Zavazující Informátoři Farmy v jeskyni

  1. 1
  2. 2

Mezinárodní soubor fyzického divadla Farma v jeskyni přišel s novou inscenací Informátoři, která přináší aktuální a provokativní otázky. V syntetickém divadelním tvaru, v němž se mísí současný tanec, slovo, živá hudba i zvuk stejně jako aktivně využitá scénografie, obracejí tentokrát tvůrci pozornost diváků k tématu nadnárodních korporací.Farma v jeskyni se začala formovat v roce 2001 jako divadelní laboratoř a je autorským týmem, který přivádí k životu nová představení a site-specific projekty, pořádá dílny, často reprezentuje české divadlo na mezinárodních festivalech. Soubor vede po celou dobu režisér Viliam Dočolomanský, který za své působení získal také mnoho ocenění, z nichž nejvýznamnější byla Evropská cena nové divadelní reality, kdy se stal zatím jejím jediným českým držitelem (z dalších ocenění připomeňme Total Theatre Award a Fringe First Awards z Festival Fringe v Edinburghu, The Grand Prix Golden Laurel Wreath Award, Cenu magazínu Respekt za nejsilnější taneční představení, Cenu Sazky za nejlepší pohybové představení a jiné).

Soubor Farma v jeskyni má nejen charakteristický styl kombinující taneční, fyzické a hudební divadlo, který někdy brání jejímu přesnému zařazení, ale také nezaměnitelný přístup k výběru témat a práci s nimi. Inscenace vznikají dlouhou dobu a v jejich středu se vždy objevuje společenské téma, které je podložené výzkumem. Jde o stylizované, ale v jádru absolutně realistické divadlo, ze kterého mrazí, protože za divadelní poetikou a estetikou skrývá skutečné životy a skutečné události. Inscenaci Cesta inspiroval prostor železniční zastávky Žilina-Záriečie, která za druhé světové války sloužila k deportaci Židů ze Slovenska, projekt Sclavi / Emigrantova píseň byl sondou do života vykořeněného člověka, Divadlo bylo průzkumem vlastního prostředí a identity.

Každý projekt provází očekávání, protože Farma v jeskyni je soubor, který se vyjadřuje k dění ve světě bez obalu a naplňuje tak jednu z mnoha funkcí divadla, která je často přebita složkou estetickou a zábavní: je kritikem a prostřednictvím emocí nutí diváky uvažovat nad tématy, která nemohou či nechtějí vidět. Ze stejného soudku jsou i Informátoři, pojednávající o praktikách nadnárodní potravinářské korporace, jejíž jméno není uvedeno, ale diváci mohou hádat – nebude mnoho korporací, které se mohou chlubit rozpočtem v rozsahu menšího státu. Informátoři zkoumají pozadí práce společnosti, její překombinovanou a neuvěřitelně byrokratickou strukturu, její pokrytecké zacházení s pracovníky v zemích třetího světa, uměle vyvolávanou poptávku po zboží, které nikdo nikdy nepotřeboval, ale je nutné jej prodat, protože ve hře je zisk, zkoumají práci lobbistů… Inscenace čerpá z mnoha zdrojů. Z knihy Joela Bakana Korporace, z kauzy, která se rozhořela kolem hnutí aktivistů, kteří se snažili rozklíčovat plány korporace a bojovat proti nim, hnutí, do kterého korporace vysílala ženy, které měly infiltrovat mezi aktivisty a přitom být informátorkami, jejichž práce měla tragické následky. Jde o rozbor moderní formy špionáže, reálných hrozeb globalizovaného světa, který nastoluje zásadní otázku – mohou se lidé ještě z konzumentů stát občany?

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Dočolomanský: Informátoři (Farma v jeskyni)

 

Související články


Napsat komentář