Budoucnost ND v Brně je stále nejistá. Černý nakonec ředitelem být nechce, divadlo opouští i Feranec

Někdejší ředitel Národního divadla v Praze Ondřej Černý už nemá zájem vést Národní divadlo v Brně. Od Nového roku totiž na základě výběrového řízení nastupuje jako ředitel Českého centra v Mnichově. Jak dál Černý Opeře Plus potvrdil, jako jeden z adeptů na post ředitele Národního divadla v Brně byl sice v rámci uzavřeného výběrového řízení osloven, zúčastnil se pohovoru a postoupil do druhého kola, z toho ale nakonec minulý týden poté, co byl potvrzen do funkce ředitele Českého centra v Mnichově, odstoupil.

Nepravdivé informace o tom, že mezi uchazeči na místo ředitele brněnského Národního divadla je právě i Ondřej Černý, se objevily včera odpoledne poté, co to ve své zprávě uvedla ČTK. Ta teprve později tuto svoji chybu opravila. Aktualizovanou a o další znepokojivé skutečnosti doplněnou zprávu o aktuální situaci v řešení personálních poměrů v brněnském Národním divadle vydává i Opera Plus.
Ve hře zůstávají jen dva adepti, oba bez zkušeností s vícesouborovým divadlem

Brno se zatím marně pokouší najít nového ředitele tamního Národního divadla už po několikáté. Divadlo je bez šéfa od září loňského roku, od té doby se uskutečnily už dva konkurzy, avšak komise v čele s primátorem Romanem Onderkou (ČSSD) ani jednou vhodného kandidáta nevybrala. Nejnověji oslovila tři vybrané osobnosti přímo, ve hře nakonec po odstoupení Černého zůstávají adepti dva – umělecký šéf činohry Jihočeského divadla Martin Glaser (1974, před nedávnem odmítnutý uchazeč o post ředitele pražského Divadla Na zábradlí) a ředitel loutkového Divadla Alfa v Plzni Tomáš Froyda (1971). Za pozornost přitom stojí fakt, že na rozdíl od finalistů předchozího, nakonec neúspěšného výběrového řízení teď ani jeden z oslovených – Glaser ani Froyda – nemá s řízením vícesouborového divadla prakticky žádné zkušenosti. Dva předchozí finalisty, finančního ředitele Národního divadla v Praze Martina Gerycha a bývalého dlouholetého ředitele ústeckého divadla Tomáše Šimerdu, komise letos v květnu nakonec odmítla.

Zatímco do minulých dvou konkurzů se kandidáti hlásili, teď se město rozhodlo oslovit vybrané osobnosti samo. Nynější dva adepti – Martin Glaser a Tomáš Froyda – mají za úkol zpracovat písemnou práci a 5. srpna je čekají pohovory. Případně vybraného kandidáta musí ještě schválit městská rada. Opoziční Strana zelených přitom už v minulosti kritizovala, že do výběru ředitele divadla a také do dění v instituci příliš zasahují politici. V odborné komisi jsou kromě šesti přizvaných odborníků a brněnského primátora Onderky další dva politici a jedna úřednice z magistrátu. Primátor Onderka ale politické tlaky odmítá. Předsedovi brněnských zelených se také nelíbí, že nejnovější výběrové řízení je uzavřené a zájemci se do něj proto nemohli přihlásit sami.
Soubory jsou bez stálého vedení, odchází i hudební ředitel opery Peter Feranec

Personální krize v brněnském Národním divadle mezitím dál eskalovala. Divadlo je už dlouho nejen bez ředitele, ale navíc jsou teď bez svých šéfů už i všechny umělecké soubory, s jedinou výjimkou souboru operního. I ten se ale nyní ocitl bez hudebního ředitele. Jak Opeře Plus potvrdil dosavadní hudební ředitel Janáčkovy opery Peter Feranec, na tento post se rozhodl abdikovat a z Janáčkovy opery po jedné sezoně odejít. „Národní divadlo Brno je momentálně bez naděje na zítřek,“ řekl Opeře Plus odcházející hudební ředitel Janáčkovy opery Peter Feranec.Bývalý ředitel Národního divadla Brno Daniel Dvořák odstoupil na konci loňského září sám. Kritizoval nedostatečné financování divadla a neochotu města řešit problémy instituce. Divadlo teď dočasně vede provozní a výrobní náměstek Jan Petr, dramaturgické plány pro příští sezonu jsou prý od jara už hotové. 

Mohlo by vás zajímat


3
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jakub

Martin Glaser jistou zkušenost s chodem třísouboroveho divadla má. Osm let byl jako úspěšný šéf činohry členem nejvyssiho vedení Jihočeského divadla. Tomáš Froyda zase dlouhé roky produkčně zajišťoval velký mezinárodní divadelní festival v Plzni. Oba mají za sebou výsledky – narozdíl od nijaké nebo nelichotivé bilance finalistů minulého konkursu. Je to volba nečekaná, ale nikoliv beznadějná.

JP

O jaké nelichotivé bilanci to proboha mluvíte?!? Pan Šimerda velmi úspěšně dlouhá léta vedl ústecké divadlo, a to i přes ohromné finanční problémy a tahanice s magistrátem. To, co tam i za těch šílených podmínek dokázal, bylo naprosto obdivuhodné.