Změny ve vedení Opery ND: hudebními řediteli budou Jaroslav Kyzlink a Andreas Sebastian Weiser

  1. 1
  2. 2

Vedení Národního divadla dnes oznámilo, že našlo náhradu na dva klíčové posty ve vedení Opery. Na místo hudebního ředitele Národního divadla, po odchodu dirigenta Roberta Jindry už druhou sezonu neobsazené, nastupuje Jaroslav Kyzlink (1973). Hudebním ředitelem Státní opery bude německý dirigent Andreas Sebastian Weiser (1963), který tak nahradí Martina Leginuse. Ten se rozhodl svůj post opustit před nedávnem.

Národní divadlo (foto archiv)
Národní divadlo (foto archiv)

Místo hudebního ředitele Národního divadla je neobsazeno od června 2014, jako důvod svého odchodu dirigent Robert Jindra uvedl neshody s uměleckým ředitelem Opery Petrem Kofroněm (informovali jsme zde). Jindra tak ve svojí funkci působil pouhý rok. Hudební ředitel Státní opery Martin Leginus se k odchodu ještě před koncem současné sezony rozhodl před měsícem, údajně z osobních důvodů (více zde). V čele Státní opery tak vydržel dva a půl roku.

Státní opera Praha (foto archiv)
Státní opera Praha (foto archiv)

Oba dirigenti se svých šéfovských postů ujmou od srpna letošního roku, už od příštího týdne ale začnou připravovat příští sezonu a přebírat funkce jako designovaní ředitelé. Připojujeme oficiální tiskovou zprávu vedení Národního divadla.

Dokument
Ředitel Národního divadla jmenuje nové operní hudební šéfy

Novým hudebním ředitelem Opery Národního divadla se od 1. srpna 2016 stane Jaroslav Kyzlink. Funkce hudebního ředitele Státní opery se od téhož data ujme Andreas Sebastian Weiser. Již od příštího týdne však začnou připravovat příští sezonu a přebírat funkce jako designovaní ředitelé.

„I přes velmi krátký čas se podařilo najít vyzrálé hudební osobnosti pro prestižní posty. Vítám je v rodině Národního divadla a přeji jim elán a radost z tvůrčí práce ve prospěch diváků a jejich nejvyšších uměleckých očekávání,“ uvedl ředitel Národního divadla prof. MgA. Jan Burian.

„Velmi si vážím nabídky spolupráce – moci se podílet na řízení a směrování naší první scény je obrovská výzva a závazek. Nepřicházím do neznámého prostředí, se souborem Opery Národního divadla spolupracuji jako dirigent pravidelně a doufám, že se nám společně podaří využít vzájemnou náklonnost k náročné každodenní práci a naplňování odkazu předchozích generací umělců, kteří Operu Národního divadla během let formovali,“ přeje si Jaroslav Kyzlink.

„Jmenování hudebním ředitelem Státní opery je pro mě mimořádným oceněním. Jsem přesvědčen, že opera je na jedné straně uměním, ale na druhé straně rovněž způsobem života. Proto se těším na setkání s mnoha jedinečnými lidmi, kteří se upsali této velkolepé umělecké formě a neustále jí dávají nové impulsy,“ řekl ke svému jmenování dirigent Andreas Sebastian Weiser.

Jaroslav Kyzlink pochází z Brna, kde vystudoval dirigování sboru a orchestru na Janáčkově akademii múzických umění. Od roku 1992 působil v brněnské opeře: nejprve jako sbormistr, od roku 1996 jako dirigent, v letech 2001–2003 jako šéfdirigent a umělecký šéf.

Jaroslav Kyzlink (foto Ilona Sochorová)
Jaroslav Kyzlink (foto Ilona Sochorová)

Se souborem Janáčkovy opery nastudoval celou řadu inscenací, pro Mezinárodní festival Janáček Brno připravil světovou premiéru původní verze Janáčkovy opery Výlet pana Broučka do Měsíce (2010). Brněnský soubor řídil na festivalech doma i v zahraničí včetně Japonska (2001, 2003). V roce 2003 navázal spolupráci s Operou Slovenského národního divadla, v letech 2004–2006 byl jejím šéfdirigentem. V roce 2008 nastudoval Gluckovu operu Orfeo ed Euridice pro Slovenské národní divadlo v Bratislavě a Teatr Vielki ve Varšavě. V roce 2010 dirigoval první uvedení opery E. W. Korngolda Mrtvé město  v Dánské národní opeře v Kodani a nastudováním Smetanovy Hubičky  se vrátil na operní festival v irském Wexfordu. V roce 2011 nastudoval Dvořákovu Rusalku  v Bonnu a v New National Theatre Tokyo. V roce 2012 připravil nové inscenace Rusalky  pro Národní divadlo Brno a Janáčkovy Její pastorkyně  pro Slovenské národní divadlo. V roce 2013 nastudoval Verdiho opery Sicilské nešpory  pro Národní divadlo Brno a Don Carlo  pro Národní divadlo v Praze, kde v sezoně 2012/2013 působil jako šéfdirigent Opery ND. Na podzim 2013 se vrátil do Dánské národní opery k nastudování prvního provedení Janáčkovy Káti Kabanové  v Dánsku a v roce 2014 do New National Theatre Tokyo, kde připravil Korngoldovo Mrtvé město. V roce 2015 nastudoval v Národním divadle Mozartovu Kouzelnou flétnu. Spolupracuje s mnoha symfonickými orchestry a je zván jako porotce dirigentských a pěveckých soutěží. Od roku 2006 jako pedagog externě spolupracuje s Hudební fakultou Vysoké školy múzických umění v Bratislavě. Od sezony 2014/15 je šéfdirigentem Slovinského národního divadla v Lublani.

Andreas Sebastian Weiser, absolvent Vysoké školy umění v Berlíně, se stal v roce 1985 finalistou prvního ročníku Mezinárodní dirigentské soutěže Artura Toscaniniho v Itálii. Na základě stipendia Německé akademické výměnné služby studoval také u Václava Neumanna při České filharmonii (1987/88). O rok později se stal druhým dirigentem Symfonického orchestru Československého rozhlasu.

Andreas Sebastian Weiser (foto Tomáš Brabec)
Andreas Sebastian Weiser (foto Tomáš Brabec)
  1. 1
  2. 2

Související články


Reakcí (12) “Změny ve vedení Opery ND: hudebními řediteli budou Jaroslav Kyzlink a Andreas Sebastian Weiser

  1. Já mám jen jednu otázku. Proč jsou dvě místa, obsazeny zbytečně 4 lidmi. Jakou funkci mají pan Kofroň a paní Hroncová ? Šéf opery a hudební ředitel by měla být jedna a tatáž osoba. Není třeba, aby tam zbytečně bylo tolik lidí. pak se nedivme, že má takový moloch rozpočet miliardu !!!

    1. Dobrý den, zcela výjimečně s vámi souhlasím. Některé funkce v ND se překrývají, zdvojují (k tomu se potom hodí rčení „mnoho psů, zajícova smrt“). Nazývat někoho „podržtaškou“ a „paní budižkničemovou“ – to je občas váš diskusní styl: něco hodíte do placu, vypadá to, že o tom hodně víte, ale konkrétního a podloženého nenapíšete nic. Pan Kofroň a paní Hroncová jsou někomu zodpovědní a ten by jim to měl „spočítat“. Kdo to může „spočítat“ vám, když se schováváte za paulcollins? Končím ve svém obvyklém duchu. Jestli jste chlap, tak se pod svůj názor nestyďte podepsat. T. Hájek

      1. Vážený pane, nevím, jestli jste se vrátil včera z Marsu, ale pokud podrobněji sledujete, co se v ND a SOP poslední roky děje, tak nerozumím vaší kritice. Myslím, že bude úplně stačit, když napíši, že se zbytečně plýtvá veřejnými prostředky na projekty, které mají jepičí život, téměř nikoho neoslovují a jediné, co divákovi přinesou je pocit, že se někdo krásně pakuje za naše peníze. Aby tady v Česku někdo za něco zodpovídal ? Nenechte se vysmát. Kapři si svůj rybník nevypustí. Nebo kdo je za to zodpovědný kromě mnou zmiňovaných ? Vrátní ? Uklízečky ? Šatnářky ? Osobně se mě to nijak nedotýká, pouze komentuji témata na téhle stránce, ale jako divákovi kvalitní kultury mi to vadí hodně.

  2. Krásný příklad macešského přistupuje vedení ND k SOP. Minulí hudební ředitelé byli v ND Jindra (jedna z nejschopnějších operních osobností v ČR) a v SOP Leginus (neznámý začínající dirigent ze Slovenska). Nyní hud. ředitel pro ND Kyzlink (renomovaný dirigent s bohatými operními zkušenostmi) a pro SOP Weiser (šéfdirigent regionálního symfonického orchestru).

  3. Kde je psano, ze hudebni reditel musi byt dirigent? Z osobni zkusennosti vim, ze nejlepsi dirigenti nemivaji zadne funkce (a naopak). A je to pochopitelne. Funkce reditele se musi delat na plny uvazek. Stejne tak funkce dirigenta. Vest divadlo neni jiste snadna zalezitost a rozpolcenost je pak videt na obou stranach.
    Kdyz uz do cela SO cizince, zajimalo by mne, zda byli osloveni panove Griffiths, Dovico, Foerster, tedy provereni operni dirigenti.

Napsat komentář