Zákulisí Janáčkova divadla projde velkou proměnou. Ptali jste se Martina Glasera

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Martin Glaser (zdroj NDB)

Ředitel Národního divadla Brno odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus

 

Dobrý den, které z dosavadních inscenací opery a baletu v Brně za dobu vaší éry jsou podle vás nejlepší? (Eva Janečková, Olomouc)

Označení našeho působení v Národním divadle Brno za éru je přeci jen trochu předčasné. Na to nás čeká ještě spousta práce a bude třeba, aby nám přálo i trochu štěstí. Ale samozřejmě mám radost, že proměna divadla k lepšímu je patrná a nezpochybnitelná. Jsem samozřejmě pyšný na velké zahraniční koprodukce jako byla Carsenova inscenace Káti Kabanové nebo Modrovousův hrad v režii Davida Radoka. Největší radost mám ale z řady inscenací, které se souborem opery vytvořil jeho umělecký šéf Jiří Heřman. Každá jeho premiéra je událost, na kterou se čeká. Povedlo se mu změnit estetický kód souboru a získat pro něj publikum. Což je to nejdůležitější, protože na takovém základě se dá stavět skvělá budoucnost!

Dobrý den, jaká je teď návštěvnost opery a baletu v Brně? A dotkne se brněnského divadla v budoucnu nějak otevření nového koncertního sálu? (Petr Kaftan)

Návštěvnost obou souborů v posledních letech roste. V procentech – vzhledem k obrovské kapacitě našich budov, zejména Janáčkova divadla –  to není tak průkazné, jako když řeknu absolutní počet diváků. V roce 2013, na jehož sklonku jsme do Národního divadla Brno přišli, prodal balet 40.195 vstupenek za průměrnou cenu 221 Kč. V loňském roce to bylo 50.987 lístků za průměrných 297 Kč. V případě opery to bylo v roce 2013 66.114 diváků, kteří za lístek vydali 214 Kč. A loni už 84.966 diváků s průměrnou cenou vstupenky 257 Kč, a to jsou čísla včetně festivalu Janáček Brno, který produkuje operní soubor a zajišťuje i podstatnou část představení. Průměry jsou ošemetné i v tom, že nabízíme celou řadu slev pro studenty, seniory, hrajeme školní představení, kde jsou ceny skutečně velmi nízké, aby mohly přijít opravdu všechny děti, a tak dále.

Na druhou stranu i díky těmto výkonům jsme mohli „investovat“ do nových inscenací nepoměrně více, než tomu bylo v minulosti. Ve zkratce se dá říct, že naprostá většina prostředků z navýšených tržeb se vrací divákům zpět v podobě výpravnějších představení a jejich lepšího marketingu.

Otevření koncertního sálu samozřejmě velmi změní parametry soutěže o publikum. Brněnská kulturní nabídka je už teď ohromující a má skutečně parametry evropské metropole. Otevření sálu znamená, že ke stávající nabídce přibude dalších tisíc dvě stě míst! To je zvýšení stávající kapacity sedadel o čtvrtinu. Pro nás to bude představovat výpadek příjmu z pronájmu od Filharmonie, byť jde o přelévání peněz z jedné městské kasičky do druhé. A potom zhruba šestnáct až dvacet večerů, kdy už u nás nebude Filharmonie hrát a my budeme muset připravit program, který diváky zaujme a přivede do Janáčkova divadla. Ale já jsem byl vždycky příznivcem konkurenčního prostředí. Pokud budeme mít všichni rovné podmínky k soutěži, bude jen na vedení jednotlivých kulturních institucí, aby ukázalo, co umí!

Zdá se, že v poslední době bylo město k rozpočtu Národního divadla v Brně výrazně štědřejší. Znamená to, že jste už dosáhli alespoň minima toho, co je realisticky možné? A neměli byste s Ministerstvem kultury jednat o tom, aby se na financování Národního divadla Brno podílel i stát? (Valter Ř.)

Město Brno je nade vší pochybnost k Národnímu divadlu Brno mnohem vstřícnější než v minulosti. Investuje se do oprav budov a obměny technologií, které se léta zanedbávaly. Zvýšily se platy zaměstnanců, které byly hanebně nízko pod průměrem naší země. Razantně stoupla podpora festivalu Janáček Brno. Bohužel v silách města zatím zjevně není zvýšit prostředky na tvorbu běžného repertoáru a na jeho lepší marketing. Nebo na doplnění kolektivních těles (sbory operní a baletní, orchestr) nebo lidí v technice a výrobě na stav před restrikcemi, kterým se přezdívalo „kanálovné“.

Pokud se stát na financování druhého největšího divadla v zemi s tak úctyhodnou tradicí a nezpochybnitelným potenciálem například loni podílel pouhými čtyřmi procenty, je něco evidentně špatně. Řada jednání probíhá, ale konkrétní a hlavně dlouhodobě stabilní výsledek je zatím v nedohlednu. Jak by to ostatně mohlo být jinak, když pokladna na ministerstvu kultury je bohužel stále poloprázdná. Skvělá zpráva je, že svůj díl zodpovědnosti přijal Jihomoravský kraj, který nás letos podporuje desetkrát větší částkou než dříve. Pokud by tomu tak bylo i v příštích letech, byla by to převratná událost.

Dobrý den pane řediteli! Měl bych dotaz, zda by nebylo možno prohloubit spolupráci mezi baletními soubory (alespoň na Moravě). Ostravský baletní soubor u nás s úspěchem hostoval a nyní se ptám, zda by nebylo možné (i pod dojmem udílení Cen Thálie) pozvat baletní soubor z Olomouce. Repertoár mají odlišný, jsou zaměřeni více na klasiku a takový Don Quijote nebo Spartakus by se u nás jistě neztratili. Předem vám moc děkuji za odpověď a přeji vše dobré! (Pavel Bálik)

To by měla být otázka na uměleckého šéfa baletu. Otázka číslo jedna je srovnatelnost kvality tanečníků a reálná očekávání brněnského publika. Druhá pak velikost jevišť našich budov a olomouckého divadla. Obávám se, že by tamější produkce na našich scénách působily poněkud rozpačitě. A do třetice – dokud nebude opraveno Janáčkovo divadlo, nebudeme mít dost hracích termínů pro vlastní repertoár, po kterém je zvlášť u baletu nyní obrovská poptávka.

Dobrý den, můžete prozradit, co všechno bude na příštím janáčkovském festivalu v Brně? (V.)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Související články


Napsat komentář