Belcanto a mladí pěvci v Litni

Již sedmý ročník pěveckých kurzů zakončil koncert v areálu zámku v Litni. Vyvrcholení akce, která dává mladým zpěvákům možnost pracovat po několik dní s vynikajícími operními a koncertními umělci a dalšími lektory, je též společenskou událostí a připomenutím osobnosti sopranistky Jarmily Novotné. Frekventanty kurzů letos vyučovaly doc. Helena Kaupová, pedagožka AMU a JAMU, a Markéta Cukrová, která zde působila již během dvou minulých ročníků. Korepetitorem byl Ahmad Hedar.
Závěrečný koncert pěveckých kurzů v Litni 2020 (foto Jan Žirovnický)

Kurzy nebyly proponovány jako především interpretační, ale byly zaměřeny obecně na pěveckou techniku, zvláště správné vedení dechu, a odstraňování konkrétních technických obtíží při práci na vybraném repertoáru. Takové pojetí ostatně navazuje i na pedagogický přístup Margreet Honig, který popisuje v knize rozhovorů o zpěvu a jeho výuce „Skutečný zpěv“, vydané mj. péčí pořadatele těchto kurzů – spolku „Zámek Liteň“ – v překladu Markéty Cukrové. Doporučeným studijním okruhem nicméně bylo belcanto. V programu koncertu tak převažovaly árie z oper Gaetana Donizettiho. Kromě pěti individuálních pěveckých lekcí a práce s korepetitorem byla pro kurzisty připravena i přednáška foniatričky MUDr. Jitky Vydrové a další program. S kurzisty například pracovala lektorka pilates Renata Sabongui.

Koncert se odehrával v sále barokního domu, který se na počest spisovatele Svatopluka Čecha, jenž zde strávil část dětství, nazývá Čechovna. Právě tento dům byl při jejích pobytech v Litni domovem též Jarmile Novotné po jejím sňatku s Jiřím Daubkem, jehož rodině zde patřil velkostatek. Nevelký sál s průhledy směrem k zámeckému parku, který pojal asi sto čtyřicet posluchačů, má, i přes určitou stísněnost, nepopiratelné genius loci.

Po úvodním slově hlavní organizátorky Ivany Leidlové obstaral preludium koncertu jinak spolehlivě doprovázející Ahmad Hedar, který zahrál v klavírní úpravě slavnou árii „Casta Diva“ z Belliniho Normy. První pěvecké číslo programu patřilo Markétě Cukrové. Tato všestranná mezzosopranistka a vyhledávaná lektorka názorně demonstrovala, jak široké výrazové možnosti zpěvákovi dává pružná dechová opora a volné tvoření tónu. Své vystoupení s árií Rosiny „Una voce poco fa“ z Rossiniho Lazebníka sevillského doprovodila i scénickou „koketní“ hereckou akcí. Méně v tomto ohledu snad mohlo být více, její vystoupení nicméně vítaně uvolnilo atmosféru.

Závěrečný koncert pěveckých kurzů v Litni 2020: Magdaléna Heboussová (foto Jan Žirovnický)

Následovala vystoupení jednotlivých účastníků, která uváděla moderátorka koncertu hudební publicistka a muzikoložka Dita Hradecká. Árii Noriny „Quel guardo il cavaliere“ z Donizettiho opery Don Pasquale přednesla Magdalena Hebousse, jež předvedla mladistvý soprán i pódiové charisma. Árii Malatesty „Bella siccome un angelo“ ze stejné opery zazpíval mladý barytonista (a jediný muž mezi kurzisty) Radek Martinec, student Heleny Kaupové na pražské HAMU a držitel první ceny v kategorii „operní naděje“ na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Zaujal příjemným, znělým a barevným hlasovým fondem, spíše než výrazem. Absolventka stejné školy a laureátka stejné soutěže, jež má na kontě i řadu dalších úspěchů, sopranistka Tereza Hořejšová, se jako druhá v pořadí prezentovala jímavou árií Medory z Verdiho méně známé opery Korzár „Egli non riede ancora… Non so le tetre immagini“. Pěvecky soustředěný výkon podala sopranistka Martina Houdová v árii „Comm’é bello“ z Donizettiho opery Lucrezia Borgia.

Hlasovým charakterem, respektive repertoárem se zbytkem programu kontrastovala vystoupení Elišky Gattringerové a Pavly Mlčákové. První zmíněná pěvkyně vládne mocným, dramatickým hlasem. Je již zkušenou umělkyní. V pražském Národním divadle vystupovala v soudobých operách, výrazným výkonem z poslední doby bylo účinkování v monoopeře Lidský Hlas Francise Poulenca v nastudování „alternativní“ operní společnosti RunOperun. Ve veristické árii Santuzzy z Mascagniho Sedláka kavalíra „Voi lo sapete“ byl sál jejímu hlasu poněkud malý. (Trochu břeskně ostatně v sále znělo i úvodní klavírní číslo.) Pavla Mlčáková byla mezi účastníky jedinou mezzosopranistkou. Zpěvačka s atraktivní tmavou barvou hlasu se s úspěchem prezentovala árií Leonory „Oh mio Fernando“ z Donizettiho Favoritky. Koncert uzavřela také již zkušená Eva Kývalová, která má rovněž zkušenosti z pražského Národního divadla. Ve velmi náročné scéně šílenství z Donizettiho Lucie z Lammermooru podala poutavý, i „představitelsky“ přesvědčivý výkon, i když pěvecky jí nevyšlo úplně vše ideálně.

Závěrečný koncert pěveckých kurzů v Litni 2020 (foto Jan Žirovnický)

Pěvecké kurzy v Litni mají za sebou další úspěšný ročník, přestože původní plány byly pozměněny (pořadatelé chtěli kurzy věnovat poloscénickému provedení opery Dido a Aeneas Henry Purcella v zámeckém parku). Nakolik bylo možno soudit ze závěrečného koncertu, sešla se zde dobrá, přátelsky naladěná skupina studentů zpěvu a mladých pěvců, respektive pěvkyň, kterou rozhodně spojuje talent a snaha jej rozvíjet. Někteří z nich se ostatně liteňských kurzů neúčastnili poprvé.

Paměti Jarmily Novotné nazvané „Byla jsem šťastná“ popisují její uměleckou dráhu jako vcelku přímočarou cestu od úspěchu k úspěchu, započatou již ve velmi mladém věku a vedenou cílevědomostí a touhou po sebezdokonalování. Realita byla i u této ve své době světoznámé pěvkyně patrně trochu komplikovanější. Tím spíše (i s ohledem na stále poněkud nejisté vyhlídky výkonných umělců v současnosti) různým nesnázím a zákrutám na cestě k etablování na koncertních a operních pódiích nejspíš čelí a bude čelit většina zpěváků, kteří se letos v Litni představili. Liteňské pěvecké kurzy jim však zajisté dodaly motivaci a cenné podněty, které budou moci uplatnit a rozvíjet při svém dalším studiu či profesionální umělecké a pedagogické práci. Účastníkům kurzů i jejich organizátorům lze každopádně nyní i do dalších let přát jen to nejlepší.

Závěrečný koncert pěveckých kurzů v Litni 2020: Martina Houdová, Petra Kamenická, Eva Kývalová, Tereza Hořejšová, Markéta Cukrová, Ivana Leidlová, Helena Kaupová, Magdaléna Heboussová, Pavla Mlčáková, Eliška Gattringerová, Radek Martinec, Ahmad Hedar (foto Jan Žirovnický)

Závěrečný koncert pěveckých kurzů v Litni
Sál Čechovny, 27. srpna 2020, 18:00 hodin

Markéta Cukrová – mezzosoprán
Magdalena Hebousse – soprán
Tereza Hořejšová – soprán
Radek Martinec – baryton
Martina Houdová – soprán
Eliška Gattringerová – soprán
Pavla Mlčáková – mezzosoprán
Eva Kývalová – soprán

Pedagogické vedení: Markéta Cukrová, Helena Kaupová
Klavír: Ahmad Hedar

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


1 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments