Bernsteinova Mše s Vojtěchem Dykem: všechny limity překročeny

  1. 1
  2. 2

Jediným režijním otazníkem pro mě zůstal strom na scéně, který jaksi suploval svatostánek, předepsaný v originále. Budiž, český národ se neupíná k oltářům a kněz uprostřed přírody pro něj může být stravitelnější. Rovněž bylo na jevišti třeba jakéhosi centra. Dekorace v závěru evokovala Ráj, když pod stromem stanul dětský zpěvák, vedle něj muž a žena. Ale klíčová scéna, kdy má Celebrant vyskočit na obětní stůl a mrštit o zem kalichem s vínem, kvůli tomu ztratila smysl. Vojtěch Dyk zpíval o vínu a krvi, o roztříštěném sklu a rozbitých věcech v životě, dění na scéně se mělo spájet se symboly, a ke spojení nedošlo. Kdo zná libreto, tomu tento moment nic nenahradí, ani sebesugestivnější ztvárnění Celebrantova duchovního pádu a následné katarze. Koneckonců je to jediný okamžik skutečné akce v celém libretu, které celou dobu provází Celebranta po znepokojujícím labyrintu světa a nakonec ho svým způsobem dovede do ráje srdce. Právě tato scéna budila v době vzniku rozruch a odpor kvůli své údajné svatokrádežnosti, proto je důležitá i pro historii tohoto díla.

L.Bernstein: Mše - Vojtěch Dyk (foto © Tino Kratochvil)
L. Bernstein: Mše – Vojtěch Dyk (foto © Tino Kratochvil)

Poslední zdolaný limit však měl zůstat dodržený. Jedná se o bezpečnou hladinu hluku. Od první noty bylo jasné, že zvuk bude předimenzovaný, ať už šlo o použitou nahrávku či přenos z mikrofonů, snímačů a mikroportů. Škoda, že to nejde jinak ani u tak kvalitního projektu a údajně multifunkčního moderního prostoru, jako je Forum Karlín. Zde přece nebylo potřeba dohánět intenzitou nedostatek přesvědčivosti, ani nikoho překřikovat. Třítisícové publikum i těch v nejjemnějších scénách zachovávalo napjaté ticho, že by bylo slyšet spadnout špendlík.

L.Bernstein: Mše (foto © Tino Kratochvil)
L. Bernstein: Mše (foto © Tino Kratochvil)

Nicméně, kdo jako já odcházel roku 1997 z vůbec prvního českého uvedení tohoto díla na nádvoří Pražského hradu po prvních třiceti minutách, dočkal se po letech více než zadostiučinění. Sice už tehdy bylo možné slyšet Vojtěcha Dyka, ovšem jen v dětské roli a jeho úvodním sóle. Zbytek tenkrát zhatilo počasí, houslisté přirozeně odmítli nechat si vodu bubnovat do nástrojů.

Mezitím nám vyrostl nový Celebrant a celá generace mladých profesionálních zpěváků s tvárnými hlasy, pokročilými pohybovými dovednostmi a suverénní angličtinou. Ti všichni spolu s instrumentalisty, dirigentem, režiséry a producenty byli u nás odměněni ovacemi ve stoje, ale troufám si odhadovat, že by si je vysloužili i ve světě.

L.Bernstein: Mše (foto © Tino Kratochvil)
L. Bernstein: Mše (foto © Tino Kratochvil)

Oba producenti, Vojtěch Dyk a Josef Buchta, bratři Cabanovi i patron Zdenek Merta pojali inscenaci jako životní poslání a svým zápalem strhli veškerý realizační tým. V programu se svěřují každý se svým krédem: pro Zdenka Mertu jde především o svobodu a vlastní identitu, Vojtěch Dyk klade Bohu naroveň Člověka hledajícího pevné hodnoty, pravdu a pozitivní přístup k životu, Josef Buchta vyznává, že Bůh je dobro, Cabani zhmotňují „Boží Slovo“ a všichni dávají, děkují, burcují i inspirují. Takových projektů – včetně takových „slov k programu“ – je nám v dnešní době jako soli zapotřebí.

L.Bernstein: Mše (foto © Tino Kratochvil)
L. Bernstein: Mše (foto © Tino Kratochvil)

 

Hodnocení autorky recenze: 90%

Leonard Bernstein:
Mše
Režie: Michal a Šimon Cabanovi
Dirigent: Oskar Rózsa
Sbormistři: Michaela Rozsa Růžičková, Markéta Böhmová
Orchestr MASS
Czech Ensemble Baroque Choir
Pueri gaudentes
Premiéra 6. března 2016 Výstaviště Flora Olomouc
(psáno z provedení 17. 3. 2016 Forum Karlín Praha)

Účinkují – Vojtěch Dyk, Lucie Novotná, Vanda Šípová, Kateřina Paula Šildová, Tereza Černochová, Adéla Petřeková, Viktória Matušovová, Karel Škarka, David Uličník, Lukáš Janota, Roman Říčař, Ondřej Ruml, Jiří Miroslav Procházka, Libor Macháček, Petr Vaněk, Jaroslav Dolník

www.bernsteinmass.cz

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - L.Bernstein: Mše (turné 2016)

[Celkem: 96    Průměr: 3.3/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na