Předčasný koncert Adama Plachetky na Žofíně. Zážitek

Chce-li divák a posluchač v této sezoně vidět a slyšet mladého basbarytonistu Adama Plachetku u nás doma, měl možnost jít na jeho Předčasný koncert na Žofín nebo si může počkat do července a zajet si do Znojma či do Bratislavy, kde bude Donem Giovannim. Na jeho Belcora v Nápoji lásky miřte prosím do Metropolitní opery v New Yorku (od 10. března osmkrát) nebo o něco později navštivte Vídeňskou státní operu, kde vystoupí jako Malatesta v Donu Pasqualovi, jako Don Giovanni, Heerrufer v Lohengrinovi, Paolo Albiani v Simonu Boccanegrovi či Hercule v Gluckově Alceste.

Adam Plachetka (foto Petr Kurečka)
Adam Plachetka (foto Petr Kurečka)

Proč Předčasný koncert? Večer operních árií v podání Adama Plachetky doprovázeného Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu dirigovaným jeho šéfem Ondrejem Lenárdem byl totiž beneficí ve prospěch Nadačního fondu pro předčasně narozené děti a jejich rodiny. Jsou takové večery, které vám přinesou čirou radost, a ten žofínový mezi ně patřil (přestože zprava slyšitelně hučela jakási snad klimatizace, již hudba naštěstí přehlušila). Trošku mne před koncertem překvapilo, když jsem si na Tiketportal.cz prodávajícím vstupenky přečetla program Předčasného koncertu tohoto znění: W. A. Mozart: Figarova svatba … Madamina (Leporello), …, Rossini: Barbiere, La del ciel (Alidoro)… Kdopakže nám to prodává vstupenky na operní koncert? Nechme toho. Ten benefiční koncert měl mimořádně bohulibý cíl: vybrat peníze pro mrňousky, kteří se narodili o něco nebo o moc dřív, než měli. Paní Hana Píšová spolu s paní Markétou Stránskou založily jmenovanou nadaci v prosinci roku 2013, vybuzeny životním příběhem první z nich. Před čtyřmi lety se jí narodila ve 24. týdnu těhotenství sedmdesátideková dvojčata, holčičky, které byly čtyři měsíce v inkubátoru. A podle statistiky se předčasně narodí údajně každé desáté dítě.

Ať už valná většina posluchačů patřila nebo nepatřila mezi ty, kteří milují operu, ukázalo se, že Adam Plachetka, doprovázený kongeniálně rozhlasovým orchestrem, řízeným Ondrejem Lenárdem, dokáže získat celý ten do posledního místa naplněný Velký sál Žofína pro svou operní víru. Večer začal předehrou k Mozartově Figarově svatbě– orchestr se pod Lenárdovým vedením teprve rozehříval.  Adam Plachetka začal árií Hraběte, byla krásná, obecenstvo tleskalo. Pan Lenárd dovede sólistu doprovázet tak, aby jej podporoval. Pan Plachetka vepředu, vlastně zády k dirigentovi, ale je tu jasně patrná vůle k souhře – ostatně v minulém roce ti dva s tímto orchestrem nahráli CD s názvem Arias. Orchestr je stejně spolehlivý jako jeho šéfdirigent. Je na nich patrné, že mají za sebou hodiny a hodiny práce pro rozhlas, že hrají „na mikrofon“.  Zatím je vše klidné, odpovídá to běžným kvalitativním předpisům. Následuje Leporello z Dona Giovanniho, Enrico z Lucie di Lammermoor, Alfonso z Favoritky, Riccardo z Puritánů, Alidoro z Popelky, Ford z Falstaffa a Figaro z Lazebníka sevillského – kontrasty oživují večer. Pouhé dva ryze orchestrální kusy, předehry k Figarově svatbě a k Lazebníkovi. Adam Plachetka se nešetří, ukazuje, jak spolehlivá je jeho dechová technika, nakolik se může spolehnout na svůj plně znějící, mladý hlas značného tónového rozsahu, na hladce propojené rejstříky, na schopnost inteligentně frázovat, poddat se charakteru role, kterou zpívá, předvést, do jak rozdílných typů basbarytonových rolí se (aspoň zatím) pouští. Mozart, Donizetti, Bellini, Rossini, Verdi.

Předehra k Lazebníkovi je definitivním zlomem v rámci koncertu. Orchestr a dirigent už se (dávno) rozehřáli, už nejsou jen poctivými profesionály, ale vytvářejí spolu s Adamem Plachetkou koncert nadstandardní úrovně. I ti nejotrlejší profíci v orchestru rádi podlehnou opravdovému kumštu a tleskají pěvci svými smyčci. Adam je na vzestupu a všichni mu to přejeme. I moderující Leoš Mareš, který se právě „zamiloval“ a tvrdí, že Evropa 2 teď bude vysílat tuto muziku. Posluchači vstávají ze židlí a nadšeně tleskají. Za večer snad třikrát – vznikla výborná atmosféra. Přidáváme „šampaňskou“ árii z Giovanniho a Basiliovu árii o pomluvě z Lazebníka. Jak symptomatické. Adam Plachetka modeluje jednotlivé árie v závislosti na typu postav. Tím se stává večer plastickým. Pro každou postavu má její osobitou charakteristiku, která je viditelně a slyšitelně rozdílná od té předchozí a následující. Moderátor Leoš Mareš srovnává Plachetku s hokejistou Jaromírem Jágrem. No, proč vlastně ne. Jágr české opery, kterou teď bude hrát Evropa 2. Dnes večer je tomu opravdu tak.

Adam Plachetka (foto Petr Kurečka)
Adam Plachetka (foto Petr Kurečka)

Opravdu krásný večer – pro všechny, kteří pochopili, že jsou svědky něčeho mimořádného – souznění na základě ušlechtilé myšlenky, vítězství ducha nad hmotou. Čert vem ty, kteří se u nás vezou na vlně nenávisti. Každé minimiminko je člověk, který může žít. Jenom vůli mějme všichni rovnou. Jak člověka povzbudí společně strávený večer zaměřený k dobrému cíli. Držme palce Adamu Plachetkovi a společně s ním našim potomkům. Každému desátému i těm devíti před ním a po něm. Povznášející večer, krásné spojeno s užitečným. Ať žije operní pěvec Adam Plachetka a ti ostatní, kteří vystoupili spolu s ním bez nároku na honorář. Mimořádně krásný večer, bezděčná variace na jen malinko opožděnou jiřinkovou slavnost, která se v předminulém století za Bedřicha Smetany konávala na Žofíně. Nu což, pokračuje nikdy nekončící české národní obrození hloupé primitivnosti navzdory…

PS: Ve prospěch Nadace pro nedonošené děti a jejich rodiče se vybralo 805 000 korun českých.

Hodnocení autorky glosy: 90 % + 10 %

Předčasný koncert
Adam Plachetka (
basbaryton)
Dirigent: Ondrej Lenárd
Symfonický orchestr Českého rozhlasu

16. února Velký sál, Palác Žofín Praha

program:
W.A. Mozart, G.Donizetti, V.Bellini, G.Rossini, G.Verdi

Související články


Napsat komentář