Andreas Scholl: Händel dobře věděl, jak vás přikovat k židli…

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Neomezovat talent… To je východisko mnoha pěveckých pedagogů. Nerad bych zobecňoval, ale jsou učitelé, kteří věří v jedinou správnou pěveckou metodu. Souhlasím s nimi jen málo, jen do technické míry. Zdravý hlas je zdravý hlas a jako takový manifestuje vše, co na zpěvákovi pozoruji. Je-li uvolněný, zablokovaný a podobně. Ale nápodoba zdravého hlasu z vás zdravého zpěváka nikdy neudělá.

Cesta ke každému zpěvákovi je tedy vysoce individuální?

Přesně to měl Adamův učitel na mysli. Nutíte-li studenta, aby věřil, že existuje jediná správná cesta, nutíte ho imitovat jeho samotného. Umění výuky spočívá v objevení pěvcova tvůrčího ducha. Imitace zpočátku není nic špatného. Ale tou to nekončí. Musíte se žáka zeptat: „Jak se cítíte, když uděláte to, co vám předvedu…?“ A následně ho pak trpělivě necháte, aby našel svůj vlastní způsob. Aby se zrovnoprávnil. A tohle je ono neomezování talentu. Studenta pouze „nekrmíte“, ale stimulujete jej. Pak můžete slyšet pět barytonistů a v jejich podání Zimní cestu, která bude znít pokaždé jinak.

Tedy jemná každodenní práce s nejistým výsledkem bez záruky…

Já bych to dokonce přirovnal k zázraku… Ten kouzelný moment, kdy začne pracovat „autogenerátor“, kdy mladý zpěvák začne tvořit sám. A učitele už po letech podněcování víc nepotřebuje. Jako když se pokoušíte nastartovat auto. Jednou prostě chytne a běží.

Andreas Scholl (foto Jens Dresling)

Možná víte, že přestože v České republice působí řada ansámblů, je u nás tradice provozování staré hudby v autentické podobě a jejího nahrávání nepoměrně mladší než v Německu, Švýcarsku, Francii, Anglii, kde vy pravidelně působíte. Dodnes se vyprávějí legendy o menší revoluci, když v roce 1996 přijel Sir Roger Norrington se svými London Classical Players zahajovat Pražské jaro Mou vlastí v autentické interpretaci… Ale to bychom odbočili, jedním z výrazných rysů tu je fakt, že soubory množství hudebníků sdílejí a tyto specialisty tak můžete vidět takřka kdekoli…

… ale nemyslete si, ve Francii je to taky úplně běžné! Tam také padesát procent souborů tvoří titíž hudebníci. Samozřejmě mají ansámbly pevné členy, které můžete vidět pouze tam či tam. Ale ten zbytek hraje jednou s Roussetem, s Christiem, s Minkowskim… Čili ona fluktuace není vůbec nic neobvyklého.

Nehrozí tu nebezpečí uniformity? Nebezpečí, že ansámbly přijdou o jedinečnou a unikátní tvář?

Za tím je, bohužel, finanční faktor. Je jen málo souborů, které si drží hudebníky exkluzivně pro sebe, jako třeba Les Arts Florissants. Ale ti mají pevnou pozici a pevný plat. A jsou loajální k orchestru, který je zaměstnává. Ve sféře barokní hudby nemáme muzikanty na plný úvazek a dobu neurčitou, jako třeba v německých rozhlasových orchestrech. Naši hudebníci jsou na volné noze a potřebují živit sebe a své rodiny. A když pak máte volný měsíc a ten či ten dirigent zavolá, je jasné, že s ním půjdete hrát…

Jsem si jistý, že kdyby Roman Válek nebo Václav Luks měli mocné sponzory schopné poskytnout dva miliony euro pro jejich spolupracovníky, bylo by to jiné…

Jenže jste-li nucen generovat zisk pouze koncertní činností, nemůžete jim zaručit nic. V Anglii je jeden velmi populární termín; jsou tělesa, která mají své jméno, ale neřekne se jim jinak, než „telefonní orchestr…,“ protože se dává dohromady tak, že manažer či dirigent zvednou telefon a řeknou: „…v této sezóně hrajeme to a to, kdo má čas…?“

Tenhle termín známe dobře i zde, u nás se říká „orchestr KMČ…“ Jak se pak udržuje jedinečnost a exkluzivita? Ve zvuku, barvě, ve vibratu, frázování, dynamice…

To je pak výzva pro dirigenta. A pro skupinu bassa continua, protože v barokní muzice jde o týmovou práci. Potřebujete excelentního violoncellistu, on je tím motorem pro frázování. Potřebujete výborného cembalistu či varhaníka, skvělého kontrabasistu a loutnistu. Stejně důležité jsou i první housle, které vytváří zvuk. A máte-li čas, jako dirigent byste měl s prvním houslistou zkoušet o samotě, nacházet shodu na finálním tvaru, a houslista by pak zas měl zkoušet zvlášť se smyčcovými nástroji. Takhle podle mne vybudovat vlastní charakteristický zvuk, o kterém jste mluvil, lze. Navíc dobří hudebníci se dokáží rychle adaptovat na různého dirigenta. Není tajemstvím, že Berlínští filharmonikové znějí jinak pod Sirem Simonem Rattlem, jinak pod Gustavo Dudamelem…

Händelova Saula interpretujete s Romanem Válkem a jeho souborem The Czech Baroque Ensemble. Objevil jste nějakou fazetu, která by byla charakteristická právě pro tento orchestr?

Objevil jsem, že jde o velmi, velmi profesionální ansámbl. Že v něm vládne báječná nálada a jeho členové hrají opravdu rádi a s nadšením. A musím znovu vyzvednout sbor, který vede Romanova manželka Tereza Válková. Nikdy předtím jsem s nimi nezpíval. A po prvním koncertě se u nich cítím jako u přátel.

Händel: Saul, Czech Ensemble Baroque (foto Petr Dyrc)

Už jsme připomínali vaši vášeň a celoživotní lásku k hudbě Georga Friedricha Händela. Byl to Bertarido v jeho Rodelindě, o němž ve vašem podání ve Financial Times napsali „…tak zběhlá virtuozita…“ a Le Monde vás pasoval na „Krále Scholla“. O Händelovi se říká, jak mistrovsky dokázal syntetizovat francouzské, italské, anglické a německé vlivy, podobně jako v hovoru prý mísil všechny tyto řeči… ale to je teorie, vy jste určitě o Händelovi musel do hloubky osobně přemýšlet…

Podle mne za tou rozmanitostí u Händela byla mnohem větší zcestovalost, například oproti Bachovi. Händel trochu následoval tradici Heinricha Schütze. Dostal se do Itálie – a ne jen na sever, byl v Římě či v Benátkách. Dostal se do Drážďan, do Londýna. A hlavně: dokázal přizpůsobit svůj autorský styl publiku! Myslím, že za jeho úspěchem stojí přesvědčení posluchačů, že ta hudba je o nich, ne o někom ze vzdálených zemí.

Přizpůsobit autorský styl konkrétním lidem, pro které je dílo psáno… to vypadá jako kus skladatelského řemesla, a mohli bychom si říct, že od dobrého řemesla není daleko ke komerci…

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na