Anna Netrebko v Praze: Jolantina česká ulička

  1. 1
  2. 2

Jediné krátké arioso „Otčevo eto prežde ne znala“ má hrdinka trochu nevděčně hned na začátku opery a pro neznalého posluchače tak trochu splývá do jednoho celku se scénou s Jolantinými družkami. Tak jako v Salcburku, ani v Praze se za něj potlesku nedočkala. Mnohonásobně jí to však vynahradil aplaus po extatickém dvojzpěvu s Vaudemontem, který opět dokázal, jak velká je Netrebko zpěvačka. Její soprán se stále jistý ve všech polohách, určitě už není tak průzračný jako na počátku kariéry, ale spíše tmavší a objemnější, pro mě rozhodně zajímavější než dříve. Maně mě napadlo, jaká asi bude její Taťána v Eugenu Oneginovi: ještě že bude možné se o tom přesvědčit už v květnu ve Vídeňské státní opeře, kde bude psát Netrebko dopis Oněginovi v podání Dmitrije Hvorostovského.Velkou nespravedlností by bylo nezmínit neobyčejně vyrovnanou pěveckou sestavu, která určitě nezůstala ve stínu prominentní sopranistky. Tenorista Sergej Skorochodov sice nedosahuje popularity Piotra Beczaly, jenž se jako Vaudemont zamiloval do Jolanty v Salcburku, ale určitě k ní mílovými kroky směřuje. V posledních letech jeden z předních sólistů Mariinského divadla už vystupoval na mnoha prestižních scénách i festivalech, a pokud mohu posoudit, je předurčen být nástupcem Gegama Gregoriana, báječného protagonisty operních nahrávek Valerije Gerieva z devadesátých let. Skorochodov skvěle odzpíval svou romanci a nic nezústal dlužen svému nelehkému partu ani ve velkém duetu s Jolantou.

Jako představitel barytonové postavy Roberta byl pro turné dlouho uváděn Alexej Markov, který v roli, která mu nabízí především nádhernou árii „Nie tarapis“ zcela oslnil v Salcburku. Nakonec jej však nahradil Američan Lucas Meachem, a přiznám se, že váhám, zda nebyl ještě lepší. Jistý a příjemně zabarvený hlas a mužně ležérní herecké provedení daly postavě Vaudemontova přítele a původně i Jolantina snoubence vše, co potřebovala k úspěchu.

Další velkou hvězdou pražské Jolanty se stal basista Vitalij Kowaljow v roli krále Reného. Pěvec patří už řadu let ke světové špičce a je znám i z řady nahrávek, mimo jiné z audio i video verze Pucciniho Bohémy s Netrebko a Villazonem v hlavních rolích. V Salcburku v této roli vystoupil John Relyea, známý u nás z provedení Mahlerovy VIII. symfonie v O2 Aréně: i v tomto případě soudím, že hlasově i představitelsky přesvědčivější byl protagonista pražského koncertu.

Poslední výraznou postavou opery je lékař Ibn-Hakia, zde v podání Vladislava Sulimskyho. Rovněž tento basbarytonista patří k předním členům souboru Mariinského divadla, v loňském roce dokonce vytvořil postavu Enrica na oceňované Gergievově nahrávce Lucie z Lammermooru pro label Mariinsky (mimochodem, Sergej Skorochodov v ní vystupuje v menší roli Normana – sekunduje zde Natalii Dessay v titulní úloze a Piotru Beczalovi coby Edgarovi). Sulimsky má nepochybně pozoruhodný hlas, ale vedle fenomenálního Kowaljowa se trochu ztrácel – salcburský Jevgenij Nikitin jako doktor z Orientu podle mého soudu vyhověl nárokům role lépe.

Vynikající byli i představitelé menších rolí: charistmatický Luka Debovec Mayer (Bertrand), JunHo You (Alméric) i trojice Jolantiných přítelkyň v podání Moniky Bohinec, Theresy Plut a Nušky Rojko. Výbornou úroveň má Slovinský komorní sbor (sbormistryně Martina Batič), zvukově vyváženě a v souhře přesně zněla i Slovinská filharmonie pod taktovkou svého šéfdirigenta Emmanuela Villauma (též dirigenta zmíněného „pražského“ CD Anny Netrebko Souvenirs). Abych nedlužil srovnání se salcburskou Jolantou ani zde, doplňuji, že v něm sólisty doprovázel možná trochu subtilněji orchestr Mozartea Salzburg za řízení Ivora Boltona.Tak jsme se tedy konečně dočkali… Ale bohužel už je to za námi. Nezbývá než si přát co nejdříve další podobně fenomenální hudební zážitek. Možná by bylo ještě interesantnější zažít srovnatelnou pěveckou sestavu v inscenaci některého z našich operních divadel, ale jak už jsem uvedl, je to opravu téma pro úplně jinou debatu…

Hodnocení autora recenze: 90%

Petr Iljič Čajkovskij:
Jolanta
(koncertní provedení)
Dirigent: Emmanuel Villaume
Sbormistryně: Martina Batič

Slovenian Philharmonic Orchestra 
Slovenian Chamber Choir
23. listopadu 2012 Smetanova síň Obecního domu Praha

Iolanta – Anna Netrebko 
Count Vaudemont – Sergey Skorokhodov 
Robert – Lucas Meachem 
Rene – Vitalij Kowaljow 
Bertrand – Luka Debevec Mayer 
Ibn Hakia – Vladislav Sulimsky
Almeric – JunHo You 
Laura – Nuška Rojko 
Marta – Monika Bohinec 
Brigitta – Theresa Plut

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Čajkovskij: Jolanta (Praha 23.11.2012)

[yasr_visitor_votes postid="34055" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments