Vídeň: volání bravo působilo přece jen trochu jako vyprovokované

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Vídeňská státní opera uvedla Eötvösovo zpracování Čechovova dramatu, v němž se toho „moc neděje“ 
Z ohlasů v zahraničním tisku

Fascinace nudou
O působivé opeře Pétera Eötvöse Tři sestry podle Čechova

Dramata Antona Čechova patří k tomu nejtěžšímu, co může herce a režiséry potkat, je to něco jako kvadratura kruhu, když se žádá proměna nudy v atmosféru, statičnosti v napětí. Významnému maďarskému skladateli Péteru Eötvösovi se to daří výtečně. Jeho velmi ceněné zhudebnění Tří sester se i ve Vídeňské státní opeře proměnilo v jednoznačný úspěch.

Péter Eötvös: Tri Sestri - Ilseyar Khayrullova (Olga), Aida Garifullina (Irina), Margarita Gritskova (Mascha) - WSO 2016 (foto © Michael Pöhn)
Péter Eötvös: Tri Sestri – Ilseyar Khayrullova (Olga), Aida Garifullina (Irina), Margarita Gritskova (Mascha) – WSO 2016 (foto © Michael Pöhn)

Tři sestry trčí v ruské provincii a pomalu odkvétají. Moskva je nedosažitelný cíl touhy a každá postava svým způsobem ztroskotává. Eötvös vypráví tento příběh bez děje ve třech etapách z perspektivy sester Iriny a Máši a bratra Andreje, který sní o akademické dráze v hlavním městě. Eötvös přitom využívá techniky, kterou skladatel Viktor Ullmann (jenž zahynul v Osvětimi) nazval „polytonální“. Vůči velmi romantickému milostnému duetu a kouzelným bolestným kantilénám přiděleným viole a violoncellu stojí ostře disonantní atonální pasáže s krkolomnými sóly koncertní mistryně (výtečná Albena Danailova). Jsou tu i prvky zábavné hudby a jazzu a všechno slouží vyvolání nálady a pohledu do nitra. Orchestr je rozdělen, v orchestřišti budí nadšení malý soubor prvotřídních sólistů za řízení autora; větší část orchestru doprovází děj skrytá za scénou.

Americký režisér Yuval Sharon a jeho výtvarnice Esther Bialas podali ryzí výkon, jaký poslední dobou ve Státní opeře nebyl samozřejmý. Koná se tu hra mrtvých duší, osoby jsou součástí nábytkového vybavení, které se diváku zjevuje jako v pojízdném kabinetu kuriozit. Tající vosk svící ve vysoko zavěšených lustrech už dávno ztuhl.

Souboru se nedá nic vytknout. Většinou vládne jistý a sympatický průměr. Aida Garifullina je atraktivní, dokonce dojemná Irina, Margarita Gritskova bezvadná Máša, Ilseyar Khayrullova, kontratenor Eric Jurenas, Boaz Daniel, Clemens Unterreiner a konečně Gabriel Bermudez jako Andrej obsazení velmi dobře doplňují. Nejvýraznější postavou na jevišti i pěvecky je však Norbert Ernst, lékař všech iluzí a příslibů.

Nejednoduchému, ale fascinujícímu dílu se můžeme s důvěrou svěřit.

(news.at – 7. března 2016 – Heinz Sichrovsky)

Péter Eötvös: Tri Sestri - WSO 2016 (foto © Michael Pöhn)
Péter Eötvös: Tri Sestri – WSO 2016 (foto © Michael Pöhn)

***

Vídeňská státní opera: Péter Eötvös dirigoval své Tři sestry

Čechovovy Tři sestry Irina, Máša a Olga se ani tentokrát do Moskvy nedostanou. Při vídeňské premiéře Tří sester Petera Eötvöse se přesto událo hodně. Jako by kolem projíždělo půl světa na běžícím pásu. Režisér Yuval Sharon ovšem sklidil za svou výraznou základní myšlenku při včerejší premiéře nejmenší ohlas. Pouhé hudební převyprávění známé hry, v níž kysnou tři mladé ženy v provincii, aniž by se jim podařilo vzít život do vlastních rukou, to není Eötvösova záležitost.

Eötvös ve Státní opeře
Libreto Clause Henneberga rozbil a znovu sestavil – ve třech sekvencích, v nichž stojí nejprve v centru Irina, po ní bratr Andrej a nakonec Máša. Hudební jazyk se proměňuje od roztrhaných a disparátních tónů až k roztouženým a vyzývavým úsekům. Žádná jednoduchá záležitost.

Můžeme být rádi, že skladatel, který operu sám řídil, netrval na tom, aby tři titulní role zpívali jako při světové premiéře roku 1998 v Lyonu (a při hostování s touto produkcí na festivalu Wiener Festwochen roku 2002) kontratenoři. Tři bratři místo tří sester v rusky zpívané opeře by pro mnohé toho večera mohlo znamenat příliš abstraktního najednou.

Takto jsme vděční za Aidu Garifullinu (která vytvořila z obletované, dívčí Iriny výtečnou postavu), Margaritu Gritskovou (svému muži nevěrná Máša, vábivá, usychající bahenní rostlina) a Ilseyar Khayrullovou (Olga, působící jako guvernatka). Z mužů zbyl kromě Andreje (Gabriel Bermudez) a celého houfu vojáků  (Boaz Daniel zpíval Tusenbacha, Clemens Unterreiner Veršinina) přesto ještě představitel Andrejovy manželky Nataši (kterou kontratenor Eric Jurenas pojal jako něco mezi matronou a dominou) a stará chůva Anfisa (Marcus Pelz).

Tři sestry na běžícím pásu
Sledovat nuance děje, který rozvádí konflikt mezi ustrnulými a hnacími silami v komplikovaných pásmech, se ukázalo jako téměř nemožné. Nemalý podíl na tom měl inscenační tým. Výtvarnice Esther Bialas vybudovala vysokou, chmurnou halu, která by se víc hodila ke Hradu knížete Modrovouse než ke Třem sestrám. Z lustrů umístěných vysoko nad hlavami účinkujících jako by odkapával vosk už po staletí. Když se v prologu sestry společně houpaly na houpačce, znamenalo to jediný náznak lehkosti, jinak byl večer přikrytý hustým závojem melancholie, rezignace a zlé předtuchy, kdy se každou chvíli dalo počítat s výstupem hradního strašidla nebo vampýra.

Avšak místo „drákuly“ jsme se octli při někdejší televizní show „Na běžícím pásu“. Jestliže tam potenciální šťastné výherce míjely konzumní artikly, které pak měli vyjmenovat, jsou to zde především představitelé a rekvizity, kusy nábytku, vysoké dveře a polámané stromy, které téměř nepřetržitě křižují prostor na třech paralelně s rampou běžících dopravnících. Co však působí deset minut originálně, může jít po dvě hodiny pěkně na nervy.

Mnohem víc proměn nabízí hudba. Ukázalo se však jako překážka, a ne každý to mohl chápat, že se pěvci ocitli v kleštích dvou orchestrů – za jevištěm diriguje Jonathan Stockhammer nijak malý jevištní orchestr. Za těchto okolností určitě mnohé zaniklo. Silný závěrečný aplaus při premiéře, který se někteří návštěvníci snažili hlasitě podpořit, však vzbuzuje naděje, že se tři sestry, toužící po Moskvě, mohou cítit dobře i ve Vídni. Přes všechny výhrady by neměl dopravník této inscenace soudobé opery zase brzy zmizet ve skladu dekorací.

(vienna.at – 7. března 2016 – APA)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Eötvös: Tri Sestri (Wiener Staatsoper Vídeň)

[Total: 3    Average: 4/5]

Související články


Napsat komentář