Zahajovací koncert Košického hudebního jara ve znamení slovenské a české tvorby
Část dramaturgie přibližuje Lucia Potokárová, generální ředitelka Státní filharmonie Košice: “Festival Košické hudební jaro rámují dvě významná díla reflektující svou dobu. Festival zahájí Osmá symfonie Alexandera Moyzese, jedné z nejvýraznějších osobností slovenské hudební moderny. Symfonie je reakcí na srpnové události roku 1968, které v Československu potlačily jakýkoli náznak svobody ducha. Na závěr festivalu zahraje orchestr Státní filharmonie Košice Šostakovičovu legendární sedmou symfonii ‘Leningradskou’, jednoznačně protiválečné dílo.”
Košické hudební jaro zahájí Symfonie č. 8 pro velký orchestr Alexandera Moyzese, jejíž poselství je aktuální i dnes. Jedna ze zásadních postav slovenské hudby, skladatel Alexander Moyzes, se kromě hudby vyjadřoval i ke společenskému dění. Po vstupu vojsk Varšavské smlouvy do Československa v roce 1968 přetavil svůj umělecký protest do Symfonie č. 8. Dokončil ji v roce 1969, dal jí příznačný podtitul “21.8.1968” a vyjádřil v ní svůj nesouhlas s okupací Československa vojsky Varšavské smlouvy. Dílo bylo za totality zakázáno až do listopadu 1989.
Koncert pro violoncello a orchestr h moll z roku 1895 se od ostatních děl tzv. amerického období Antonína Dvořáka zásadně liší, zejména výrazem. Hlavním rysem díla je melancholie, nikoli však beznadějná rezignace. Je to jedno z nejhlubších děl mezi Dvořákovými velkými opusy, vyznačující se hlubokou kontemplací, ale také monumentálním výrazem a velkorysými proporcemi. V sólovém partu Dvořák dokonale využil všech zvukových možností nástroje. Prakticky nepřetržitý melodický tok, stejně jako řada originálních instrumentálních nápadů, jako je dialog mezi violoncellem a flétnou v první části, i celková výstavba díla jsou nejpřesvědčivějším důkazem skladatelovy mimořádné hudební invence.
„Dokončil jsem nový koncert pro cello a pravím vám zcela jistě, že tento koncert daleko předstihuje moje oba koncerty, jak houslový, tak i ten klavírní. Nedivte se, že sám vám to povídám, samochvála nebývá spolehlivá, ale já vám to musím říct, že mám z toho díla nehoráznou radost a myslím, že se nemýlím,“ napsal Antonín Dvořák Josefu Bohuslavu Foersterovi v březnu 1895, když dokončil práci na Koncertu pro violoncello a orchestr.
Nad historickou písemností se zamýšlí Lucia Potokárová: “Vlastní slova Antonína Dvořáka jsou krásnou pozvánkou na zahajovací koncert 67. ročníku Košického hudebního jara, kde se můžete přesvědčit, že se Dvořák ve své práci nemýlil, a poslechnout si tento nádherný violoncellový koncert v podání vynikajícího dánského violoncellisty Jonathana Swensena.”
Sólistou večera bude violoncellista Jonathan Swensen – držitel Avery Fisher Career Grant 2022, vítěz Mezinárodní smyčcové soutěže Windsor 2019, Mezinárodní Chačaturjanovy violoncellové soutěže 2018 a laureát Young Concert Artists Auditions 2018. Jonathan Swensen se narodil v Kodani do hudební rodiny, debutoval v březnu 2017 Elgarovým Koncertem pro violoncello se souborem Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música. V loňském roce vydal u Champs Hill Records svou debutovou nahrávku Fantasia, album skladeb pro sólové violoncello.
Orchestr povede mladý britský dirigent John Warner. Je zakladatelem a uměleckým ředitelem Orchestra for the Earth a hudebním ředitelem Oxfordské opery. Dirigoval London Symphony Orchestra a BBC Philharmonic. Pravidelně asistuje velkým dirigentským osobnostem, jako jsou Sir Simon Rattle a Daniel Harding, spolupracuje s Orchestre de Paris, Sächsische Staatskapelle Dresden, Wiener Symphoniker a dalšími. Jeho průkopnická práce s Orchestra for the Earth mu umožňuje uvádět širokou škálu koncertů po celé Evropě, které spojují hudbu a přírodu, spolupracuje s předními environmentálními umělci, vědci a charitativními organizacemi.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]