Český filharmonický sbor Brno jubilejně
Český filharmonický sbor Brno představuje stálici prvního stupně zářivosti mezi našimi hudebními tělesy už pětadvacet let. Vznikl v roce 1990 (málokdo si už dnes vybaví jeho prehistorii, danou samostatnou činností a posléze sloučením dívčího sboru Amicitia a mužského sboru Foerster pod vedením Petra Fialy) a ihned si získal mezinárodní věhlas. Ten trvá nepřetržitě, jak o tom svědčí obsáhlá řada vystoupení na prestižních světových pódiích i operních scénách, stejně jako řada nahrávek, cen a vyznamenání, i výroků renomovaných dirigentů a kritiků.
Spiritus agens tohoto dění je zakladatel, sbormistr a ředitel sboru Petr Fiala.O jeho všestrannosti svědčí fakt, že vystudoval klavír, kompozici a dirigování a začínal jako velmi perspektivní skladatel (jeho skladby získaly na různých soutěžích na dvacítku cen; komponuje ostatně dodnes, ale spíše ve chvílích volna, prozatím má na kontě 180 skladeb). Jako dirigent má Petr Fiala inspirativní, velmi sdělná gesta, jimiž okamžitě dosahuje žádoucí reakce účinkujících. To mohlo početné publikum plně ocenit na slavnostním koncertě uspořádaném v neděli 6. září v brněnském Besedním domě k 25. výročí založení Českého filharmonického sboru Brno a současně k zahájení jubilejního 10. ročníku abonentního cyklu tohoto tělesa.Na večeru kromě Českého filharmonického sboru participoval orchestr PKF – Prague Philharmonia (dřívější Pražská komorní filharmonie) a sólisté Hana Škarková a Tomáš Badura, pohotově zaskakující za onemocnělého Igora Loškára. A také je třeba jmenovat generálního ředitele České filharmonie Davida Marečka, který pronesl – chce se říci až jímavý – úvodní proslov, v němž označil jubilující sbor za nejúspěšnější české hudební těleso, klenot, jejž bychom měli oprašovat a dávat mu vše, co potřebuje, včetně podpory finanční.V úvodu koncertního programu zazněly dvě stejnojmenné skladby mladičkého Wolfganga Amadea Mozarta – Regina coeli in C, KV 108 a Regina coeli in B, KV 127. Při jejich reprodukci jsme mohli plně vychutnat precizní artikulaci sboristů a jejich dokonalé pohrávání si s detailem (například akcentování Aleluja v mužských hlasech), v celku pak klasicistní průzračnou barevnost. Sólistkou byla v obou případech Hana Škarková, jejíž koloratury měly jistotu a půvab.Klasicistní první polovinu vystřídalo ve druhé části večera Rekviem op. 48 Gabriela Fauré. Hned od začátku vtáhlo posluchače do tajemného světa barev, zprvu mrazivých, postupně se však rozvíjejících v téměř nepozorovatelných, o to však účinnějších dynamických obloucích do impozantního zvukového pléna. V něm dokázal Český filharmonický sbor své kvality nad jiné přesvědčivě. Dlouhý potlesk stojícího publika v závěru večera to potvrdil.
Hodnocení autorky recenze: 80 %
1. abonentní koncert sezony 2015/2016
Český filharmonický sbor Brno
PKF – Prague Philharmonia
Dirigent a sbormistr: Petr Fiala
Hana Škarková (soprán)
Tomáš Badura (baryton)
6. září 2015 Besední dům Brno
program:
Wolfgang Amadeus Mozart:
– Regina coeli C dur
– Regina coeli B dur
Gabriel Fauré: Requiem
Foto Petr Francán
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]