10. výročí 420PEOPLE. Velký rozhovor s Natašou Novotnou a Václavem Kunešem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

To je tedy jeden z velkých úspěchů ve vašem snažení zvát sem tvůrce zvenku.

Václav Kuneš: To jsme chtěli od začátku existence 420PEOPLE. Jedním z prvních byl Abou Lagraa pak Ohad Naharin, Jiří Kylián, Saburo Teshigawara, Crystal Pite, Ann Van den Broek, Jo Strømgren… A to jsou jen choreografové, spolupracovníků nebo hostujících tanečníků bylo mnohem víc. Ale teď od toho bude minimálně na dva roky pauza. Myslím, že soubor se zase potřebuje trochu vrátit zpátky k tomu, co jsme dělali dřív, k vlastní tvorbě. Víc si ujasnit, kde jsme, co jsme, co chceme dělat, aby z nás nebyla repertoárová company, což nejsme a nikdy jsme nechtěli být. A také nebude na hosty moc peněz…

Tím výčet projektů končí?

Václav Kuneš: Ještě by měla vzniknout jedna celovečerní premiéra s kapelou Please The Trees v Jatkách 78. Tentokrát půjde o autorskou hudbu, ne o práci s písničkami, jako jsme to dělali u našeho Best of, což samozřejmě funguje a budeme se toho držet také, ale měli jsme tentokrát pocit, že by stálo za to opravdu hudbu tvořit přímo pro představení. Snad můžu prozradit, že s nimi budeme natáčet videoklip k nové desce a všechno by to mělo kulminovat na podzim, možná ale až v lednu.

Uvažovali jste také o zapojení domácích českých choreografů?

Václav Kuneš: Upřímně řečeno, v plánu na příští čtyři roky to nemám. Děláme ale něco jiného a naši tanečníci to vědí, totiž to, že jsme ochotní podporovat jakékoli jejich umělecké snahy. Nemusí to být přímo choreografie – někdo chce točit film, někdo chce fotografovat, už jsme několik projektů podpořili. Jsme schopni jim pomoci, ale ne produkovat za ně, protože to se také musí sami naučit, to je hodně důležité. Spíš než finance jim poskytneme know-how. Dokážeme jim přiblížit proces, od rozvinutí nápadu, napsání grantu, plánování. Podpora neznamená, že když dnes přijdou, budou za týden zkoušet. Musí si uvědomit, že všechno má svou posloupnost.

Nataša Novotná: To je to, o čem jsme mluvili, aby měl člověk tým, o který se může opřít. A mimo to pokračujeme v naší edukativní práci, Studio Nové scény pokračuje, lidi chodí, koncem léta budeme znovu dělat Gaga Workshop tak, aby se v Praze postupně etabloval pravidelný intenzivní letní kurz.

Proč vzniklo gala představení a podle čeho jste sestavovali program?

Václav Kuneš: Hned od začátku jsem měl ohledně gala představu, že chceme nejen oslavit deset let, ale že bychom chtěli především pozvat přátele a spolupracovníky, kteří se tu na tom podíleli. Někteří s námi opravdu strávili skoro celých deset let. Těch lidí prošla našimi projekty spousta a patří jim obrovský dík. Kdyby nebylo jich, kdybychom na každý projekt a reprízy museli hledat nové lidi, asi bychom tady deset let nevydrželi. Na světě je spousta míst, kde se dá tahle práce dělat, takže člověk musí hledat důvody, proč ji dělat zrovna tady, a jsou to především lidé. Takže je to naše společná oslava.

Děkuji vám oběma za rozhovor.

Gala 420PEOPLE – Slavíme 10 let – leden 2016 Nová scéna (zdroj FB)

***

Vizitky:
Václav Kuneš (1975) získal po absolutoriu pražské Taneční konzervatoře angažmá v Nederlands Dans Theater 2, v roce 1998 se stal členem hlavního souboru Nederlands Dans Theater, NDT1. Tam tančil pod vedením Jiřího Kyliána až do roku 2004. Během let strávených v Nederlands Dans Theater spolupracoval s řadou významných choreografů (vedle Jiřího Kyliána například Ohad Naharin, William Forsythe, Paul Lightfoot, Mats Ek, Nacho Duato, Johan Inger, Andre Gingras nebo Hans van Manen). V roce 2004 se rozhodl dále působit na volné noze, jako tanečník spolupracoval s řadou choreografů, především pak se Saburo Teshigawarou. Za interpretaci Teshigawarovy choreografie Scream and Whisper byl nominován na cenu Tanečník roku 2005 ve francouzském Cannes. Pravidelně byl hostem gala představení v Evropě, Spojených státech a Japonsku. Pro Finskou filmovou nadaci ztvárnil mladého Nižinského ve filmu My Madness is My love – Impressions of Vaslav Nijinsky.

Jako choreograf začal tvořit pro Nederlands Dans Theater 2 a pro další soubory (Copenhagen International Ballet, divadlo Korzo v Haagu, holandský produkční dům Station Zuid, v Praze pro Laternu magiku). V roce 2007 spolu s Natašou Novotnou založil soubor současného tance 420PEOPLE. Small Hour, první dílo, které pro soubor vytvořil, získalo několik nominací na prestižní ceny a v roce 2008 Cenu Divadelního Institutu. Následovala řada dalších úspěšných choreografií. V rámci úsilí o rozšíření obzorů českého tanečního diváka přivezli 420PEOPLE do Prahy celou řadu zahraničních umělců. Soubor pravidelně vystupuje v zahraničí, například ve Francii, Španělsku, Švédsku, Polsku, Německu, Jižní Koreji, v Rusku (Moskva) a v dalších zemích.
***

Nataša Novotná (1977) získala po absolutoriu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě angažmá v Nederlands Dans Teater 2 pod vedením Jiřího Kyliána. V letech 2000–2002 působila v souboru Göteborgs Operan Ballet ve Švédsku, kde mimo jiné obdržela ocenění za roli Julie v inscenaci Romeo & Juliette od M. Müllera. V létě 2002 se vrátila do Nizozemí do Nederlands Dans Theater 1. Měla možnost tvořit a pracovat s choreografy, jako jsou Jiří Kylián, William Forsythe, Ohan Naharin, Mats Ek, Paul Lightfoot nebo Crystal Pite. Nizozemskými kritiky byla dvakrát nominována jako „nejlepší tanečník“ za interpretaci děl Duo (William Forsythe) a Pneuma (Johan Inger). Od roku 2006 začala pracovat nezávisle a hostovala v souborech a představeních po celém světě. Spolupracuje s předními tanečními scénami a jejich tvůrci (Tero Saarinen Company, Copenhagen International Ballet, Korzo Theater a dalšími).

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na