Festival Opera 2015? Parádní ročník, slibuje jeho ředitelka
Rozhovor s ředitelkou Festivalu hudebního divadla Opera 2015 Lenkou Šaldovou
Nejnovější ročník Festivalu hudebního života Opera se zdá být – co se programu týče – jako bezkonkurenčně nejbohatší. Mýlím se?
Sedmnáct představení v hlavním programu a k tomu doprovodné akce, včetně dalšího divadelního představení a filmové projekce. Snad jsme to nepřehnali…
Co tuto „štědrost“ umožnilo? Máte snad oproti předchozím ročníkům velkorysejší rozpočet?
Je to risk – jako pokaždé. A vyjádření důvěry v to, že má festival už takové jméno a prestiž, že ho instituce, na kterých je závislý, nepotopí. Zvláště když ještě ukážeme, že dále přemýšlíme, jak ho vylepšit, tentokráte hlavně přizváním slovenských divadel. Ministerstvo kultury má festival Opera už dlouho mezi prioritními akcemi, odvahu nám teď dodal i fakt, že v roce 2013 nás v daleko vyšší míře nežli při předchozích ročnících podpořilo hlavní město Praha. Nicméně stejně jako v minulých letech se výši dotací dozvíme až v době, kdy festival už poběží.
Bylo velkým problémem získat do programu nového ročníku slovenská divadla?
Vůbec ne, iniciativa vlastně vzešla od nich, už před minulým ročníkem se na nás obrátili z Košic, jestli by se nemohli festivalu zúčastnit. V Jednotě hudebního divadla jsme si řekli, že by bylo hezké zrealizovat česko-slovenský ročník, připomenout společný divadelní kontext. Jsem teď s Košicemi a Banskou Bystricou v intenzivním kontaktu a vidím, jaká je to pro ně výzva, jak se na festival těší. Pro Slovenské národní divadlo není účinkování v Praze samozřejmě tak vzácné jako pro tato dvě divadla, nicméně přesto účast na festivalu zařadilo mezi priority, na které žádalo na Slovensku o dotaci. Záštitu nám udělili jak naše velvyslankyně na Slovensku, tak slovenský velvyslanec v České republice – festival je pro nás stále hlavně ukázkou, jak se dělá operní divadlo u nás, prezentací stálých českých a moravských operních souborů i projektů vzniklých mimo ně, nicméně účast slovenských divadel jistě dává festivalu ještě další společenský rozměr.
Konkrétní tituly, se kterými jednotlivá divadla přijíždějí, si jejich vedení vybírá samo – aspoň tak tomu v dosavadních ročnících bylo. Platí to i pro ročník nadcházející a jak jste s výsledným složením hlavního programu spokojena?
Velmi spokojena. Tohle bude podle mě parádní ročník. A říkám to nejen jako ředitelka, která chce přilákat diváky, ale i jako kritička. Ne všechna představení, která budou na festivalu, mě třeba stejně nadchla divadelním názorem, ale s čistým svědomím můžu říct, že každé z nich má opravdu cenu vidět. A osobně je ráda uvidím znovu.
Možná kacířská otázka: Neuvažovali jste též o přizvání blízkých německých či rakouských operních souborů?
Festival hudebního divadla Opera organizuje Jednota hudebního divadla, což v reálu znamená, že pověří ředitelku, aby ho připravila – a i když mám k ruce dvě šikovná děvčata a empatického grafika, i když na sebe Josef Herman vzal přípravu doprovodných akcí, tak už v tomto rozsahu je festival skoro nad naše síly. Všichni ho připravujeme ve volném čase, vedle našich zaměstnání, kde máme plno jiných povinností. Bylo by krásné mít velký středoevropský festival, na kterém by byla domácí představení konfrontována se zahraničím, já osobně moc ráda jezdím pro inspiraci do Německa. Ale to už je akce, která by musela mít svůj naplno zaměstnaný produkční tým, případně by si ji musela pod křídla vzít nějaká zaběhlá instituce, jako tomu je v případě festivalu Janáček Brno – ten teď vyrůstá ve výbornou přehlídku! Třeba by v Praze mohl vzniknout takový festival zaměřený na Mozarta? Máte-li sílu, pusťte se do vymýšlení projektu!
Vraťme se ještě prosím k rozpočtu: S jakými konkrétními čísly pracujete a jak vypadá finanční zajištění příjmové stránky? Za jakých finančních podmínek divadla přijíždějí? A jaké podmínky pronájmu ze strany Národního divadla máte?
Náklady v roce 2013 byly něco přes 3 340 000 Kč, hlavní město Praha dalo 1 500 000, ministerstvo kultury 850 000 Kč, zhruba 1 000 000 byly tržby. Pronájem Národního a Stavovského divadla pro jedno představení stál (a letos opět bude) zhruba 85 000 Kč. Se zapojením slovenských souborů náklady stoupnou cca o milion korun, ale zase se vybere více na tržbách. Rozpočet je to pro operní festival celkově velmi nízký, což je dáno tím, že přijíždějícím divadlům nepokryjeme zdaleka všechny náklady, které s představením mají. Festival je tu jen díky tomu, že jsou ochotna se ho zúčastnit přes finanční ztráty v řádech minimálně desetitisíců, leckdy statisíců (záleží na tom, kolik platí hostů, externích hráčů a podobně).
Jak to vypadá s cenami vstupenek?
Na mimopražská představení na scénách Národního divadla 100 až 590 Kč, v dalších divadlech je to méně – konkrétnější informace najdete na našich webových stránkách. Všude platí 30% sleva pro seniory a studenty. A kromě toho máme už tradičně 30% slevu pro ty, kdo přijdou nejméně na čtyři představení mimopražských divadel na scénách Národního divadla (letos je možno vybírat z deseti). Tohle abonmá, stejně jako výběr nejnižší cenové kategorie, jakou v Národním divadle pro operu mají, souvisí se základním cílem festivalu: nabídnout srovnání, možnost udělat si obrázek o celém operním divadle u nás. Chceme, aby diváci přicházeli na vícero představení, aby s námi opravdu mohli prožít celý operní měsíc.
A jaký doprovodný program chystáte?
Především projekci filmového zpracování Orfea a Eurydiky – Ondřej Havelka svou verzi Gluckovy opery natáčel v českokrumlovském zámeckém divadle, film vyšel na DVD a vysílal se v zahraničí, ale u nás to bude premiéra. S Ondřejem Havelkou jsme navíc domluveni na besedě, která bude následovat po projekci v kině Aero. Přizvali jsme na festival soubor Ad hoc, který se svým komediálním operním představením Il Congelatore posbíral ceny na amatérských přehlídkách – a myslíme si, že pro operní publikum může mít jejich důvtipná hra s operou zvláštní kouzlo. V souvislosti s rozšířením festivalu o slovenské soubory připravujeme povídání se Štefanem Margitou a hlavně besedu na téma Jak se daří opeře na Slovensku (s řediteli a šéfy slovenských divadel). Dnes již bývalý šéf Robert Jindra si v Ostravě získal sympatie diváků mimo jiné díky pořadům, ve kterých při klavíru představoval operní díla – a udělá pro festivalové publikum jeden takový k Výletům páně Broučkovým. To si nenechte ujít! A tolik kontratenorů, kolik jich bude v představení Ensemble Damian a předtím na besedě, také jen tak neuvidíte.
Jak to bude letos s udělováním festivalových cen? Jejich kategorie zůstávají stejné? A jak vypadá složení porotců?
Kategorie zůstávají stejné, nejlepší inscenaci vybírá jednak porota kritiků, jednak diváci prostřednictvím ankety – jsme moc rádi, že můžeme s našimi festivalovými diváky takto komunikovat a že mají přímo možnost jedno ocenění ovlivnit. A já osobně si pokaždé užívám zpracování hlasovacích lístků – pokaždé je to do poslední chvíle napínavé. Porotu emeritních sólistů Národního divadla zase povede Leo Marian Vodička, porota ocení jednoho interpreta či interpretku – těžké to má vždy, tentokrát ovšem vybrat jediné jméno bude myslím velmi, velmi náročné. A jednu cenu udělí ředitelka festivalu…
A vaše tipy na favority? Pokud je nechcete konkrétně prozradit, aspoň naznačte…
My nesmíme ani naznačovat… Ale vážně: tentokrát opravdu vůbec neumím odhadnout. Ostatně kdo by byl v roce 2013 předem řekl, že českobudějovičtí převedou tak strhující, energií sršící představení Rigoletta, že získají hned dvě Libušky? A 12. ročník festivalu je z mého pohledu tak vyrovnaný, že bude jednoznačně rozhodovat, jak se vydaří právě ono jedno konkrétní pražské představení. A to nejen u diváků, ale i u poroty kritiků. Také pro mě přichází – na základě toho, jak jsem poznala inscenace na premiérách – v úvahu mnoho možností. Udílet jen čtyři ocenění mi letos připadá nějak hrozně málo, jsem si jistá, že se na někoho, kdo by si cenu z mého pohledu zasloužil, tentokráte nedostane. A tak doufám, že se pro všechny soubory podaří zajistit plné hlediště, které je odmění spontánním, upřímným aplausem…
Díky za vaše odpovědi, ať se nový ročník festivalu vydaří!
Kompletní hlavní program Festivalu hudebního divadla Opera 2015 jsme včetně odkazů na recenze jednotlivých inscenací zveřejnili zde
Foto archiv, Martin Popelář
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]