Bonbónek pro milovníky experimentální hudby: La fabbrica illuminata Luigiho Nona

  1. 1
  2. 2

Nona mohu zatím soudit jen podle skladby La fabbrica illuminata, kdežto Kabeláče jsem si naposlouchala opravdu důkladně. Díky spolupráci na souborném vydání všech jeho symfonií pro Supraphon jsem poznala Kabeláče jako skvělého symfonika, často velmi lyrického skladatele, který využívá disharmonie jako emocionálního prostředku k vyjádření napětí, bolesti či utrpení. Nonova skladba je jiná, skladatel sesbíral nehudební motivy v italských ocelárnách a doplnil je lidským hlasem. Ten ovšem v tomto případě příliš nezpívá, ale různě deklamuje, šeptá, vyslovuje na tónech, a když se ozve pár tónů za sebou, jde o sled sekund, kvart či septim. I notový zápis je složitý. Poprvé budu zpívat s magnetofonovým pásem a i když by se mohlo zdát, že jde vlastně o takový standardní halfplayback není tomu tak. Zvuky z elektronického pásku nejsou dílem orchestru ani sboru, proto neexistuje ani partitura, která by vše popisovala. V notách mám tedy místo narážek či notové osnovy jen čísla, která znázorňují přesný čas skladby. Vím tedy v jaké vteřině nastoupit a po kolika dalších vteřinách přestat. Je to oříšek, ale věřím, že ho rozlousknu a že i diváci docení tuto skladbu napsanou na půdorysu složitých šedesátých let v Itálii.

Obsah i hudební zpracování jsou vskutku dosti kontroverzní. Jaký jste si k této skladbě našla vztah? 

To prozradí asi až samotný koncert. Mám zkušenost, že u složitých soudobých skladeb se vztah buduje postupně a často dílo doceníte až po vícerém opakování. Také velmi záleží na atmosféře večera, kde buď posluchači skladbu vnímají a přijmou ji s nadšením, nebo jsou vlažní a pak i stav interpreta po koncertě nemůže být plný euforie, ale spíše zklamání z nepochopení a nedocenění složité práce na skladbě. V každém případě jde ale o jedinečné dílo, které patří do světové literatury hudby 2. poloviny 20. století, a zpívat ho je minimálně vzrušující zážitek.

Reklama
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na