Barocco & Carmina Burana. Ostravský balet uvádí v jednom večeru Bacha a Orffa

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Před dnešní premiérou přinášíme rozhovory s choreografy Jackem Przybyłowiczem a Youri Vàmosem, a také s jedním ze sólistů Orffovy kantáty, barytonistou Filipem Bandžakem . 
Choreograf Jacek Przybyłowicz – Barocco (Hommage à J. S. Bach)

Do premiéry zbývá už jen několik hodin, jak jste spokojen s přípravami?

Jsem velice spokojen s tím, jak tanečníci pracují. A to je pro mne velmi důležité, protože tanečníci jsou hlavními osobnostmi ve struktuře choreografie a na nich záleží, jaký bude výsledek choreografie. Choreografie Barocco bez lidské interpretace je pouze pohybová kompozice. Pouze tanečníci můžou dát lidský dotyk (lidský emocionální faktor), který je základní esencí této inscenace.

Ostravská verze bude zcela jiná než Barocco pro jiné soubory. Máme jiné interprety. Rozhodl jsem se pracovat s nejmladšími tanečníky v souboru, protože inscenace je o prvním potkání, o první lásce, přátelství nebo o prvním vztahu mezi lidmi, které obvykle vznikají v době mladosti, dospělosti.

Jaká je vaše cesta od původní hudby k výsledné choreografii?

Hudba je pro mě vždy inspirující. V tomto čase využívám hudby Johanna Sebastiana Bacha. Ale když přijíždím do nových míst, hledám nové hudební inspirace. Ostrava mi asociuje hudbu Jaromíra Nohavici, který je velmi populární v Polsku. Vždy když přijíždím do České republiky, je to pro mě nejlepší příležitost poslouchat jeho hudbu. Je to krásné objevování…. Polský překlad jeho alb Tak mě tu máš a Minulost, mi umožnil pochopit, jak texty jsou moudré, mohly by být uměleckou inspirací, nekonečně taneční.

Co vás na tanci přitahuje?

Setkávání s lidmi. Hledám nové lidi, nové umělecké osobnosti. Protože věřím, že jsme především lidmi a až potom tanečníky, a proto je pro mě tak důležité, potkávat se s lidmi.

Kdybych dostal příležitost pracovat se souborem Národního divadla moravskoslezského znovu, určitě bych si vybral zcela jiné taneční osobnosti a tím pádem i choreografie by byla jiná, závislá na uměleckých osobnostech – a to mě nejvíc inspiruje.

Máte mnoho zkušeností z různých divadel. Pokud je srovnáte s fungováním Národního divadla moravskoslezského, v čem vidíte jeho výhody a nevýhody?

Můžu porovnat práci v České republice z několika míst (Praha, Brno a Ostrava) a jiných zemích. V Ostravě se nám podařilo již od počátku studia nalézt velmi dobrý pozitivní tvůrčí proces. Tanečníci v Ostravě plně akceptovali styl mé práce, koncentrovali se na detaily, které tvoří můj choreografický styl. Bez těchto detailů by toto představení nemohlo na scéně fungovat. A tak jsme neztráceli čas. (smích)

Znám hodně souborů na světě, kde chybí smysl pro detail i kreativní atmosféra. Proto jsem rád, že Lenka vybudovala takový soubor, se kterým bylo možné realizovat takovou inscenaci, jako je Barocco; – pevný styl práce a disciplína tvůrčího choreografického procesu, to je prostředí, ve kterém taková inscenace může jedině vzniknout.

Můžete nám prozradit své nebližší plány na rok 2015?

Po svém návratu z České republiky se potkám ve Varšavě s ředitelem Finského národního baletu. Dostal jsem nabídku vytvořit pro tento soubor kreaci. V průběhu roku 2015 budu například pracovat na různých místech: Polsko, Čína, Albánie. V březnu se vrátím do Ostravy, budu připravovat novou kreaci pro baletní Mezinárodní gala (27. března 2015).
***

Youri Vàmos  – Carmina Burana
Do premiéry zbývá už jen několik hodin, jak jste spokojen s přípravami?

O premiéře se dopředu nikdy nemluví! Přál bych si, abychom si všichni navzájem rozuměli. V hloubi duše všichni očekáváme dobrý výsledek.

Každá zkouška se souborem byla pro mne radostí – tanečníci jsou disciplinovaní a ochotní přijmout umělecké detaily. Mají překvapivě dobrou technickou úroveň a neomezenou fyzickou energii.

Jaká je vaše cesta od původní hudby k výsledné choreografii?

Vždy se snažím odkrýt tajemství, které se za hudbou skrývá. Výzvou pro mě bylo zejména propojení vizuální a zvukové stránky.

Co vás na tanci přitahuje?

Dobrá hudba mě vždy inspiruje a nutí k pohybu. Pokud dokážu předat tento pocit publiku, pak jsem choreograf!

Máte mnoho zkušeností z různých divadel. Pokud je srovnáte s fungováním Národního divadla moravskoslezského, v čem vidíte jeho výhody a nevýhody?

Jak jsem již řekl, moje zkušenost z tohoto divadla je pouze pozitivní – a to se týká i vstřícné spolupráce pana dirigenta Marka Prášila, zpěváků, orchestru i organizačního týmu.

Můžete nám prozradit své nebližší plány na rok 2015?

Nerad se zmiňuji o svých budoucích plánech, dokud nejsou aktuální. Jsem pověrčivý!
***

Filip Bandžak – Carmina Burana (barytonové sólo)
Počátkem roku 2015 se nabízí otázka: Jaký bude rok 2015 pro Filipa Bandžaka? Prozradíte některé své plány?

Rok 2015 je dle mých plánů, kromě stávajících inscenací, velmi bohatý na debuty a premiéry, z nichž v této divadelní sezoně je v mých plánech také světová premiéra scénického provedení balady Johanna Rudolfa Zumsteega, o které se donedávna myslelo, že se její notový zápis navždy ztratil. Partitura však byla nalezena v jedné soukromé sbírce a její premiéra by měla být uvedena na jaře tohoto roku v Petrohradu. V této sezoně na mne kromě koncertních vystoupení také čekají titulní role v nových inscenacích Evžena Oněgina Petra Iljiče Čajkovského a Lazebníka sevillského Gioacchina Rossiniho. Tou první premiérou letošního roku je má účast ve scénickém uvedení kantáty Carla Orffa Carmina Burana v Národním divadle moravskoslezském.

Kdy jste se poprvé seznámil s hudbou Carla Orffa a jaký jste si k ní vytvořil vztah?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Przybyłowicz: Barocco (NDM Ostrava)

[Celkem: 6    Průměr: 3.2/5]

Vaše hodnocení - Vàmos: Carmina Burana (NDM Ostrava)

[Celkem: 9    Průměr: 4.2/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na