Andreas Scholl: Händel dobře věděl, jak vás přikovat k židli…

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Přesně tak, jenže za dobré řemeslo se přece nikdo nebude stydět! A Händel šel tímto směrem kvůli přežití. Bach byl zaměstnancem církve. Monteverdi pracoval pro vévodu. Ale náš Georg Friedrich byl dost možná první skladatel na volné noze. Psal hudbu, prodával lístky a potřeboval, aby si je lidé kupovali. Jistě, psal i na objednávku, ale byl to de facto podnikatel. A proto dobře věděl, jak na publikum udělat dojem. Zatlačit ho do sedadel, přikovat k židli. Na což se u Solomona nebo Saula můžete spolehnout. Mimochodem, hvězdou v Händelově hudbě není sólista, ale sbor… A to je pořádné řemeslo!

Händel cestoval po celé Evropě, musel být nesmírně houževnatý, odhodlaný, odolný. Je známo, že ještě nedlouho před svou smrtí řídil provedení své skladby od cembala již jako kompletně osleplý. Čím je pro vás jako člověk, jako lidská bytost?

Myslím, že musel velmi dobře rozumět lidským emocím. Ty cesty podnikal krom jiného i proto, aby poslouchal zpěváky a zval je ke spolupráci.. Vy jste řekl odolný… ano, zkuste si představit cestu z Londýna do Drážďan v jeho časech. Ale on byl posedlý lidským hlasem, a když psal pro hlas, nepsal roli. Nepsal Julia Cesara do šuplíku s tím, že pak najde vhodného interpreta. Ne. On znal konkrétního člověka. A hlas. Řekl si: „přesně vím, co může vyjádřit, tohle bude můj Cesar“ a napsal part na míru. Proto se Händel tak dobře zpívá. A dále: věděl jak se dotknout lidské duše několika málo akordy. Jako třeba v árii Ombra mai fu…  Mluví k vám. Trefí vás, jako kdyby stiskl spoušť. A to je opravdu velké skladatelské umění.

Audiošot z rozhovoru Vojtěcha Babky s Andreasem Schollem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na