Album týdne Normana Lebrechta: Leonarda – A Portrait of Isabella Leonarda

Tento týden si pro svou recenzi Norman Lebrecht vybral CD s nahrávkami skladeb Isabelly Leonardy, nejplodnější skladatelky 17. století, v podání souboru Cappella Artemisia.
Cappella Artemisia (zdroj Cappella Artemisia)
Cappella Artemisia (zdroj Cappella Artemisia)

Při nekonečném pátrání po ženách, které tvořily dějiny, se Isabella Leonarda (1620–1704) vynořila z mlh historie Novary jako nejplodnější skladatelka 17. století. Leonarda, která zůstala ve stínu Allegriho, Albinoniho a Corelliho, byla jeptiškou a každé své dílo věnovala Panně Marii – a také nějakému bohatému muži, který zaplatil za jeho vytištění. V šestnácti letech vstoupila do kláštera, kde zůstala až do své smrti ve věku třiaosmdesáti let a zanechala po sobě více než 200 partitur, většinou vokálních a sborových. Poslední partitura (pro zpěv a housle) vyšla, když jí bylo osmdesát let.

I když byla jeptiškou, nebyla Leonarda odtržená od reality ani žádná stydlivka. Jako členka učitelského řádu se pohybovala po celé severní Itálii a měla rodinné vazby na některé z nejbohatších rodů. To může vysvětlit její svobodu komponovat v době, kdy církev potlačovala inovace a ženy. Zjevně byla silnou osobností a během své klášterní kariéry se vyšvihla na post consigliery.

Tyto nahrávky souboru Capella Artemisia dirigentky Candace Smithové nejsou prezentovány jako světová premiéra, ale rozhodně jsou to první díla Isabelly Leonardy, s nimiž jsem se kdy setkal – a jsem tomu velmi rád.

Uprostřed všech těch gloria, salve a dixitů je slyšet nezaměnitelný zvuk kreativní hudebnice, která se skotačivě baví. Její sopránová sóla v O flammae by stejně dobře mohla být milostnými áriemi v Monteverdiho opeře a její houslová sóla se dobře vyrovnají Corellimu – a to byl špičkou své doby. Všechny Leonardiny vokální kvartety jsou psány pro smíšené mužské a ženské hlasy, což nutí k zamyšlení, co se po setmění v klášteře Svaté Uršuly v Novaře dělo. Ať tak či onak, Isabella Leonarda si zaslouží pozornost každého vážného milovníka hudby. Je svěží, někdy originální a náročná. Je pozoruhodné, že si její výjimečnosti povšimlo jako první právě nízkonákladové vydavatelství, jako je Brilliant.

Leonarda: A Portrait of Isabella Leonarda
Isabella Leonarda: Gloriosa mater domini à 4 ( sacri concenti a 1, 2, 3, et 4 voci, Op. 3, Milan 1670)
Isabella Leonarda: Memento rerum à 4 a cappella (sacri concenti a 1, 2, 3, et 4 voci, Op.3, Milan 1670)
Isabella Leonarda: Salve regina for Solo Soprano and 2 Violins (Motetti a 1, 2, e 3 e 4 voci, parte con istromenti, Op. 7, Bologna 1677)
Isabella Leonarda: In caelis gloria à 4 (Motetti a una, due, e tre voci, con violini e senza, Op. 13, Bologna 1687)
Isabella Leonarda: Sonata No. 9 for 2 Violins (Sonate a 1,2,3, e 4, Istromenti, Op. 16, Bologna 1693)
Isabella Leonarda: O flammæ for Solo Soprano (mottetti a voce sola, parte con due violini, e parte senza, Op. 6, Venice 1676)
Isabella Leonarda: O dulce sonare for 3 Voices and 2 Violins (motetti a 1, 2, e 3 e 4 voci, parte con istromenti, e parte senza Op. 7, Bologna 1677)
Isabella Leonarda: O anima mea (Dresden Mus. 1737-E.500 & Uppsala Mus: hs.28:1, arranged for 2 Altos and 4 Viols by Daniel Speer, Philomela Angelica, Venice 1688)
Isabella Leonarda: Dialogo: Quo pergis anima à 4 (sacri concenti a 1, 2, 3, et 4 voci, Op. 3, Milan 1670)
Isabella Leonarda: Dixit dominus for 4 Voices and 2 Violins (Salmi Concertati a 4 voci con strumenti, Op.19, Bologna 1698)

Cappella Artemisia
Candace Smith – dirigentka

Label: Brilliant Classics
Datum vydání: 12. srpna 2022

Hodnocení Normana Lebrechta: *****/*****

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments