Vymění Met svoje jméno za peníze?

Metropolitní opera uvažuje o pronájmu svého názvu a o dalších možnostech cesty za prosperitou 
(The New York Times – 16. 9. 2015 – Michael Cooper)

The Metropolitan Opera New YorkVětší prosklená hala zasahující na piazzetu Lincolnova centra, nedělní operní představení, a možná se dokonce podle vzoru sousedících divadelních domů, přejmenovaných na David Geffen Hall a David H. Koch Theatre, objeví další jméno bohatého sponzora, a to přímo v názvu slavné Metropolitní opery.

Tyto úvahy zveřejnil generální ředitel Peter Gelb v interview ve chvíli, kdy se připravoval na zahájení desáté sezony v čele společnosti. Ředitel Met chce nadále hledat cesty, jak přilákat nové návštěvníky a získat finance pro operní dům, který se potýká s nízkou návštěvností. První dekáda Petera Gelba ve funkci ředitele se vyznačovala technologickými inovacemi, které umožnily Met oslovit zcela nové publikum. Jeho oblíbený program Live in HD, přímé přenosy operních představení do kin, navštívilo v minulé sezoně 2,6 milionu zájemců. V následující sezoně by se generální ředitel chtěl soustředit především na návštěvníky Metropolitní opery.Peter GelbBěhem interview, které se uskutečnilo v jeho kanceláři, Peter Gelb řekl: „To poslední, co si můžeme dovolit, je složit ruce do klína. Musíme se dál snažit a hledat nové cesty, jak nakládat se samotným uměním, a to ve formě nových produkcí a zadávání produkcí. Musíme se také zaměřit na budovu Met a na to, jak ji využíváme. Musíme věnovat pozornost prostě všemu.“

Po několika letech vážných finančních potíží přinesly finanční škrty v rozpočtu Metropolitní opery první plody. Škrty se týkaly i umělců a zaměstnanců, kteří byli nucení po sérii tvrdých vyjednávání odborových svazů se zaměstnavatelem souhlasit s prvním snížením platů po několika dekádách. Podle předběžných finančních výsledků skončila společnost minulý rok s rozpočtovým přebytkem ve výši 1 milionu dolarů. Jde o výrazné zlepšení oproti předešlé sezoně, kdy Met skončila s největším deficitem za několik desetiletí, ve výši 22 milionů dolarů. Ředitel Gelb oznámil, že se Metropolitní opeře podařilo získat prvních 100 milionů dolarů v pětileté kampani na získání 600 milionů, jež má za cíl zdvojnásobit nadační jmění, pomoci financovat běžný provoz a vybrat prostředky na nové projekty včetně chystané renovace a rozšíření vstupní haly.The Metropolitan Opera New YorkObjevily se ovšem také znepokojivé údaje týkající se návštěvnosti. Met oznámila, že v minulé sezoně vydělala pouze 69 % z možných příjmů z prodeje vstupenek. Jednalo se o pokles, neboť v předchozí sezoně činil tento příjem 73,2 % z možných příjmů. To je také jeden z důvodů, proč chce generální ředitel zavést, zatím alespoň na zkoušku, další představení o nedělích. Představitelé Met se domnívají, že to bude poprvé, kdy operní dům uvede operu v plném scénickém provedení v neděli. Ostatní velké operní domy i divadla na Broadwayi mají nedělní představení běžně na programu. Peter Gelb říká, že na páteční a sobotní představení se v posledních letech prodá více vstupenek než na představení v pracovních dnech, což je způsobeno zvyklostmi návštěvníků opery.

„Pokud chce někdo zhlédnout operu trvající tři nebo tři a půl hodiny a chce se také navečeřet, potřebuje na to čas,“ říká generální ředitel. „Nedělní představení je něco, co by mělo rozhodně smysl.“

Mnohé z plánů Petera Gelba však čelí značným překážkám. S nedělními představeními by museli souhlasit zaměstnanci Met a jejich silné odborové svazy. Vztahy odborářů s generálním ředitelem v minulém roce značně utrpěly během kolektivního vyjednávání. Pracovníci přitom mají už dnes během sezony velmi náročný pracovní plán. Rozšíření vstupní haly Metropolitní opery na piazzetu Lincolnova centra by vyžadovalo úspěšné získání sponzorských darů, ale také souhlas správy Centra a možná i města. Tradicionalistům se nebude líbit myšlenka nového jména operního domu, který je více než jedno století znám po názvem Metropolitní opera. Je to celosvětově známý název stejně jako jména operních domů Teatro alla Scala, Royal Opera House nebo, trochu blíž, název stadionu Yankee Stadium.

Ředitel Gelb říká, že Metropolitní opera tyto kroky musí podnikat a bude muset dělat ještě mnohem víc, pokud si chce zajistit další přežití. Jedním z jeho nápadů je vytvořit operní kamión, který by vozil malá představení s menším orchestrem do obcí v blízkosti New Yorku. K myšlence ho částečně inspirovala nová produkce opery Komedianti z minulé sezony, v níž vystupuje skupina kočujících herců. Na projektu s pracovním názvem MET2GO pracuje s holandskou režisérkou Lottou de Beer, jejíž organizace Operafront provozuje v Holandsku stejné projekty. Peter Gelb se pokouší sehnat na projekt peníze a doufá, že v červnu 2016 nebo 2017 zrealizuje putovní verzi Verdiho La Traviaty.

„Způsobů, jak se setkávat s představeními Metropolitní opery, nemůže být nikdy dost,“ říká generální ředitel.

Ke konci rozhovoru Peter Gelb uvedl, že chce, aby Metropolitní opera působila přívětivěji. Právě proto zamýšlí rozšířit a renovovat její stísněnou vstupní halu. Architekt budovy Wallace K. Harrison byl před půl stoletím nucen halu zmenšit kvůli finančním úsporám. „To, co zbylo, je velmi malý prostor mezi předními dveřmi Metropolitní opery a hlavním vchodem, takže v časovém úseku 30 až 45 minut před začátkem představení máme před budovou dav lidí snažících se dostat do opery,“ říká Peter Gelb. „Což je dobře – aspoň že se lidé snaží dostat dovnitř.“The Metropolitan Opera New YorkMet angažovala firmu Levien & Company, projektovou společnost, která pracovala na jiných úspěšných renovacích divadel v New Yorku, aby vypracovala studii stavby nízkého proskleného areálu v šíři budovy Met, který by zasahoval devět až dvanáct metrů na piazzetu Lincolnova centra. Toto rozšíření by poskytlo několik stovek čtverečních metrů a umožnilo by Metropolitní opeře rekonstruovat prostor pokladen, obchod s upomínkovými předměty a uměleckou galerii, a možná vybudovat i kavárnu.

Jed Bernstein, prezident Lincolnova centra, prohlásil, že je předběžné o projektu diskutovat. Vzápětí ale dodal: „Obecně si myslím, že změny, které jsou dobré pro Met, jsou dobré i pro Lincolnovo centrum.“

„Je to koncepčně správná myšlenka, aby Met přicházela s tvořivými a zajímavými nápady, jimiž by zaujala své publikum?“ klade si Jed Bernstein otázku. „Rozhodně ano. Chceme je v tomto podpořit? Rozhodně ano. Mají smysl určité konkrétní kroky, jako je skleněná přístavba k budově Met? To nevím, protože jsem dosud neviděl žádné návrhy, co by to znamenalo nebo jak by to mělo vypadat, ani nic podobného.“

Podobné projekty bývají pro sponzory často atraktivnější než stejně potřebné kampaně například na zvýšení nadačního jmění. Nadační jmění Metropolitní opery se v posledních letech výrazně ztenčilo po té, co z něj společnost vybírala peníze, aby pomohla krýt vysoké provozní výdaje. Tyto výdaje se nyní snižují.The Metropolitan Opera New YorkMetropolitní opera utratila v uplynulé sezoně 310 milionů dolarů. Šlo o snížení, neboť výdaje v sezoně 2013/14 činily 316 milionů a v sezoně o rok dříve 327 milionů. V letošním roce by rozpočet vyžadoval, aby Met utratila méně než 300 milionů dolarů, což by bylo poprvé od roku 2010. Nadační jmění Metropolitní opery činilo podle ředitele Gelba koncem července 266 milionů. Částka ovšem nezahrnuje 19 milionů přislíbených sponzorských darů. Metropolitní opera vybírala před lety ze svého nadačního jmění ročně více než 8 %. Nyní tuto částku neustále snižuje. Z 6,5 % v roce 2014 na 6 % v minulé sezoně i v současné sezoně, a plánuje snížení na 5 % v roce 2018.

Generální ředitel uvádí, že s tím, jak pokračuje kampaň na získání prostředků na dostavbu, uvažuje Metropolitní opera o tom, že nabídne pronájem jména pro celé divadlo, pokud ovšem získá dostatečně vysoký sponzorský dar. „Hledáme sponzora, který by poskytl významný dar, velký sponzorský dar, jenž by mohl být nějakým způsobem spojen s renovací průčelí operního domu, a možná dokonce se jménem budovy,“ říká Peter Gelb.

Na otázku, jak velký by sponzorský dar musel být, se zdráhá odpovědět. Připomíná ale, že Metropolitní opera je větší a známější než sousední divadla nově pojmenovaná podle Davida H. Kocha a Davida Geffena. Oba sponzoři darovali po 100 milionech dolarů.The Metropolitan Opera New York

Překlad Ondřej Lábr
Foto archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat