Boj o duši. Tři malé opery na Festivalu Opera 2017

  1. 1
  2. 2
Na Festivalu Opera 2017 proběhly tři poslední dny 2.–4. listopadu a během nich hostovaly v Praze tři malé soubory, které se věnují opeře a prezentují svůj originální pohled na ni.
Ondřej Kyas, Pavel Drábek: Čaroděj a jeho sluha – ilustrační foto – Ensemble Opera Diversa 2016 (zdroj Ensemble Opera Diversa / foto © Jakub Slabák)

Čaroděj a jeho sluha, divadlo Venuše ve Švehlovce Praha
Brněnská Opera Diversa – přesněji Ensemble Opera Diversa – existuje už od roku 1999. Sama sebe definuje jako „soubor profesionálních hudebníků, kteří tvoří a provádějí živou hudební kulturu. Jádrem činnosti je hudební a hudebně-dramatická tvorba z dílny Ondřeje Kyase a Pavla Drábka, zakladatelů souboru.“ Tyto dva spřátelené tvůrce odchovala táž brněnská alma mater. První z nich je autorem libret, druhý skladatelem pěti celovečerních oper a mnoha hravých minioper. Opera Diversa je divadlo autorské, a o to je cennější. Jeho komorní orchestr vznikl roku 2005 a věnuje se také koncertnímu repertoáru spolu se sborem Versus. Dirigentka Gabriela Tardonová spolupracuje se souborem Ensemble Opera Diversa už jedenáct let. Postupně se tu zformoval malý soubor, o kterém se dá říci, že má svou vlastní poetiku.

Čaroděj a jeho sluha autorů Pavla Drábka a Ondřeje Kyase vznikl podle bretaňské pohádky, ale jak sám Pavel Drábek píše v programu, najdeme v tomto příběhu názvuky na pohádky několika zemí včetně Čertova švagra Boženy Němcové. Tři hlavní postavy – Čert, Efflam a jeho Máma – provází tříčlenný chór, Vypravěči, skvěle sezpívaní Pavla Radostová, Jakub Tuček a Aleš Janiga. Hraje sedmičlenný orchestr – příčná flétna, fagot, housle, violoncello, akordeon a klavír rozezvučený skladatelem Ondřejem Kyasem. Opera je hudebně nápaditá, výborně instrumentovaná, její hudba skvěle souvisí s baladickým dějem, který doprovází a spoluvytváří. Je jasně patrné, že nejen oba autoři, ale také celý soubor kvalitativně roste a dozrává. Nemá zapotřebí bourat hradby, přináší čistotu, prostotu a sdělnost divadelního vyjádření. Spolutvůrkyněmi inscenace jsou stálé spolupracovnice souboru režisérka Kristiana Belcredi a autorka scény i kostýmů Sylva Marková.

Velmi působivé je umístění herců na ploše mezi dvěma obdélníkovými stupňovitými hledišti pro diváky. Hlasy pěvců i orchestrální part jsou v blízké symbióze s nimi, propojují své akce naprosto přirozeně a vtahují obecenstvo do téhož prostředí, do týchž myšlenek plných otázek a nezodpovězených tajemství. Čaroděj je výrazně a stylizovaně ďábelsky nalíčen a také tak trochu kouzlí s ohněm a s holubicí. Při veškerém jevištním dění asistují Vypravěči, kteří zároveň pomáhají přeskupovat dřevěný scénografický objekt, kvádr se dvojími dveřmi, který nápaditě zastupuje veškeré prostorové situační proměny. Ostatně opera se jmenuje Čaroděj a jeho sluha. Opera pro tři figury a dveře do pekla a zpět.

Matka, Žena, Duše a Stařec v podání Lucie Kašpárkové prochází dějem s jemnými proměnami kostýmu a s určitým emocionálním odstupem od všech akcí, tak trochu v náznaku brechtovského zcizovacího efektu, který je u jejího syna Efflama, ztělesněného Ondřejem Koplíkem, poněkud mírnější a u Šťávova Čerta je dále odstupňován ve prospěch určité tajemnosti a ďábelskosti postavy. Děj je stálým bojem mezi člověkem, který se dostává do svízelných situací a snaží se z nich vyváznout, černou magii sám užívá, a peklem, které nezná slitování. Dochází i k fyzickému zápasu mezi Efflamem a Čertem (velmi dobře uděláno, divák v první řadě téměř ohrožen). Zdá se, že Efflam, který má vůči svému ďábelskému pánovi neustálé dluhy, nemůže svůj boj se zlem nikdy vyhrát. Ale nevzdává se a nastává chvíle, kdy Čert musí prohlásit závěrečné: „Dluh je splacen, účty pominuly.“ A Efflam a jeho znovuoživená žena stojí na prahu dalšího života a samozřejmě i dalších zápasů s vyvažováním dobra a zla.

Inscenace mne doslova vtáhla svou jednoduchostí, čistotou vyjádření, poctivostí práce, neagresivností, moudrostí a vyrovnaností. Všichni táhli za jeden provaz a nesnažili se diváka manipulovat. Alespoň ne v tom smyslu, že by mu předváděli efektní frajkumšty. Respektovali jeho přítomnost a učili jej soustředěně vnímat a přemýšlet. Dík. Kromě mimořádného zážitku jsem si odnesla jeden divadelní penízek, který Matka nesebrala. Přinese mi štěstí…

ECHO – METAMORPHOSES II, České muzeum hudby Praha
V překrásné dvoraně Českého muzea hudby vystoupila Opera Povera s projektem Víta Zouhara a Rocca nazvaným „Echo – Metamorphoses II. Opera ambient. Vše, co propojuje zvuk a prostor, se může stát operou.“ U vchodu jsem byla obdařena černou maskou. Prostor obklíčen reproduktory, uprostřed trojice židlí zády k sobě, na každé z nich plakátek s upozorněním, že máte mít oči zakryté tou neprůsvitnou černou maskou a pouze poslouchat. Proč nepřiznat, že nejsem správný posluchač takového projektu. Vnímám hudbu soustředěně i s otevřenýma očima a chci vidět, jak celá ta produkce funguje. Rocc a Vít Zouhar u stolečků proti sobě s notebooky před sebou, na delší straně sálu mistr zvuku Miroslav Horký, za sloupem skryta zpěvačka Natalia Ushakova v dlouhém šedém kostýmu s kapucí na hlavě. Začátek – relaxační hudba, zpěv ptáků. Autoři za neustálé spolupráce přidávají k již hotovému podkladu své momentální dodatky a změny, Rocc také živě promlouvá. Báj o nymfě Echo a krásném Narcisovi. Zpěvačka vstupuje do prostoru, začíná názvukem na oblíbenou árii z Lucie z Lammermooru, autoři převádějí do echa. Stoupá po nádherném schodišti výš a výš, na nejvyšším ochozu mává rukama, zpívá, hystericky se směje a kvílí. Sestupuje a její vokální projev ústí do zpěvu Jenůfky z Její pastorkyně. Prochází mezi diváky a propadá šílenství. Viktorka. Pro některé, kteří nevidí, jistě nepříjemný zvukový šok. Vrací se melodie z Lucie z Lammermooru. Po více než hodině konec.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Kyas, Drábek: Čaroděj a jeho sluha (Ensemble Opera Diversa 2016)

[Celkem: 9    Průměr: 4.4/5]

Vaše hodnocení - Zouhar, Rocc: ECHO – METAMORPHOSES II (Opera Povera 2017)

[Celkem: 16    Průměr: 4.1/5]

Vaše hodnocení - Schiffauer: Zob, zob, Zoban!!! (NDM Ostrava 2017)

[Celkem: 6    Průměr: 4.3/5]

Související články


Napsat komentář