Britští hudebníci se obávají, zda budou mít na jídlo

Po dvou letech covidových omezení a překonávání byrokracie spojené s Brexitem se dalším problémem pro britské hudebníky stává „krize životních nákladů“ a hudební průmysl prožívá jedno ze svých nejtěžších období. Profesní sdružení Independent Society of Musicians v reakci na podzimní rozpočet uvedlo, že vláda neposkytuje cílenou podporu hudebnímu průmyslu.
Demonstrace proti finančním škrtům v oblasti kultury, 22. listopadu 2022 (zdroj Musicians' Union)
Demonstrace proti finančním škrtům v oblasti kultury, 22. listopadu 2022 (zdroj Musicians’ Union)

Vánoce jsou prakticky za rohem a pro umělce bývá tradičně toto období nejvýdělečnější – s výjimkou posledních dvou let, kdy byl kulturní život velmi omezen díky různým covidovým opatřením. O to více nyní na umělce dopadá nastupující „krize životních nákladů“.

Vláda Spojeného království veřejně přiznala, že země poprvé od roku 2008 vstoupila do recese. Podle charitativní organizace Help Musicians UK se více než polovina hudebníků ve Spojeném království obává, že bude muset vlivem „krize životních nákladů“ zcela změnit práci a opustit hudební odvětví.

Některé hlasy tvrdí, že tato krize má na hudebníky větší dopad než pandemie a generální ředitel organizace Help Musicians UK James Ainscough označil současnou situaci za „brutální“. Domnívá se, že být hudebníkem v této době je nejtěžší od druhé světové války.

Britská charitativní organizace v nedávném průzkumu zjistila, že se osmadevadesát procent hudebníků obává, zda budou mít v příštích šesti měsících dostatečný příjem. Devadesát procent se pak obává, zda budou mít na jídlo. Celých šedesát procent dotazovaných uvedlo, že vydělávají méně než v roce 2021, což naznačuje, že „krize životních nákladů“ na ně může mít větší finanční dopad než pandemie. Všechny tyto problémy mají samozřejmě i vliv na duševní zdraví, osmaosmdesát procent dotazovaných uvedlo, že psychické problémy negativně ovlivňují jejich kariéru.

Umělci mají ovšem i další problém – jednadevadesát procent z nich si nemůže dovolit nové hudební vybavení a náklady na energie a pohonné hmoty mnohým znemožňují cestovat na koncerty či vytápět zkušebny.

Organizace Help Musicians zveřejnila v reakci na „jedinečné problémy, kterým hudebníci v zimě čelí“ rady týkající se správy financí, rozvoje kariéry, řešení finanční krize, koncertování a péče o duševní zdraví.

Obavy se ozývají napříč celým odvětvím. Naomi Pohlová, generální tajemnice Musicians’ Union uvedla, že v této době by se mělo odvětví semknout a táhnout za jeden provaz. „Během pandemie jsme se spojili a musíme to udělat znovu, abychom zajistili pomoc hudebníkům, kteří jí potřebují – jinak hrozí odliv talentů,“ uvedla.

Demonstrace proti finančním škrtům v oblasti kultury, 22. listopadu 2022 (zdroj Musicians' Union)
Demonstrace proti finančním škrtům v oblasti kultury, 22. listopadu 2022 (zdroj Musicians’ Union)

Musicians Union’ ve spolupráci s dalšími odbory uspořádala v listopadu před budovou Ministerstva pro digitální záležitosti, kulturu, média a sport, aby společně protestovali proti finančním škrtům, které zasáhly oblast kultury. Odbory poukazovaly na fakt, že tyto škrty ohrožují při současných cenách životních nákladů pracovní místa a živobytí.

Také koncertní síně postihl výpadek příjmu, obzvláště ty, jejichž velkou část publika tvořili posluchači z řad turistů – jejich podíl se v posledních dvou letech zmenšil důsledkem pandemie a poklesu cestovního ruchu, krize životních nákladů pak přináší novou „výzvu“. „Máme problém, publikum se po pandemii zdráhá vrátit,“ prohlásil Chris Denton, generální ředitel kostela a koncertní síně sv. Martina v polích a dodal: „Kvůli přetrvávajícím obavám z Covidu-19 máme v Londýně problém s turistickým ruchem, který se stále ještě nevzpamatoval. Krize životních nákladů opravdu přidává další rozměr problému. Za poslední rok se naše náklady na energie zvýšily o 250 procent. Stejně jako u mnoha jiných starších budov je vytápění kostela velmi nákladné.“

Denton řekl, že krize životních nákladů má obrovský dopad na sv. Martina – od programů, které se rozhodli prezentovat, až po jejich cenovou strategii. „Tato krize vyvolává mnoho různých otázek. Jednou z nich je, zda jsou diváci ochotni obětovat část svého disponibilního příjmu za vstupné a co jim můžeme nabídnout, abychom je nalákali.“

Není sám, kdo se snaží vyjít vstříc potřebám diváků a vyvážit jejich přání a finanční možnosti, ale přitom zachovat hodnoty a standarty koncertní síně pokud jde o nabídku a kvalitu koncertů. Dougie Scarfe, výkonný ředitel Bournemouth Symphony Orchestra uvedl, že orchestr snaží zajistit divákům přístup k různým programům zlevněných vstupenek pro studenty, děti a osoby pobírající podporu v nezaměstnanosti, kteří si aktivně hledají práci. Orchestr je jedním z mála těles, které i nadále pokračují v živém streamování koncertů či videí dle požadavků diváků.

Pro Scarfeho je důležité vzít v úvahu kromě ceny vstupenky také náklady, které si vyžádá cesta na místo konání. „Díky živě streamovaným koncertům jste mohli sdílet zážitek s našimi moderátory a hudebníky bez nutnosti cestovat na velké vzdálenosti. Máme diváky, kteří povečeřeli, otevřeli si láhev vína, někteří z nich se dokonce slavnostně oblékli a pak sledovali koncert na svém počítači nebo na televizi, a přesto schopni sdílet tento živý zážitek. Mám za to, že v těchto těžkých časech je naše role při vnášení hudby do života lidí důležitější než kdy před tím.“ BSO se dokonce dohodla s místními restauracemi, takže lidé, kteří na koncerty zavítají, si mohou večer maximálně užít. Scarfe říká, že právě to lidem během pandemie chybělo: „Ten pocit být s ostatními lidmi, kteří se skvěle baví, ať už je to v divadle, na fotbale nebo v koncertním sále. Myslím, že v divácích je opravdová touha vrátit se. A pokud tomu můžeme napomoci tím, že to uděláme co nejdostupnější, s průběžnými slevami a přímými přenosy, abychom zážitek zpřístupnili, pak to uděláme.“

Simon Eaton, zástupce asociace LIVE v londýnském divadle Troxy uvedl: „Tato krize nutí lidi dvakrát si rozmyslet, zda si koupí vstupenku na koncert. Nejenže musí počítat s cenou samotné vstupenky, ale také s cenou za večer, která je s ní spojena – cestování, jídlo, nápoje – to vše jde nahoru. Všímáme si, že lidé na koncertech méně pijí, což je pro nás špatná zpráva, protože je to náš hlavní zdroj příjmů. Stejná krize se bohužel dotýká i umělců. Turné je dražší než kdykoli předtím a v důsledku toho rostou ceny vstupenek, což vede zpětně k tomu, že si je lidé nemohou koupit a vzniká tento negativní koloběh.“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments