Aix-en-Provence: Don José na léčení, Carmen jako psychoterapeutka

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (101). Týden od 3. do 9. července 2017. V dnešním vydání najdete: Carmen na festivalu v Aix-en-Provence jako lekce sexuální terapie. Úspěch Rihmova Jakoba Lenze v Berlíně. Tomáš Netopil diriguje Mozartovu operu La clemenza di Tito v Essenu. Nahrávka týdne: Ostrčilovo Honzovo království odkrývá české operní dějiny. Hudební humor: Pomník pro Giacoma Pucciniho.


Carmen na festivalu v Aix-en-Provence jako lekce sexuální terapie
Ač se festivalovým inscenacím budeme podrobněji věnovat v pozdějších prázdninových vydáních Operního kukátka, novou inscenaci Bizetovy opery Carmen na letošním festivalu v Aix-en-Provence je třeba zmínit záhy po premiéře. Zcela svébytné pojetí ruského režiséra Dmitriho Tcherniakova, jehož inteligentní režie často vyvolávají rozporné reakce, zcela neguje dosavadní tradiční výklady jedné z nejoblíbenějších repertoárových oper a navíc zbavuje námět vizuálně zcela všeho hispánského.

Georges Bizet: Carmen – Festival d’Aix-en-Provence 2017 (zdroj festival-aix.com / foto Festival d’Aix-en-Provence 2017 © Patrick Berger/artcompress)

Dmitri Tcherniakov je značně nekompromisní tvůrce, který se dokáže vzdálit od předlohy tak, až to může vést k soudnímu sporu – to se týká jeho inscenace Poulencových Dialogů karmelitánek v Bayerische Staatsoper (premiéra 2010), kdy skladatelova rodina kategoricky nesouhlasila se zásadně pozměněným závěrem díla v této inscenaci. Ve výčtu režijních prací u tvůrce jako je Dmitri Tcherniakov najdeme samozřejmě inscenace, které setkaly s tvrdým odmítnutím a hlasitým bučením části publika při premiéře (Verdiho La traviata v Teatro alla Scala v roce 2013 i Beethovenův Fidelio tamtéž o rok později). Zato některé další inscenace, jako například odcizená Bergova Lulu v Mnichově (2015), nadchly diváky i kritiky.

Český návštěvník operních přenosů z Metropolitní opery pak Tcherniakovovu práci zná ze spíše průměrné inscenace Borodinova Knížete Igora pro Metropolitní operu (2014, výběr z ohlasů v zahraničním tisku jsme přinesli zde), jež mísila realismus, naturalistické prvky i poetické pohybové divadlo ve scéně Poloveckých tanců spojené se silnou symbolizující vizualitou.

Jaká je tedy jeho zcela nová Carmen na proslulém francouzském festivalu (kde v roce 2010 inscenoval i koprodukčního Mozartova Dona Giovanniho, později přeneseného do Velkého divadla v Moskvě)? Podle prvních kritik musíme zapomenout na Sevillu zalitou horkým sluncem, tabákovou továrnu, nedalekou posádku i arénu. Ocitáme se v moderním, značně neosobním hotelu v blíže neurčené evropské zemi. Zde se frustrovaný Don José v obleku obchodníka snaží pomocí psychoterapie zbavit své závislosti na fiktivní (zřejmě pouze virtuální) postavě fatální ženy Carmen, aby zachránil své manželství s Micaelou, která přihlíží jeho nepříliš úspěšnému léčení. Carmen pak od svého prvního výstupu ztělesňuje mnohá klišé mužských erotických představ, a to až v groteskní podobě, a její podobu bere na sebe najatá psychoterapeutka (a zřejmě také sexuální terapeutka), která se ujímá léčení pacienta s komplexní psychiatrickou diagnózou. Nastává čas terapeutických hrátek na záchranu Josého mužných kvalit, ve kterých nechybí ani výměna rolí nebo sexuální orgie v hotelové hale.

Georges Bizet: Carmen – Festival d’Aix-en-Provence 2017 (zdroj festival-aix.com / foto Festival d’Aix-en-Provence 2017 © Patrick Berger/artcompress)

Do příběhu se postupně zapojují zaměstnanci a hosté hotelu, kteří nesou jména postav z Bizetovy opery. Postava Dona José se pak v příběhu zdvojí. Riskantní terapie na hraně se ale nezdaří a skutečnou obětí není v závěru Carmen, ale zcela zlomený Don José, který přišel nejen o své manželství s Micaelou, ale i o svou integritu a zbytek životní jistoty. Vše (i bodnutí dýkou, v tomto případě divadelní zbraní) byla psychologická případová studie inscenovaná jako divadlo na divadle, která ale nevedla k žádanému psychologickému efektu. Tcherniakovův do detailu promyšlený koncept, který popsaný vypadá uměle a nevěrohodně, podle reakcí diváků i kritiků skutečně funguje. Režiséra zajímají mechanismy soudobého fungování milostných a manželských vztahů, jež často na úrovni popkulturní romantiky degenerují v závislosti a končí ve vztahovém selhání.

Georges Bizet: Carmen – Festival d’Aix-en-Provence 2017 (zdroj festival-aix.com / foto Festival d’Aix-en-Provence 2017 © Patrick Berger/artcompress)

Vše španělské, co režisér (a zároveň autor scény i kostýmů) záměrně potlačil v inscenaci, se ozývá v temperamentním hudebním nastudování španělského dirigenta Pabla Heras-Casady. Ten dodal inscenaci značnou zvukovou smyslnost i velkou škálu pocitů, charakterizujících situace nového pojetí.

Dalším trumfem inscenace je vynikající pěvecké obsazení. Francouzská mezzosopranistka na vzestupu Stéphanie d’Oustrac dává titulní roli nejen vokální samozřejmost, ale také vynikající herecké prožití. Americký tenorista Michael Fabiano je znám jako vynikající herecký představitel a nelehké pojetí charakteru Dona Josého je pro něj zřejmou výzvou. Vokálně je to další zdařilý krok od ryze belcantových rolí k dramatičtějšímu repertoáru. Mladá lyrická sopranistka francouzsko-dánského původu Elsa Dreisig je neméně přesvědčivou Micaelou, která je budována jako romantický protiklad jiné ženskosti k postavě Carmen. Pěvkyně také směřuje k dramatičtějším partům, za rok by již měla v berlínské Staatsoper Unter den Linden debutovat jako Verdiho Violetta Valéry. Čtvrtou zásadní postavou nesmrtelného příběhu je americký barytonista Michael Todd Simpson, který charismaticky ztvárňuje svůdce Escamillia, jenž vyzkouší svůj šarm i na Micaelu.

Georges Bizet: Carmen – Festival d’Aix-en-Provence 2017 (zdroj festival-aix.com / foto Festival d’Aix-en-Provence 2017 © Patrick Berger/artcompress)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (2) “Aix-en-Provence: Don José na léčení, Carmen jako psychoterapeutka

    1. Vďaka za link. Hudobné naštudovanie krásne. Pôžitok. Speváci super.
      Nie som si istá, či George Bizet by dal súhlas na použitie svojej hudby na divadelnú hru „Carmen psychoterapeutka“ autora Tchierniakova.
      Ani neviem, či by takáto pravda prilákala divákov….
      ……..
      Mne sa tá hudba do hotelovej haly nezmestila….

Napsat komentář