Brněnská klavírní soutěž Amadeus: V těch dětech hoří plamen, který jim lze jen závidět

Amadeus, brněnská mezinárodní mozartovská soutěž pro klavíristy do jedenácti let, má za sebou svůj čtyřiadvacátý ročník. Existují mnohá starší hudební klání, avšak málokterá jsou inspirována událostmi tak dávnými, jako je tomu v moravské metropoli. Od památného koncertu Wolfganga Amadea Mozarta v Brně letos uplyne rovných dvě stě padesát let! Současný Amadeus je renomovanou mezinárodní soutěží, jeho čtyřiadvaceti ročníky prošlo celkem 1.880 soutěžících. Soutěžní maratón probíhal od 2. do 4. listopadu 2017. Letos v Brně soutěžilo dvaaosmdesát dětí z šestnácti evropských a asijských zemí, z nichž nevzdálenější byl indonéský stát Selangor.
Amadeus 2017 – Besední dům Brno 2.–4. 11. 2017 (zdroj FB Amadeus – Mozartian Piano Competition, Brno)

Každoroční soutěžení pod křišťálovými zlacenými lustry koncertního sálu Besedního domu, ve kterém měří síly malí i o trochu větší adepti klavírního umění, je opět u konce. Mladí soutěžící opět předvedli své technické i výrazové schopnosti, vydávali ze sebe maximum, snažili se překonat sama sebe. Bojovali s únavou, s pozorností i vlastními nervy. Jak už to bývá, někomu se soutěžní vystoupení povedlo nad očekávání dobře, jinému se naopak ne všechno podařilo podle vlastních představ. Ale tak už to na soutěži bývá. Příště to může být úplně jinak.

Pětičlenná mezinárodní porota letos pracovala ve složení David Mareček, generální ředitel České filharmonie – předseda a Olga Kern z Manhattan School of Music New York, Christiana Perai z Kunstuniversität Graz, Marco Fatichenti z King’s College London a Jan Jiraský z Janáčkovy akademie múzických umění Brno – členové.

Organizátory soutěže jsou Základní umělecká škola Františka Jílka Vídeňská a Základní umělecká škola Veveří v Brně, spolupořadatelem je Filharmonie Brno. Pro organizační tým, složený z pedagogů, je soutěž vyvrcholením několikaměsíční tvrdé práce. Dobře víme, že i při nejlepších přípravách může docházet ke krizovým situacím, ale letos vše klapalo jako dobře seřízený hodinový stroj.

Závěrečný koncert laureátů začal v sobotu 4. listopadu 2017 v 15 hodin. V jeho úvodu předseda poroty David Mareček zhodnotil letošní čtyřiadvacátý ročník jako „silný ročník krajních kategorií“. Skutečně, nejmladší první kategorie do šesti let a nejstarší šestá kategorie do jedenácti let byly obsazeny nejsilněji. V nejstarší kategorii výkony svou kvalitou i bodovým hodnocením byly tak vyrovnané, že porota udělila rovnou čtyři třetí ceny! Jinde ale byla o poznání skoupější; například ve třetí kategorii první cena vůbec udělena nebyla.

Jaké jsou tedy výsledky? V první kategorii do šesti let zvítězila Klára Gibišová ze Základní umělecké školy Ilji Hurníka v Praze. Temperamentní holčička vybojovala rovněž Zvláštní cenu poroty za nejlepší výkon v kategoriích I-III a za své provedení Vídeňských sonatin získala i Cenu primátora města Brna za nejlepší interpretaci skladby Wolfganga Amadea Mozarta. Na druhém místě se umístili Oleksandr Fediurko z Kyjeva a Alessia Gallo z Vídně. Třetí ceny získali Klára Syrková ze Základní umělecké školy Jaroslava Kvapila v Brně a Tomáš Plaza ze Základní umělecké školy Vadima Petrova v Praze.

Ve druhé kategorii do sedmi let se z vítězství radovala Viktorie Kozánková z pořádající Základní umělecké školy Františka Jílka v Brně. Zopakovala své loňské prvenství, kdy soutěžila v nejmladší kategorii. Také druhá cena zůstává v Brně, získal ji Alexandr Klement ze Základní umělecké školy Smetanova. Tři třetí ceny získali Anastasia Tarus z Kišiněva v Moldavsku, Maria Stereliukhina z Puškina v Rusku a Nora Lubbadová ze Základní školy Olešská v Praze.

Ve třetí kategorii do osmi let, jak už bylo řečeno, porota první cenu neudělila. Druhou cenu vybojovala Masha Moskaleva z Minsku. Ze třetí ceny se radovala Regína Mládková ze Základní umělecké školy Vladimíra Ambrose v Prostějově a Alexandr Logotkin z Moskvy.

Čtvrtou kategorii do devíti let vyhrála Berenika Kučerová ze Základní umělecké školy Vítězslavy Kaprálové v Brně, „doma“ zůstává i druhá cena Martiny Taslerové z pořádající Základní umělecké školy Veveří. Třetí cenu pak získala Emilie Kašparová ze Základní umělecké školy Biskupská v Praze.

Pátá kategorie do deseti let má zvlášť silného vítěze. Je jím Jan Schulmeister ze Základní umělecké školy Kroměříž, který rovněž vybojoval zvláštní cenu Nejlepší český účastník soutěže a především trofej nejprestižnější – Cenu hejtmana Jihomoravského kraje pro absolutního vítěze soutěže. Sympatický kluk tak získal i zajímavé finanční odměny, na které mu málem (obrazně řečeno) nestačila žlutá amadeovská taška. Důležitější pro něj určitě bude, že jako absolutní vítěz si v příští koncertní sezoně zahraje sólově s Filharmonií Brno.

Amadeus 2017 – Jan Schulmeister – Besední dům Brno 2.–4. 11. 2017 (zdroj Amadeus / foto Petr Bukovský)

Dvě druhé ceny získali Eden Mazor z Ramat Ganu v Izraeli a Kryštof Lerche z domácí Základní umělecké školy Veveří Brno. Kryštof získal rovněž zvláštní cenu Nejlepší brněnský účastník soutěže.

V šesté kategorii do jedenácti let vybojoval zasloužené vítězství Edwin De Nicolo z Andersen International School v italském Miláně. Druhou cenu získal Samuel Santosa z německého Heilbronnu. A konečně jsme u zmíněných čtyř třetích cen, které získali Bartłomiej Ślimak z Krakova, Veronika Halíková z pořadatelské Základní umělecké školy Veveří Brno a sestry Eliška a Tereza Horákovy ze Základní umělecké školy Klobouky u Brna.

Na závěrečném koncertě excelovalo pět nositelů prvních cen. Fascinovaně jsem naslouchal a přemítal, jestli na tomto dětském umění není něco nepřirozeného. Jako bychom se my všichni ostatní, kteří se hudbou živíme, ale zázračnými dětmi jsme rozhodně nebyli, měli tak trochu zastydět. Na straně druhé, už jsem zaznamenal názory, že tyto soutěže jsou pouhou přehlídkou vydrezúrovaných, cvičených dětí, které hudbu ve skutečnosti necítí. Škoda, že takto smýšlející jedinci dnes nebyli v hledišti Besedního domu. Bylo zážitkem slyšet, jak si desetiletý Honza Schulmeister užívá perlivý humor Haydnovy Sonáty D dur Hob. XVI:37, stejně jako o rok starší Edwin De Nicolo hluboce prožívá Beethovenovu Sonátu c moll op. 10, č. 5.

V těch dětech hoří plamen, který jim lze jen závidět. A přitom dětmi stále zůstávají. Klárka Gibišová získala za zvláštní cenu poroty a za cenu za nejlepší interpretaci Mozartovy skladby dva stejné skleněné poháry. Když se jí moderátorka zeptala, co s nimi bude dělat, bez váhání odpověděla: „Jeden dám doma ségře!“

www.amadeusbrno.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat