pozor, protože reaguji i na příspěvek výše s výčtem výčitek proti ND. Jsem zaměstnancem Národního divadla a věřte mi, že si zde NIKDO nepřeje sjednocení se SOP nebo její pohlcení. V současné situaci by bylo tragické se mezi sebou rozhádat, protože viník tohoto stavu na to s uspokojením bude koukat. Takže pro pořádek zopakuji, jak se věci mají. Za současný zmatek může nekompetentní náměstek ministra kultury Zdráhal a jeho tým, kterým se obklopil včetně poradců, kterými jsou především Anomálie Drápelová a teatrolog Zdráhal, který se nezdráhá prohlašovat, že v historické budově ND nemá místo opera. Členové obou divadel, nenechte se rozhádat, je potřeba se sjednotit, protože nepřítel je někde jinde.

  14. Celkem vzato je jedno, jestli Cerny vydrzi nebo ne. Prispevek nahore je o tom, ze by clenove obou opernich domu meli drzet pri sobe a nevycitat si, protoze to cele ma na svedomi MK a namestek Zdrahal. Oba operni domy maji sve misto, ktere overil cas. Praha je prave existenci dvou opernich domu jedinecna. Predstaveni jsou vetsinou vyprodana, tak kde je problem? Ten je na MK, ktere treba loni a predloni do statniho rozpoctu vratilo nesmyslne dost velky balik penez. Proc? Na MK jsou diletanti a tam je potreba udelat cistky a dosadit schopne uredniky.

  15. Pro Anonymní 14:41: Především-cením si Vašeho věcného tónu a argumentace, ne vždy to bývá na fórech zvykem. Nechci zde zaplevelovat diskusi dialogem dvou účastníků, ale pár poznámek bych k Vašemu příspěvku měl:
    – ani náhodou mne nenapadlo (a věřím, že nikoho, kdo dění sleduje), že by snad kdokoliv z "řadových" zaměstnanců ND(ať už v uměleckých nebo provozních profesích)měl zájem na slučování nebo dokonce pohlcování SOP. Nejsem si (i vzhledem k některým zde uvedeným prohlášením z tiskovky)ovšem jistý, že se totéž dá říct o managementu či jeho části.
    – ano, nekompetentnost a amatérismus lidí z MK z celé věci přímo trčí. Ale nemyslíte, že by jim manévrovací prostor výrazně zúžilo, kdyby se ve svém materiálu OBA šéfové a managementy stávajících operních domů vyjádřili PROTI slučování a navrhli varianty? Vždyť právě to, že management ND předložil materiál, souhlasící se sloučením, MK nahrává! A naopak, shodné nebo podobné stanovisko-tj. odmítnutí slučování a předložení variant-by bylo přesně v duchu onoho "sjednocení proti nepříteli", ke kterému i Vy vyzýváte.
    M. Kopecký

  16. PRO Anonymní řekl(a):
    18. února 2011 14:41

    A přestavte si, že pan Zdráhal má nad sebou nadřízeného a ten má nad sebou nadřízeného a ten má ministra financí se snahou snížit výdaje státu. Ten s podřízených, který to nějak nezařídí poletí.
    A nebylo vše způsobeno rozežraností naší první scény?
    Vážený zaměstnanče ND a známý pana ředitele, povězte nám jaké mimořádné dotace od MK ND minulý a předminulý rok obdrželo a s jakým mankem skončilo letošní hospodaření.

  17. Je zajímavé, že se p. Dolanský nepostavil za p. Dohnányiho,který upozornil na nekompetentnost nám MK Zdráhala,protože tam mu bylo jasně naznačeno o sloučení SOP a ND. To samé již na začátku sezóny věděli p. Černý s p. Heřmanem. Měli plán,který bohužel nevyšel, a tak p. Heřman v lednu rezignoval na svou funkci od r. 2012. A že p.ředitel Černý není slaboch? Jak je možné,že mlží a nemluví pravdu,jak je možné, že dovolil takový schodek v hospodaření ND? A p. Dolanský? Z čeho chce zplatit takový manažment jako je ředitelka z Covent Garden a nový šéfdirigent p. Koenig. Že by na jejich plat sehnal sponzory,tomu snad sám nevěří. Co se týče zlatokopa p. Dvořáka. Ten bral kromě řed.platu peníze za práci scenografa,tak jak to bere p. šéfdirigent Netopil a p. rež.Heřman. A nevidím na tom zase nic tak zlého. Určitě je to míň než by brali hosté z ciziny. To,že p. Černý neumí tyto profese a má plat jen ředitelský,je jeho problém. V mnoha divadlech ve světě je ředitel divadla zároveň i šéfem opery a tím se také dá ušetřit. A nevím,proč vůbec do toho pletete p.Dvořáka,řed. ND v Brně,kde divadlo nehospodaří se schodkem a dosahuje velmi dobré úrovně,aspoň v opeře a v baletu.
    Petr

  18. Jsem "známým" pana ředitele pouze z pracovního prostředí. Asi souhlasím s tím, že pan ředitel Černý je poněkud "měkčí", co se týče názoru na sjedocení SOP a ND. Není ale jen pověřený ředitel anóbrž ředitel stálý, který též musí plnit příkazy nadřízených a snaží se, aby zachoval funkční systém ND s funkčním orchestrem, sborem a ostatními složkami jak to jen jde. Diletantismus pracovníků MK jde až tak daleko, že si představují, že dnes vše zruší, udělají konkurzy a zítra tradá, jede se dál s repertoárem, sehraným orchestrem a sborem, který není třeba budouvat roky, ale který prostě od zítřka bude fungovat jako by nic. Uznávám, že ve své snaze zachovat co funguje není ředitel ND takový "rebel" a ačkoliv si jistě myslí, že fůze SOP a ND není to pravé řešení, snaží se, aby se "vlk nažral" a koza sůstala celá. A ještě k příspěvku, že ND je rozežraná scéna. Srovnáváte nesrovnatelné. Národní divadlo má bohužel několik hladových baráků – historickou budovu ND, Novou scénu, provozní budovu ND, Anenský areál a Stavovské divadlo. Musíte uznat, že takovýto přívažek něco stojí.

  19. Ale vždyť i ředitel SOP (nebo chcete-li pověřený ředitel) má přece (stejné) nadřízené a snaží se zachovat funkční systém SOP a chránit své lidi.
    Bohužel, nikdo ze zde diskutujících neviděl ani náznak z materiálu, který management ND předložil na MK, takže nemůžeme mluvit o tom, jak se v něm zpracovatelé staví ke koexistenci, popřípadě fúzi orchestrů a sborů. Třeba je v něm zpracovaná varianta, řešící sloučení na úrovni administrativy a managementu s tím, že umělecké složky zůstanou zachovány a jejich dramatické plány budou sladěny (když už, tak toto by mi přišlo jako nejsmysluplnější varianta). Pak bych souhlasil s tím, že je to o tom, aby se "vlk nažral a koza zůstala celá". Bohužel mlžení a některé odpovědi, jak je můžeme číst v přepisu tiskovky, tomu nenapovídají-ba naopak.
    M. Kopecký

  20. A mimochodem, na tiskovce mělo zaznít i to, že nebylo možné zpracovat ekonomickou část a dokonce, že ani není možné vyčíslit "soběstačnost" jednotlivých typů představení (balet/činohra/opera)kvůli nedostatku dat.Jak je tedy možné, že alespoň základní srovnání (píšu ZÁKLADNÍ, abych předešel námitkám o nedostatečnosti takovéto analýzy) je na stránkách SOP v sekci Aktuality v jednom ze starších příspěvků z 16.ledna 2011? Co si pak má člověk myslet o relevantnosti i jiných prohlášení managementu ND?
    M. Kopecký

  21. Za chvíli je v SOP premiéra Giselle. Vážil jsem na kdy koupit lístky a tak mne napadlo, co bude po prázdninách? Budou ji hrát? A kdo? Kde? Jaký orchestr? Bude to mít vůbec úroveň, budou to umět? Napadají vůbec tyhle hlouposti režiséry oné bleskové absurdní frašky o zlepšení kvality divadel cesstou úspor, kteří vědí všechno až na to, kolik to stojí dneska a kolik to bude stát zítra? Není volání po lepších úřednících marné? Nebylo by lepší racionalizovat místo divadel rovnou ministerstvo? mb

  22. Vážení přátelé,
    nechci se zbytečně zapojovat do diskuzí, když nemám moc čím přispět. Jen by mě zajímalo, odkud se bere tolik jasných anonymních informací, jak se věci mají. Snažím se události sledovat, jak to jen jde (ikdyž uznávám, že jsem daleko od místa činu), ale tak k jádru pudla jsem se ještě nedostal, ač mluvím s lidmi dosti u zdroje. Jestli to nejsou kontakty z ministerstva, tak vážně nechápu, odkud tyto zaručené zprávy pocházejí. Dále musím říct, že jsem vážně rád, že jsem před nějakou dobou vyjádřil podporu panu šéfovi SOP panu Dolanskému. Přesně jak jsem doufal, je to člověk milující operu, který jediný nabídl konstruktivní řešení momentální situace "u nádraží", Kontaktování šéfky ROH je skvělý nápad, a jestli se na ní finance najdou, rozhodně by se neměly počítat, neboť v této profesi, jako kdekoli jinde, je to hlavně o kontaktech a ona by je měla mít "dostatečné" na to, aby dala impuls dalšímu rozvoji tohoto operního domu. Samozřejmě se touto cestou těžko ušetří, ale jak ministerstvo i studie pravily, není cílem ušetřit, ale zvýšit uměleckou kvalitu. Držím i nadále panu Dolanskému palce a doufám, že ony zvěsti o odvolání nejsou nijak podložené. Myslím, že Praha může mít dva operní ansábly a ministersvo by se mělo snažit propagovat kulturu a ne ji samo uzurpovat! Když se nezmění přístup běžných lidí k umění, nezmění se ani jeho úroveň. Ale to je na mnohem delší příspěvek, nejspíš i na studii…
    S pozdravem
    Adam Plachetka

  23. Ahoj Adame.
    Veškerý humbuk, domněnky, spekulace, rozhořčení vyplývají z naprosté nepřipravenosti MK k této problematice.
    Nedovedu si představit, že by úředník rakouské vlády předstoupil před zaměstnance Státní opery Vídeň a řekl, že se budova uzavře na delší dobu z důvodu rekonstrukce a peníze na ni už jsou. Teprve poté zjišťuje, jestli je rekonstrukce v tomto rozsahu nutná.
    Další bod je úspora financí a zvýšení kvality, kvůli kterým má dojít ke sloučení souborů se zrušením opery a baletu v ND. Jde o spekulativní model bez důkladné analýzy. Pan Zdráhal opět tvrdí, že ať se to někomu líbí, nebo ne ke sloučení stejně dojde. Tato nepřipravenost bez vědomí výsledného efektu mi vadí. Mít pravomoc neznamená manipulovat se stovkami lidí bez rozmyslu. Není divu, že se nabízí jiné důvody, proč se takto narychlo jedná. Připomínám, že sloučení je oznámeno na leden 2012. Zdá se, že pan Zdráhal chce mermomocí dodržet předpovídanou katastrofu, ke které má dle mayského kalendáře dojít. :-)BO

  24. Zda, ze v tom vsem marastu Radim Dolansky prinejmensim odvedl praci, ktera by se od nej za tohoto nejisteho mandatu ocekavala. Kdyby ziskal Elaine Padmore a Jan Latham Koeniga, mohlo by to postavit SOP na nohy. Pripomina mi to trochu situaci, kdy se pred 10 lety dostali do cela San Francisco Opera Pamela Rosenberg a Donald Runnicles. Bylo to v dobe jedne z mnoha ekonomickych krizi a udalosti 11.9. Opera tam prezila.

    Jsem jeste dale (i geograficky) nez Adam Plachetka, mlady a perspektivni umelec s rychle rostoucim mezinarodnim renome,jehoz otevrena podpora zde je obdivuhodna, ale moc ruzove tam nic nevidim. Vypada to, ze urednici z MK jsou ready bezohledne pohrbit vse, i kdyby se tam nahodou ukazal Jesus Christ.

    VT

  25. Jsem ráda, že se do diskuzí průběžně zapojuje pan Adam Plachetka. Jeho názory jsou, myslím, rozumné. V sobotních Lidových novinách je rozhovor Heleny Havlíkové s panem Dolanským
    (držím palce, jsem pro zachování SOP), v příloze Orientace pak diskuze o kostlivcích v (pražské) opeře. Eva Kolářová

  26. Já jsem také rád, že existuje možnost diskutovat. Navíc jsem rád za shrnuté materiály na jednom serveru. Ministerstvo by se mělo stydět, protože to co dělá soukromý server O+, tedy nabízí diskusi nad materiály o transformaci z různých zdrojů, by mělo organizovat ono samo. Je to absolutní pohrdání veřejností. Volení zástupci nám nominovali do čela resortů absolutní neználky a amatéry a táhly v provazišti hýbou ministerští úředníci. Navíc ministerstvo pouští informace jen pod tlakem a nerado. Peče si tam bábovičky pár ministerských úředníků spolu s teoretiky, kteří znají divadlo jen ze židle a rádi o něm píší, ale mnozí z nich mu tím psaním spíše uškodili, než pomohli. O provozu a modelech fungování mají představy jen letmé. O ekonomice divadelního provozu neví tento náš výkvět operní kritiky (Drápelová, Herman) zhola nic. Kultura je na chvostu zájmu a jsme na tom možná hůř, než někde na Balkáně. Smutek, smutek, smutek nad tím, jak dopadne opera v tomto státě.

Napsat komentář