Baletní hvězda Svetlana Zakharova je v Praze

  1. 1
  2. 2

Primabalerína moskevského Velkého divadla Svetlana Zakharova vystoupí ve Státní opeře Praha ve dnech 15. a 17. května

Proslulá primabalerína, která je vyhlášená dokonalou taneční technikou a muzikálností, zatančí Giselle ve stejnojmenném baletu, po jejím boku vystoupí první sólista Stuttgarter Ballett Friedemann Vogel, excelentní tanečník s ušlechtilým zjevem.

Zavítat na takové představení s hvězdným obsazením se pražskému publiku příliš často nepodaří. Dramaturg baletu Národního divadla Václav Janeček řekl: „Účelem pozvání zahraničních hostů do repertoáru Národního divadla je přinést nejen divákům jedinečný zážitek, ale také nadšení a povzbuzení studentům tanečních škol. Setkání s takovými umělci nám dává inspiraci.  Svetlana Zakharova kolem sebe šíří fluidum svým úžasným výkonem.“

Také recenze pějí na vynikající tanečnici ódy. Svetlana Zakharova je královnou všeho dění na jevišti. Tančí s nadhledem a svůdností. Když se usměje, jste ztraceni. Je primabalerínou více než kterákoli jiná tanečnice současnosti, napsal Clement Crisp pro Financial Times.

Svetlana Zakharova – talent od přírody
Svetlana Zakharova zahájila svoji hvězdnou kariéru po absolutoriu ruské baletní Akademie A. Vaganovové v roce 1996, kterou díky svému talentu skončila o rok dříve. V pouhých sedmnácti letech nastoupila do Mariinského divadla v Petrohradě a o rok později se stala jeho první sólistkou. Od roku 2003 působí jako první sólistka Velkého divadla v Moskvě a také často hostuje na významných světových scénách (New York City Ballet, American Ballet Theatre, Pařížská opera, milánská La Scala, English National Ballet, New National Theatre Ballet v japonském Tokiu).

V širokém repertoáru má jak klasické, tak moderní choreografie, ztvárnila například Odettu/Odilii v Labutím jezeře, Auroru ve Spící krasavici, Kitri v Donu Quijotovi, Nikiyu v Bajadéře, Medoru v Korzárovi nebo také Balanchinovu Serenádu.

Sama Zakharova přiznává: „Skutečně moje kariéra začala velice rychle, na scéně jsem prakticky od dětství, zúčastnila jsem se mnoha světových turné, tančila jsem v mnoha významných divadlech, ale nestala jsem se hvězdou ze dne na den, ten vzestup byl postupný. Myslím si, že i nyní se mám stále čemu učit. A skutečně jsou ještě role, které jsem zatím netančila a o kterých sním. Musím říct, že se mi postupně ty sny plní  a pokud ne, tak si říkám, že mi život  přinese místo toho něco jiného, ještě zajímavějšího.“

Svetlana Zakharova, světová primabalerína bez manýrů
Na úterní tiskové konferenci po příletu do Prahy se Svetlana Zakharova představila novinářům, zaujala elegantním vystupováním a inteligentním projevem. Ochotně odpovídala na všechny otázky se zaujetím a bezprostředností, podepisovala autogramy svým dospělým i dětským fanouškům.

Novinářům Svetlana Zakharova prozradila, jaký je její vztah k Giselle. „Pro mě je balet Giselle plný skutečných citů a hlavní postava Giselle je přesycená dramatičností. Role Giselle se mnou kráčí celým mým životem, tuto roli jsem poprvé tančila, když mi bylo sedmnáct let.  Za ty roky, co ji ztvárňuji, se postupně měnila, jak jsem vystupovala v různých pojetích tohoto baletu. Také jsem ji tančila s různými partnery, s kterými jsem zažila vždy něco jiného,“ svěřila se Zakharova.

V Praze Svetlana Zakharova tančí Giselle s výborným tanečníkem Friedemannem Vogelem. První sólista Stuttgarter Balllet, který se představí v roli vévody Alberta, si spolupráci s ruskou primabalerínou pochvaluje. „Poprvé jsem tančil se Svetlanou v Giselle na velké otevřené scéně v Římě, takže podmínky byly zcela odlišné od běžných v divadle. Potom jsme spolu tančili opět Giselle v Římě, ale v kamenném divadle,“ řekl Vogel.

Baletní hvězda Svetlana Zakharova si s sebou přivezla do Prahy také svého dirigenta. Orchestr Státní opery bude na míru Zakharové řídit Alexej Bogorad. Spolupráci s orchestrem hodnotí dirigent Velkého divadla v Moskvě pozitivně: „S orchestrem jsem měl dvě zkoušky, jednu i se sólisty baletu. Bylo pro mne velice příjemné zkoušet s orchestrem, který je tvořen samými profesionály reagujícími živě na veškeré změny. Věřím, že během představení dosáhneme s orchestrem takového souznění, že budeme ještě lepší než na zkouškách. Pro dirigenta je náročné nejen pracovat s neznámým orchestrem, ale také hudební partitura pražské Giselle se liší od té, kterou má na svém repertoáru Velké divadlo v Moskvě. Rozdíly mezi partiturami nejsou velké, ale je jich hodně, jsou roztroušeny po celém představení,“ konstatuje dirigent. Vyžaduje to velkou pozornost a přizpůsobování se. Balet Giselle je velice jemný a procítěný. Na první pohled se zdá, že je to jednoduchý balet, ale z této jednoduchosti vyplývá složitost. Změn je v každém divadle hodně a tím se stává představení unikátní.“

Jak relaxuje Svetlana Zakharova a  Friedemann Vogel
Tanečník německého původu o odpočinku vyprávěl takto: „Relaxuji denně, pro mě je tanec potěšení, už od dětství ho zbožňuji. Dovolená je příjemná, ale po pár dnech už mi balet chybí. Tanečníci jsou zvyklí, že potřebují pohyb.  Když tančíme, uvolňuje se nám adrenalin, pokud ho nemáme, nezažíváme pocit štěstí a vzrušení.“ K tomu ještě tanečník doplňuje: „Důležité je, když se z nás snaží okolí udělat hvězdy, abychom kolem sebe měli přátele a rodinu, se kterými můžeme relaxovat a dobít si energii. Díky svým blízkým zůstávám pevně nohama na zemi.“

Svetlana Zakharova považuje odpočinek na nezbytný: „Ze své profesionální zkušenosti vím, že odpočívat potřebují nejen svaly, ale také psychika, protože pro mě je každé představení velmi emocionální a vkládám do něj dvě stě procent. Po každém představení jsem tedy vyčerpaná. Pro mě je velký problém relaxovat, nemohu najít zlatý střed mezi prací a odpočinkem.“ Padla i zmínka o pětipokojovém bytě, který primabalerína od Velkého divadla dostala. Jak sama odpověděla, na uklízení má lidi. Je tak pracovně vytížená, že na domácí práce jí nezbývá čas.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na