Album týdne Normana Lebrechta: Nastasia Khrushcheva – Normal Music
Ani na obalu alba, ani na internetu jsem nenašel moc informací o autorce této trojice hypnotických a zvláštně znepokojujících skladeb. Tohle je pro Rusko pohnutá doba, ale tato hudba má přesto fasádu pochmurné normálnosti. Skladatelkou je Nastasia Khrushcheva, čtyřiatřicetiletá profesorka historie zahraniční hudby na Petrohradské konzervatoři. Její rodinou příslušnost s bývalým premiérem Sovětského svazu Nikitou Chruščovem se mi nepodařilo dokázat ani vyvrátit.
Zajímalo by mě, co by si ten starý bušič botou o této hudbě – povětšinou komponované pro klavír a smyčcový orchestr – myslel. Melodie jsou strohé a rytmy monotónní. Je to návrat k ruskému minimalismu. Na rozdíl od Glasse, Reicha, Adamse, Góreckého nebo Pärta, hudba Khrushchevy není koncipovaná jako série postupných krůčků směřujících k nerozhodnému závěru.
Pokaždé když si myslíte, že víte, kam skladba směřuje, Khrushcheva prudce změní směr a vydá se zcela jinou cestou. Ačkoliv je to zprvu zneklidňující, brzy si na rychlé změny zvyknete, a nakonec je začnete očekávat. Nic netrvá věčně.
Nejrozsáhlejší skladbou na tomto albu je Kniha o smutku a radosti, ale osobně mě neméně zaujalo krátké klavírní trio Vzpomínka na nevelkého umělce. Kdyby byli západní pořadatelé jen o něco méně sebestřední, slušeli bychom letos Khrushchevynu hudbu na všech letních hudebních festivalech. Jestli vás zajímá, kam směřuje soudobá ruská hudba, toto album mohu rozhodně doporučit.
Ukázka:
Nastasia Khrushcheva: Normal Music
N. Khrushcheva: Kniha o smutku a radosti
N. Khrushcheva: Klavírní trio “Vzpomínka na nevelkého umělce“
N. Khrushcheva: Russian Dead-Ends-3
Nastasia Khrushcheva – klavír
Stanislav Malyshev – housle
Olga Kalinova – violoncello
Label: Melodiya
Datum vydání: 12. listopadu 2021
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]