Baletní panorama Pavla Juráše (12)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Je neuvěřitelné, čeho všeho jsou tanečníci schopni. Je úžasné, že pomocí pár kliknutí máte možnost se podívat na nejlepší tanečníky světa. Je to určitě inspirující. Do variací jsem si vybral prvky, které mi byly výzvou, ale zároveň jsem nechtěl, aby mě stresovaly.

Rola nie je len variácia či pas de deux. Ale celková výstavba vytvoriť zaujímavú a živú javiskovú figúru. Čo sa vám osobne páči na postave Basilia?

Na Basilovi se mi líbí, že to není šlechtic ani princ. Prostý lazebník, co nemá peníze ani vybrané chování. Je ale velmi důvtipný a díky tomu dosáhne toho, po čem touží.

Čo pre vás znamená takýto klasický balet?

Jsem rád, že na repertoáru baletu Národního divadla je Don Quijote a doufám, že se tam dlouho udrží. Mám rád jeho pozitivní atmosféru a energii.

***

Druhým umelcom z Národního divadla Praha v nomináciách bol Adam Zvonař. Nielen Thália je však dôvodom na otázky pre tohto tanečníka.

Dnes 1. apríla štartuje váš nový web? Ako ste na tento nápad prišli?

Nápad vzešel již když jsem byl na škole, kde jsem vytvářel stránky pro konzervatoř – www.tkpraha.cz – a neoficiální stránky s informacemi nejen pro studenty ze světa baletu doma i ze zahraničí www.studentitkp.estranky.cz. V předminulém roce jsem vytvořil www.facedance.cz, které měly charakter sociální sítě, ale světový web www.networkdance.com byl obsahově zajímavější, tak jsem se rozhodnul tyto stránky ukončit. Od 1. dubna startuje v demo verzi nový web www.world-ballet.com, který bude mít za úkol nashromáždit většinu informací o baletu z celého světa. Uvidíme, jestli se to povede. Zatím mohou zájemci zanechat svůj e-mail, na který jim budou chodit průběžné informace o dění na webu.

Tanečníci si dnes hlavne robia vlastný web, aby boli slávni, aby fanúšikovia mohli sledovať čo majú nového a vy robíte web o českom balete…

Myslím si, že tato doba prezentaci na internetu vyžaduje. I já mám své vlastní stránky – www.adamzvonar.cz . Web o českém baletu již nevytvářím, ale dá se říct, že po svých zkušenostech z výše uvedených projektů jsem se rozhodl o světovou prezentaci baletu. A samozřejmě mě těší, že budu moci český balet více propagovat. Zaslouží si to!Na aký obsah sa môžu návštevníci tešiť?

Již nyní se mohou návštěvníci na webu zorientovat. Nastavené menu odhaluje, o co se bude jednat. Na své si přijde jak profesionální tanečník, tak i běžný divák.

Máte veľký zmysel pre design a výtvarné umenie. Bude mať i web nejaký pozoruhodný výtvarný rukopis?

Děkuji za hezký názor. Ale myslím si, že balet, jako takový je pozoruhodný a proto bych se více na webu soustředil na informace. A tudíž budou stránky spíše v designu jednodušší a přehlednější. Návštěvníci se ale mohou těšit na krásné fotografie z celého světa.

Budete to stíhať? Nebude to na úkor vášho už i tak malého voľného času?

Je pravda, že volného času nemám moc nazbyt. Ale co se týče času, důležité je si ho správně rozvrhnout a vytvořit ten správný tým lidí. Takže to nebude jen moje zásluha, ale především lidí z týmu. A tímto bych chtěl nabídnout všem nadšencům, kteří by se chtěli na tomto projektu podílet, pište mi na [email protected]

Ako sa pre vás ako tanečníka umelecky vyvíja tohtoročná sezóna?

Sezona je v plném proudu. Ale přeci jen, když se ohlédnu na začátek, který mi začal premiérou Amerikany III, dále zájezdy v Barceloně, Cagliari a Oviedu, premiéra Čarodějova učně, nominace na Thálii 2012, baletní soutěž Praha 2012, příprava na zájezd do Spojených států – musím říct, že je hodně pracovní a jsem za to moc rád, že mohu divákům dělat radost tedy doufám, že jí dělám.

Nedá mi, nezabrúsiť do aktuálnej témy: Thálie. Pripravujete web, máte pozoruhodné názory… Môže tanečník vo vašom postavení povedať pravdu o tom, čo si o cenách mysli?

Pravda je, že Ceny Thálie jsou velmi důležité, je to ohodnocení všech umělců v naší zemi, zaslouží si to. Tím spíš nominace v oboru balet, protože je to v podstatě jediná prezentace baletního umění před širší veřejností v České republice. Důležité je tedy objektivně tyto ceny udělit.Uznávate baletné súťaže či rôzne ocenenia? Čo je najlepšie ocenenie za vašu prácu?

Ano, ocenění v baletu uznávám, je to velmi důležité. Několik soutěží mám za sebou a jsem za ně moc rád. A to i když jsem v některých nevyhrál – možná to zní, jako klišé ale zúčastnil jsem se jich a mohl jsem na sobě pracovat a podívat se na opravdu výborné tanečníky z celého světa. Ocenění za mou práci je pochvala od všech, komu jsem se líbil. A nejvíc pak od diváků, když mně napíší a přijdou se na mě znovu podívat.

A čo vás poteší súkromne?

Když můžu být veselý – to jsem skoro pořád. Tak jsem vlastně pořád šťastný.

Čo by ste priali českému baletnému umeniu?

Přál bych mu víc věrných diváků, protože ty jsou nejdůležitější! A samozřejmě lepší finanční ohodnocení, které je opravdu tragické!
***

V kategórii dnešných hviezdnych rozhovorov musím spomenúť úspech možných budúcich významných tanečníkov – poslucháčov Taneční konzervatoře hlavního města Prahy na 33. ročníku medzinárodnej baletnej súťaže Prix Carpeaux vo francúzskom Valenciennes. Študenti 7. ročníka Laura Balogová a Patrik Holeček sa zúčastnili v dňoch 16. a 17.3. 2013 tejto medzinárodnej baletnej súťaže. Medzinárodná porota za predsedníctva prof. Cyrilla Atanassoffa, danseur étoile Parížskej opery, udelila Laure Balogovej 1. cenu v kategórii Excellence (17-18 rokov) a Patrikovi Holečkovi Grand Prix Carpeaux International, určenú pre absolútneho víťaza súťaže. Po Rollandovi Havlicovi v roku 1999 a Janovi Váňovi a Matějovi Urbanovi v roku 2005 je to už štvrté najvyššie ocenenie pre študenta Taneční konzervatoře hl. m. Prahy na tejto súťaži.+++

===Požiadal som laureátov o krátky rozhovor a priblíženie súťaže, ako inšpiráciu pre ostatných poslucháčov tanečných škôl. Patrik Holeček z osobných dôvodov odmietol a tak odpovedala len Laura Balogová.

S akými pocitmi odchádza študent školy na súťaž do zahraničia?

Určitě s pocitem nejistoty, zda-li to, co už umíme, bude stačit k úspěchu, ale také s pocitem odhodlání dát do toho vše.

S akými tanečnými číslami ste sa na súťaži predstavili?

Do prvního kola jsem měla připravené dvouminutové adagio na špičkách od paní profesorky Vláčilové, která mě připravovala na tuto soutěž. Adagio bylo na motivy árie Giuseppe Verdiho La traviata. Do druhého kola jsem měla připravenou variaci z pas de trois baletu Korzár.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat