Zahraniční plány nové sezony v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 4. do 10. dubna 2016. Operní kukátko (36). Wiener Staatsoper, Theater an der Wien, Deutsche Oper Berlin a Royal Opera House Covent Garden v sezoně 2016/2017. Architektka operních budov Zaha Hadid zemřela.

Operní kukátko
Premiéry Wiener Staatsoper v sezoně 2016/2017
Vedení vídeňské první operní scény naplánovalo na následující sezonu pět premiér na hlavním jevišti, které uvedlo na tiskové konferenci pod vedením ředitele Dominique Meyera.

Dominique Meyer (foto archív)
Dominique Meyer (foto archiv)

Prvou premiérou bude Gluckova opera Armide ve francouzské verzi v hudebním nastudování Marca Minkowského (a jeho souboru Les Musiciens du Louvre) a v režii Ivana Alexandreho (16. říjen 2016).

Před Mikulášem následuje první verdiovská premiéra sezony – Falstaff s dirigentem Zubinem Mehtou a zkušeným režisérem Davidem McVicarem (4. prosince 2016). Další Verdiho opera Trubadúr zazní premiérově 5. února 2017 pod taktovkou Marca Armiliata a režijně dílo nastuduje Daniele Abbado, syn dirigenta Claudia Abbada.

V čase velikonočním 30. března 2017 bude dosavadní Wagnerův Parsifal nahrazen novou inscenací, která vznikne ve spolupráci dirigenta Semyona Bychkova a Lotyše Alvise Hermanise jako režiséra. Dosavadní inscenace Christine Mielitz nenašla pro svůj protináboženský výklad příliš mnoho příznivců.

A poslední premiérou sezony bude francouzská opera Clauda Debussyho Pelleas a Melisanda, kterou hudebně uvede Alain Altinoglu a režijně připraví Marco Arturo Martelli (18. červen 2017). Pro děti bude nastudována další opera na zakázku Vídeňské státní opery Patchwork Tristana Schulzeho, která bude premiérována 29. ledna 2017 v prostoru dětského operního divadla (dirigent Witolf Werner, režie Silvia Armbruster).

Mezi nejznámějšími sólisty se objeví i Anna Netrebko jako Leonora v Trubadúrovi. Partnerem Anny Netrebko bude tenorista Roberto Alagna. Nina Stemme uvede svou zcela první Kundry právě v nové inscenaci vídeňského Parsifala. Wiener Staatsoper uvede v sezoně celkem 54 operních titulů (221 operních večerů z celkem 309 představení), což představuje zatím rekord v počtu uváděných operních titulů v dosavadní novodobé historii tohoto operního domu.

Fascinující jsou čísla, která generální ředitel při prezentaci nové sezony uvedl. Návštěvnost operních představení se pohybuje mezi 99,47 a 98,82 procenty. Podařilo se nepatrně zvýšit i celkové zisky a snížit průměrné náklady na představení. Zároveň stoupá obliba placených live-streamů u abonentů. Pro mě osobně je ohromující číslo dětských diváků v operních produkcích pro děti, jež přesahuje dvacet pět tisíc dětských diváků, za uplynulou sezonu. Ne nadarmo Dominique Meyer uvedl konferenci slov: „Es geht uns gut,… es ist eine grosse Freude, hier zu arbeiten…“ („Vede se nám dobře,… je to velká radost zde pracovat…“). Největší operní dům rakouské metropole zůstává spojením tradice a kvality.

Wiener Staatsoper (foto © www.digitalimage.at)
Wiener Staatsoper (foto © digitalimage.at)


Theater an der Wien v sezoně 2016/2017
Druhá vídeňská operní scéna sází na objevnou operní dramaturgii, stagionový systém (zpravidla se šesti reprízami), a také na vynikající inscenační týmy a interprety. Prvé tři premiéry nové sezony se ještě vztahují k letošnímu výročí Williama Shakespeara.

Theater an der Wien (© VBW, Rupert Steiner)
Theater an der Wien (foto © VBW, Rupert Steiner)

Zakázková opera Hamlet skladatele Anna Schreiera podle stejnojmenného Shakespearova dramatu i předshakespearovských látek, zabývajících se tímto námětem, zazní ve světové premiéře 14. září 2016. Ohromující je obsazení: mladý barytonista Andrè Schuen jako Hamlet, v roli otce bude vystupovat kontratenorová legenda Jochen Kowalski, a novým královským párem – Claudius a Gertruda  – budou Bo Skovhus a Marlis Petersen, která nadchla před několika roky svět jako Ofélie v Thomasovu Hamletovi v Metropolitní opeře. V menší roli vystoupí i tenorista Kurt Streit. Režie – Christoph Loy v týmu s ustáleným scénografem a návrhářem kostýmů Johannesem Leiackerem.

Následuje Salieriho Falstaff (12. října 2016), který se na světových scénách objevuje velmi vzácně. Pod taktovkou Reného Jacobse bude zpívat další prvotřídní soubor, Anett Fritsch, Alex Penda nebo koloraturní tenorista Maxim Mironov.

I další zhudebněná Verdiho tragédie ohromí sólistickým obsazením. V Macbethovi (premiéra 13. listopadu 2016) se vystřídají dva páry hlavních představitelů (Macbeth a jeho manželka): Roberto Frontali a Adina Aaron nebo Plácido Domingo a Davinia Rodriguez, kteří si již partnerství zde vyzkoušeli jako tchán a snacha ve Verdiho opeře I due Foscari před dvěma lety. Banca bude zpívat Ildebrando D’Arcangelo a Macduffem bude Arturo Chacón-Cruz, který s Domingem a Rodriguez zpíval mladého Foscari ve zmiňované inscenaci. Za dirigentský pult se postaví Bertrand de Billy a režisérem bude Roland Geyer (v současnosti intendant Theater an der Wien).

S poslední premiérou letošního roku se vrátí na scénu nestárnoucí svůdce Don Giovanni v Mozartově opeře. Toho budou interpretovat dva z nejsvůdnějších operních pěvců současnosti Nathan Gunn (ve čtyřech představeních) a Erwin Schrott (ve dvou), který již potrestaného svůdníka zde s velkým úspěchem zpíval. Erwin Schrott stále s oblibou tuto roli střídá s rolí Leporella. Ani dámy nezůstávají pozadu: Jane Archibald (Donna Anna), Jennifer Larmore jako mezzosopránová Donna Elvira a Mari Eriksmoen (Zerlina). Diriguje Ivor Bolton a půjde o obnovenou premiéru inscenace z roku 2006 (původní režie Keith Warner, kterou „osvěží“ Michael Moxham; premiéra 12. prosince 2016).

Theater an der Wien (foto Peter Mayr/FB Theater an der Wien)
Theater an der Wien (foto Peter Mayr/FB Theater an der Wien)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář

Reklama