Všechno má svůj čas. Ptali jste se Jany Šrejma Kačírkové

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Přední sólistka českých operních scén odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus

Jana Šrejma Kačírková (foto janasrejmakacirkova.com)
Jana Šrejma Kačírková (zdroj janasrejmakacirkova.com)

 

Dobrý den, kterou ze svých dosavadních rolí považujete za nejobtížnější? A jakým oborovým směrem myslíte, že se bude dál vyvíjet váš hlas? Odmítáte hodně nabídek kvůli nevhodnosti pro váš hlas a podle čeho si z nich vybíráte? (Jiří Sodoma)

Dobrý den, pane Jiří, je to zajímavé, ale je to stále tatáž role, kterou jsem zpívala úplně na začátku svých divadelních zkušeností a je to role Zerbinetty z opery Ariadne auf Naxos (Richard Strauss). Připadá mi čím dál tím neuvěřitelnější, že jsem ji tenkrát zazpívala a přežila. :-) Co se týče mého hlasového vývinu, nedokáži říci přesnou odpověď. Doufám, že jsem stále ve stadiu hlasového vývinu, který je přirozený, a v tuto chvíli se nejlépe cítím v operách Wolfganga Amadea Mozarta, Gaetana Donizettiho a ve Verdiho La traviatě. Role si vybírám trochu intuitivně, věřím lidem, kteří mi dané role nabídnou, že si zjistili, jak a co zpívám, a že nebudou pro své divadlo chtít někoho, kdo roli nezazpívá či bude znít v dané roli směšně.

Dobrý den, nechystáte se vydat nějaké profilové CD? Měli jsme možnost vás slyšet v Národním divadle a moc bychom o vaše nahrávky stáli. Děkuji! (Vyletová, Strakonice)

Dobrý den, paní Vyletová, chystám, už mi zbývá jen sponzor, který mi ho vydá :-) Teď zcela vážně, děkuji vám za důvěru, mám již nějaké nahrávky a pevně věřím, že se podaří je zužitkovat lépe než pro archiv…

Nechystáte se prorazit v zahraničí? Jsem si jist, že byste na to měla, jen by to chtělo dobrou agenturu… Máte nějaké nabídky ven? Byla jste na nějakých předzpíváních v zahraničí? Neplánujete něco takového? (MB, Praha)

To se samozřejmě chystám již od začátku své kariéry :-) Jistě to není chyba agentury, mám spolehlivou agenturu, která mi věří a snaží se dělat pro mě maximum. Když mám být upřímná, je to pouze moje chyba, že ještě nestojím na světových jevištích. Na začátku kariéry jsem dostala mnoho příležitostí pracovat v České republice, takže v době, kdy zpěváci jezdí na soutěže, audice a kurzy, já jsem šla z role do role a neměla jsem čas ani myšlenky připravovat se ještě na něco jiného. Je to do jisté míry moje spokojenost a radost, že mám možnost zpívat (ať už je to kdekoliv), které mě trochu brzdí od prorážení si cesty do zahraničí. Nechci tím říct, že bych nechtěla zpívat venku, naopak, je to jistě osvěžující, inspirující, poučné, ale já jsem vždycky byla učena, že to, co má přijít, přijde, a když to přijít nemá, můžu se stavět na hlavu, ale k ničemu mi to nepomůže… Samozřejmě vím, že štěstí se musí jít trochu naproti, takže snahu zapívat si v zahraničí ještě nevzdávám…

Dobrý den, paní Kačírková, neměla byste chuť zkusit také nějaké písně? Je mně velmi líto, že písňové recitály u nás stojí na okraji pozornosti posluchačů i interpretů. Myslím, že jste jedna z mála, která by to mohla pomoci změnit. (AF)

Dobrý den, chuť jistě je a už se na tom i pracuje. Je to časově náročná činnost, ale podařilo se nám s výborným pianistou a dirigentem Zdeňkem Klaudou vytvořit zajímavý program z českých písní, které se na recitálech téměř nevyskytují, přestože jsou velmi krásné, tak se budu těšit na viděnou při jejich uvedení. V nejbližší době budu mít v březnu 2017 recitál se svým kolegou v Janáčkově divadle v Brně, kde bude výběr z cyklů Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů a písně ruských autorů.

Dobrý den, měla jsem moc ráda vaší profesorku paní Libuši Domanínskou, na její výkony v Národním divadle se nedá zapomenout. Nevěděla jsem, že učí, jak jste se k ní dostala a kolik má žáků? Můžete říci, jak často ji dnes navštěvujete a jak intenzivně spolu pracujete? Přeji vám, abyste i nadále pokračovala v jejích šlépějích! (Ivana R., Praha)

Dobrý den, milá paní Ivano, děkuji vám za milé přání a otázku. Úplně chápu, že máte paní Domanínskou ráda. Ještě jsem nepotkala nikoho, kdo by ji rád neměl. Je to dáma, která za každých okolností hledá v každém a na každé situaci to dobré. Je skromná, pokorná, citlivá a věčně optimistická žena, kterou je pocta mít ve své blízkosti. Právě pro tyto vlastnosti, které se projeví i na jevišti, a samozřejmě pro svůj jedinečný zářivý hlas, byla jedním z pilířů zlaté éry Národního divadla. Mrzí mě, že jsem ji neměla možnost na jevišti vidět a slyšet.

Paní Domanínská již neučí, ale má dvě takzvané „neteře“, které si „hlídá“. Jednou z nich jsem já a druhou je altistka Lenka Švehlíková. Poradí nám a vrátí nás na tu správnou kolej, když nás takříkajíc “tlačí bota“. Při každém mém představení (již sedmnáct let) sedí doma ve svém ušáku a drží mi palce do chvíle, než jí zazvoní telefon a ozve se: „Teto, zvládla jsem to!“

V poslední době se o vás hodně psalo v souvislosti s donizettiovskou trilogií v Ostravě. Když se zpětně za těmito rolemi ohlédnete, jaký pocit máte? Co jste v nich mohla uplatnit nejlíp a kde jste naopak cítila rezervy? Učila jste se ty role sama? Měla jste nějaký vzor? A nechystáte se s ostravským divadlem trilogii zahrát i v Praze? (operafan)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář