Česká filharmonie zahájila novou sezonu, sólistou večera byl Behzod Abduraimov

V pražském Rudolfinu ve čtvrtek 2. října zahájila Česká filharmonie pod taktovkou svého šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka svou sto devatenáctou sezonu.První tóny večera patřily Patnácti listům dle Dürerovy Apokalypsy skladatele Luboše Fišera, jehož dílo bylo oceněno nejen u nás v soutěži Pražské jaro v roce 1965, ale i o rok později první cenou na Mezinárodní skladatelské tribuně UNESCO v Paříži. Autorova snad nejvýznamnější symfonická skladba, ovlivněná kompozičním stylem Nové hudby, je postavena na několika uzavřených kontrastních částech, střídající meditaci s velkým zvukovým patosem, což dirigent Bělohlávek provedl s orchestrem velmi citlivě a s nadhledem.Po tomto úvodu nastoupil na pódium mladý čtyřiadvacetiletý klavírista Behzod Abduraimov, jehož kariéra stoupá strmě vzhůru, a pražskému publiku se představil v Prokofjevově Koncertu pro klavír a orchestr č. 3 C dur op. 26. Tento výrazný talent pocházející z Taškentu zvládl technicky náročný part zcela perfektně a svou energickou razancí, zřetelnou hráčskou artikulací a brilantností předvedl publiku dech beroucí výkon. Jeho výrazový potenciál se projevil i v pomalých částech, ve kterých klavír dokázal kantilénově rozezpívat a nabídl zde i širší úhozovou paletu. Orchestrální part vůbec nezůstal někde v pozadí, sólistu perfektně doplňoval, ale i nijak nezastiňoval. Nejsuverénější se ve svém výkonu jevil ve třetí větě, kde jeho virtuozita doslova explodovala a bylo zcela evidentní, že hvězdou celého večera se stal právě tento mladý pianista. Není ani divu, že první část skončila velkými ovacemi ve stoje.

Po přestávce zazněl Sukův Asrael, symfonie pro velký orchestr c moll op. 27. Toto dílo bylo při svém vzniku poznamenáno těžkými životními osudy skladatele, jehož ponejprv zasáhla smrt svého učitele a tchána Antonína Dvořáka a o pár měsíců později se musel vyrovnat i s úmrtím své sedmadvacetileté manželky Otýlie. Hudba je zde melancholickým obrazem skladatelova smutku, obrazem jeho vnitřních zápasů a zpovědí, vedoucích až k závěrečné katarzi. Česká filharmonie hrála s obrovským nasazením, bezchybnou přesností a souhrou.Na silném emotivním zážitku se podíleli i jednotliví hráči ve svých sólech, zejména houslista a koncertní mistr Josef Špaček nebo trumpetista Ladislav Kozderka. V celkovém pojetí šlo o perfektní provedení, barevnou vyváženost a citlivě volená tempa. Filharmonie provedením tohoto díla nejen zdůraznila Rok české hudby, ale především otevřela novou sezonu bezchybným koncertem.Hodnocení autora recenze: 90 %

Zahajovací koncert 119. sezony České filharmonie
Dirigent: Jiří Bělohlávek
Behzod Abduraimov (klavír)
Česká filharmonie
2. a 3. října 2014 Dvořákova síň Rudolfinum Praha

program:
Luboš Fišer: Patnáct listů podle Dürerovy Apokalypsy
Sergej Prokofjev: Klavírní koncert č. 3 C dur op. 26
Josef Suk: Asrael, symfonie pro velký orchestr c moll op. 27

www.ceskafilharmonie.cz

Foto Petra Hajská

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Česká filharmonie -J.Bělohlávek & B.Abduraimov (Praha 2./3.10.2014)

[yasr_visitor_votes postid="127575" size="small"]

Mohlo by vás zajímat