Brněnský Nabucco tentokrát na scéně a s diváky

  1. 1
  2. 2

Hudební nastudování i provedení je výborné, dirigent Ondrej Olos vede orchestr bezpečně a hudebníci hrají soustředěně a bezchybně. Bohatý a barevný zvuk je úderný a plný, dirigent dává citlivě prostor pěvcům, zejména když jsou v zadním plánu jeviště. Pěvecké obsazení ústřední dvojice bylo excelentní a mělo světové parametry. Představitel titulní postavy, slovenský barytonista Dalibor Jenis, je ideálním představitelem Nabucca. Hlasově byl dobře disponován, pracoval s technikou a šetřil si síly na stěžejní árie a duety. Jeho baryton je sytý, objemný, nosný a dobře ladil s hlasem představitelky Abigail. Tou byla brněnskému publiku dobře známá maďarská sopranistka Csilla Boross. Přesto v této roli překvapila. Hlas jí vyzrál, zmohutněl a zbarvil se do tmava, dobře zněla i spodní poloha. Jejich duet, souboj o moc, to byl souboj Titánů. Horší to bylo s exteriérem Abigail. Kostým Asyřanky, objemný a neohebný plášť, jí velmi přidal na objemu a vsedě na malé stoličce nebyla k poznání. Až když zůstala jen v černých šatech a bez závoje, stála na jevišti sošná, krásná žena. Její sokyně a sestra Fenena, jako Asyřanka v modré, jako konvertita v bílé, nemá příliš prostoru, ale Václava Krejčí Housková svoji pěveckou příležitost nepromarnila a dala do árie nosný hlas a vroucí výraz. Milence Ismaela zpíval italský tenorista Enrico Casari, jehož hlas je tvrdý a násilný, výšky zvládá s forzí a herecký projev je toporný, i při vší snaze nezapadal do kvality ostatních pěvců. Velká role Zachariáše byla svěřena Jiřímu Sulženkovi. Jeho výkon byl poctivě vypracovaný a přesvědčivý, bas je poněkud světlejší a nemá takovou nosnost, aby v roli přesvědčil. Kvalitní výkon jasným průrazným hlasem podala Daniela StrakováŠedrlová v roli Anny, stejně jako David Nykl jako Velekněz Baala a Petr Levíček jako Abdallo.

Inscenace Nabucca je objevná a překvapivá, ale minimalismus jejího provedení vede k roztříštěnosti, je obtížné vše vysledovat a pospojovat si do mozaiky. Závěr opery je rozpačitý a neukončený, chybí poslání, závěr, tečka. Doufejme, že divák bude schopen si domyslet a doplnit všechny souvislosti do komplexního celku, snad bude mít k tomu dostatek trpělivosti, aby pochopil výjimečnost režisérova přístupu. Nebo ji mít nebude a bude vzpomínat na realisticko-historickou podobu inscenací minulých?

Národní divadlo Brno, Nabucco, 29. června 2021 (foto Národní divadlo Brno)
Národní divadlo Brno, Nabucco, 29. června 2021 (foto Národní divadlo Brno)

Nabucco – Giuseppe Verdi
29. června 2021, 19:00 hodin
Janáčkovo divadlo

Obsazení:
Nabucco: Dalibor Jenis
Ismael: Enrico Casari
Zachariáš: Jiří Sulženko
Abigail: Csilla Boross
Fenena: Václava Krejčí Housková
Velekněz: David Nykl
Abdallo: Petr Levíček
Anna: Daniela Straková-Šedrlová

Inscenační tým:
Libreto: Temistocle Solera
Hudební nastudování, dirigent: Ondrej Olos
Režie: Jiří Heřman
Scéna: Tomáš Rusín
Kostýmy: Zuzana Štefunková-Rusínová
Sbormistr: Pavel Koňárek
Pohybová spolupráce: Kateřina Nováčková
Videoprojekce: Tomáš Hrůza
Dramaturgie: Patricie Částková

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
2 2 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments