O Zemlinského Trpaslíkovi v Grazu, ale i o Lohengrinovi. Ptali jste se Aleše Brisceina

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Tenorista Aleš Briscein odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus 

Aleš Briscein (zdroj briscein.eu)

Koho ze svých kolegů tenoristů, ať už doma nebo v zahraničí, nejvíc obdivujete? Měl jste sám nějaký vzor? (Pavel C.)

Mým vzorem byli vždy tenoristé, kteří byli podobní mému hlasovému oboru. Obdivoval jsem vždy pěveckou techniku Nicolaie Geddy, Fritze Wunderlicha a Alfreda Krause. Jejich interpretace na nahrávkách je jedinečná. Na svých zahraničních cestách jsem se setkal se spoustou vynikajících zpěváků mého oboru – ani je nemohu všechny jmenovat. Na druhou stranu musím obdivovat i takové zpěváky, jakým je Jonas Kaufmann. Když mi vyprávěl, jak těžké začátky měl jako barytonista, tak obdivujete, kam se díky technice až dostal.

Dobrý den, jak jste se dostal ke zpívání, kteří pedagogové vás učili a co hlavně jste si od nich odnesl? (operafan)

Zpěv jsem začal studovat poměrně pozdě – až v devatenácti letech a to vlastně úplnou náhodou. Zpíval jsem sice v dětském sboru, ale nikdy jsem neměl ambice zpívat sólově. Moje kamarádka mě jednou seznámila s panem doktorem Pospíšilem na Pražské konzervatoři a ten mě přemluvil, abych si ještě dodělal operní zpěv, protože můj původní obor byl klarinet – saxofon. Měl jsem velké štěstí, že jsem se dostal k panu profesorovi, protože si myslím, že mě zásadním způsobem ovlivnil v mém dalším profesionálním působení. Dovolím si tvrdit, že díky němu teď mohu být tam, kde jsem, a moc mu za to děkuji. V zahraničí jsem měl později možnost pracovat se spoustou pedagogů a sólistů, ale správný základ jsem dostal od něho a moc si toho vážím.

Dobrý den, je známo, že rád sportujete, a tak mne napadá jedna otázka. Zkusil jste nějaký závod jako závodník? (Barbora Fleissigová, sportující knihovnice)

Já jsem dělal až do konzervatoře závodně atletiku, takže jsem si užil závodů víc než dost. Sport mě proto neopustil dodnes. I fotbal si dnes zahraji moc rád a další sporty jako tenis a lyžování jsou mé milé koníčky. Nesmíte zapomínat, že jako profesionální zpěvák podepisuji ve smlouvě klauzuli, že během projektu nebudu provozovat žádný sport kvůli případnému zranění – takže musím dávat i velký pozor, aby se něco nestalo.

Jaké zajímavé příležitosti na vás v nejbližší době čekají, ať už v zahraničí, nebo doma? Máte v plánu nějaké nové role? (Aleš)

Nové role samozřejmě přicházejí. V současné době pobývám v rakouském Grazu, kde byla v sobotu 25. března premiéra opery Alexandra Zemlinského Der Zwerg a kde mě čeká ještě devět představení. Je tam dost vypjatý part pro tenor. V této roli se představím i v dubnu publiku v Bostonu. Současně se začíná v Národním divadle v Praze zkoušet nová inscenace Lohengrina v režii Kathariny Wagner. Z časových důvodů jsem bohužel nemohl přijmout pozvání na účinkování na letošních Tiroler Festspiele v rakouském Erl, kde jsem měl ztvárnit také Lohengrina a kde jsem s touto rolí debutoval. Na začátku příští sezony mě čeká účinkování na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově, kam se vrací úspěšná inscenace Rusalky.

Dobrý den, jak se díváte na módní aktualizace dnešních režisérů? Nevadí vám v podobných inscenacích vystupovat, když se často zpívá o něčem jiném, než co se na jevišti děje? (Eva Vítová)

Tuto otázku dostávám poměrně často. V cizině se aktualizace v podstatě zabydlely. V úvodu do inscenace vysvětluje inscenační tým velmi pečlivě, proč se rozhodl právě pro tento typ aktualizace a do jaké doby ji zasadil. Prakticky dnes venku najdete jen zřídka inscenaci, která odpovídá časovému originálu v partituře se vším všudy, co tam autor poznamenal. Ale doba jde nekompromisně dopředu a mně se občas zdá, že se tyto inscenace někdy dělají jen pro úzkou skupinu kritiků a zapomíná se na tu druhou, konzervativnější část publika, která by ráda viděla občas i klasicky zpracovanou inscenaci. Jsou to také velcí milovníci opery a mají plné právo takové inscenace vidět. Mnohokrát mě napadlo při pohledu do notového partu, jak by to asi vypadalo, kdyby režiséři pečlivě dodržovali poznámky skladatelů nad notovou osnovou.

Dobrý den, chystáte nějaké nové role také pro ostravské divadlo? Moc na vás vzpomínám v roli Romea. (Danka)

Zdravím do Ostravy… Na tamní divadlo mám stále hezké vzpomínky. V této sezoně jsem musel odmítnout z časových důvodů nabídku na spolupráci, ale měl bych se tam v příští sezoně opět objevit. Zrušil jsem jeden projekt ve Francii, a tudíž mi neplánovaně zbyl čas na velmi zajímavou operu Lady Macbeth Dmitrije Šostakoviče a moc se na ni těším.

Dobrý den, zpíváte hodně i venku, můžete prosím porovnat styl práce a disciplínu, která je běžná v zahraničí, s tou u nás? Z toho, co vím, máme myslím hodně co dohánět. Jak hodně je ten rozdíl znát na výsledku? A proč podle vašeho názoru u nás doposud nebyl zaveden blokový způsob hraní? Přeji vše dobré a zdravím vás. (Vlasta Ševečková, Praha)

Rozdíl vidím stále ještě v plánování inscenací. Je běžné, že vás zahraniční operní dům osloví dva až tři roky dopředu s nabídkou na spolupráci. Máte čas se rozmyslet, jestli je nabídka pro vás vhodná a jestli ji akceptujete vzhledem k dalším nabídkám. U nás se sezona plánuje a finalizuje v podstatě těsně před začátkem, a to už je prostor na případnou spolupráci značně omezen. V zahraničí máte vytvořené takové podmínky, že se nemusíte vůbec o nic starat a připravujete se pouze na svoji roli. Myslím si, že už některá česká divadla přecházejí zvolna na blokové hraní, ale stále je tady ještě i ten problém financí. Aby se vám vyplatilo nedělat nic jiného, než blok inscenací, které po vás divadlo požaduje. V tom musíme svět stále ještě trochu dohánět.

Zpíváte hodně rozdílných rolí, které z nich jsou vám nejblíž? A máte nějaké, po kterých jste toužil a které vás minuly? (V.)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Komentáře “O Zemlinského Trpaslíkovi v Grazu, ale i o Lohengrinovi. Ptali jste se Aleše Brisceina

  1. Pan Briscein nam predstavil niektore buduce plany, ale nic nepovedal o Lohengrinovi v Met v sezone 2018/19. Podla Future Met Wiki (co nie je oficialny, ale predsa doveryhodny zdroj) Lohengrina s dirigentom Yannick Nezet-Seguinom (novym sefdirigentom Met)bude spievat Stuart Skelton, Ales Briscein, Brandon Jovanovich. Elsou bude Anna Netrebko/Martina Serafin.
    P.S. V kazdom pripade ako Laca v Jenufe z Grazu (pred 2-3 rokmi) bol jednicka! najdoveryhodnejsia postava v hroznej Konwichneho inscenacii a najkrajsie zaspievany.

Napsat komentář

Reklama