Zuzanka? Už mě tolik neuspokojuje. Ptali jste se Simony Houda Šaturové

  1. 1
  2. 2

Přední česká sopranistka odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus

 

Simona Houda Šaturová (foto © Jan Houda)
Simona Houda Šaturová (foto © Jan Houda)

 

Dobrý den, paní Šaturová, v jakých nových rolích vás v Praze v příští sezoně uslyšíme a jaké koncerty tady budete mít? Velmi vám fandím, přeji hodně úspěchů! (Renata Millerová, Praha)

Milá paní Millerová, mockrát vám děkuji za milé přání. Bohužel se v Praze v příští sezoně nepředstavím v žádné nové roli. V Národním divadle mám naplánovaná představení stávajících inscenací La traviata, Rigoletto a Don Giovanni. Ke konci této sezony budu mít v Praze ještě dva koncerty s orchestrem FOK se Zemlinského Lyrickou symfoníi. V příští sezoně v listopadu mě Štefan Margita pozval na svůj narozeninový koncert a v prosinci budu mít sólový koncert s programem mého posledního CD Decade Mozart & Mysliveček v Rudolfinu.

Jak se vám líbí moderní režie? Stále se ještě nemohu srovnat s představou Traviaty, jak jste ji zpívala v Bruselu s Andreou Breth s polonahými ženami a orálním sexem, jak jsem se dočetl. Vám podobné produkce nedělají obtíže? Chystáte pro Brusel v dohledné době něco nového? Děkuji předem za vaši odpověď. (Robo)

Milý Robo, položil jste těžkou otázku. Líbí se mi dobrá režie, a protože žijeme v dnešní době, moderní režii se neubráníme. Ten rozdíl dělají detaily a mistři režiséři. A jsem přesvědčena, že Andrea Breth mezi ně patří. Pro mě to byla jedna z nejintenzivnějších a nejzajímavějších spoluprací, jaké jsem kdy zažila. Je těžké obhajovat představení, které jste patrně neviděl. Andrea nechtěla prvoplánově šokovat, to je jí cizí, jenom vycházela z dobové reality tehdejších elitních pánských klubů, které do příběhu pařížské kurtizány neoddělitelně patří. Chtěla zbavit La traviatu romantických nánosů, které se tak často v režii této opery objevují. Proto si přála jít až na dřeň, aby to bolelo a mrazilo. Bavíme se ale o pouhých dvou kontroverzních scénách. Její režijní vklad se prolíná celou operou. Ráda bych například zmínila její detailní práci při vykreslení vztahu Violetty a Giorgio Germonta, otce Alfreda. Byl to pro ni jediný opravdu milostný duet a vrchol celé opery. Duet jsme cizelovali dlouhé dny a i během představení mě tato scéna silně dojímala. Uvědomuji si ale, že diváci mohou mít z představení jinou zkušenost než my, aktéři. Chybí jim zákonitě to intenzivní rozebrání každé vteřiny během zkoušek. Může se tak stát, že se dojem z celé opery smrskne na bulvární zkratku, o které pak nadšeně píší média. V případě této produkce La traviaty by to byla veliká škoda. Snad se někdy v budoucnu vrátí na scénu, zaslouží si to!

Samozřejmě i já mám své meze, za které bych v žádném případě nešla. Moderní režii ale musím akceptovat, jinak bych nemohla zpívat v opeře a to by mi bylo moc líto. O to více si vychutnávám okamžiky, když mám možnost pracovat s opravdovými mistry, vizionáři, kteří mě učí, obohacují a posouvají dál.

Momentálně pro Brusel připravuji Mozartova Mitridate re di Ponto, kde koncem března začínají zkoušky.

Dobrý den, i po letech stále vzpomínám na vaši Julii v plzeňské inscenaci Kapuletů a Monteků. Jak vy? Nepřipravujete nějakou další Belliniho roli? Náměsíčnou nebo Normu? :-) (Vašek)

Milý Vašku, i já ráda vzpomínám na Julii a na spolupráci s Martinem Čičvákem. Společně s jeho Únosem ze serailu to byla pro mne naprosto mimořádná inscenace, která snesla evropské měřítko. Je mi líto, že belcantovské opery nejsou častěji na repertoáru našich divadel (čest Ostravě). Momentálně další Belliniho operu nepřipravuji.

Vážená paní Šaturová, gratulujem vám k vášmu CD Decade, ktoré ste nahrávali 14. – 17. júla 2014 v refektári kláštora Na Slovanoch v Emauzskom opatstve v Prahe. Oceňujem ho celkove, vy ste výborná, a konvenuje mi, že okrem Mozarta ste si vybrala práve Myslivečka. Veľmi sa mi páčili ansambly s ostatnými umelcami na tomto CD, keď spievate s Frédérique Friess, Michaelou Kapustovou a Richardom Samkom. Ako sa vám s nimi spolupracovalo a ako na toto natáčanie spomínate ? Ďakujem za odpoveď a prajem vám veľa zdravia a úspechov na našich i zahraničných operných scénach. (Quido)

Vážený Quido, ďakujem vám pekne za gratuláciu i milé prianie. Na nahrávku mám pekné spomienky. Mimoriadna na tomto projekte bola už samotná príprava, ktorá začala päť mesiacov pred nahrávkou s vedúcimi hráčmi jednotlivých skupín orchestru. Veľká vďaka za organizáciu celého projektu patrí Zdenkovi Klaudovi, který mal na starosti prípravu nielen hudobnú. S kolegami bola spolupráca príjemná a teší ma, že ansámbly oživili dramaturgiu CD. Kombinácia Mozart & Mysliveček ma zaujala už před mnohými rokmi. Som šťastná, že sme spolu so Zdenkom dotiahli projekt do zdárneho konca a poslucháčom sme mohli představit neprávom opomínaného Myslivečka.

Simona Houda Šaturová - vizuál k CD Decade (foto © Lucie Robinson)
Simona Houda Šaturová – vizuál k CD Decade (foto © Lucie Robinson)

Dobrý den, paní Šaturová, moc bychom si vás přáli vidět zase po čase jako Paminu – objevíte se i v nové inscenaci Kouzelné flétny ve Stavovském divadle? Už pár let tady také nevystupujete ve Figarově svatbě, změní se to? A neměla byste chuť vyměnit Zuzanku za Hraběnku? (Vokounovi, Praha)

Dobrý den, asi vás svou odpovědí moc nepotěším. Jako Pamina se v nové inscenaci ve Stavovském divadle neobjevím. Přibližně před třemi roky jsem se rozhodla, po deseti letech účinkování v inscenaci Národního divadla, roli Zuzanky rovněž opustit. Moc jsem ji milovala (byla to kdysi moje vůbec první velká role), ale po tolika letech jsem začala mít pocit, že už mě tolik neuspokojuje a že pro mne už není výzvou. Snad vás potěším alespoň tím, že výměna za Hraběnku se připravuje na rok 2018.

Dobrý deň, kedy budete zase spievať v Slovenskom národnom divadle? (Natália, Bratislava)

Milá Natália, ak všetko dobre dopadne, tak by to malo byť v januári budúceho roka.

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář