Byl jsem vždycky svérázný. Ptali jste se Radka Baboráka

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Milá Kateřino, rád si vzpomenu, ale rozhodně bych to nechtěl vrátit. Nastoupil jsem ještě za Václava Neumanna, takže to je dost dávno. Ale pobyl jsem jen dva roky. Když jsem naznačil dalšímu šéfovi, panu Gerdu Albrechtovi, že jsem vyhrál konkurz do Mnichova, přemlouval mě, ať zůstanu v České filharmonii, a ptal se mě po důvodu odchodu. Zčásti to byly i finanční důvody, tak mi slíbil, že mi opatří městský nebo státní byt na Malé Straně, kde budu po dobu mého angažmá u České filharmonie bydlet. Když to úspěšně vyjednal, přišel po víkendu do filharmonie a dozvěděl se, že už není šéfdirigent, tak z toho sešlo. Jinak stále vzpomínám na nejlepšího druhého hornistu, se kterým jsem hrál, na pana Rudolfa Beránka.

No, a jestli jsem se změnil? To víte, že ano, kdyby ne, to by byla tragédie! Byl jsem vždycky svérázný, ale snažil jsem se to nedávat moc najevo, i když ono se to stejně projevilo, to mi asi zůstalo. Teď mám, myslím, trochu větší nadhled. Ale to asi dělá zkušenost z ciziny, kterou by si mnozí měli udělat. To je dost těžké na tuto otázku odpovědět… A děkuji za přání!

Dobrý den, všimla jsem si, že v únoru chystáte s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem Straussův druhý hornový koncert. Je to vaše volba? Jaký vztah k tomuto koncertu máte a kolikrát jste s ním už vystupoval? Určitě znáte nahrávku se Zdeňkem Tylšarem – co jí říkáte a jak moc odlišná je vaše interpretace? Kterou nahrávku byste označil za vzorovou? (Josef Bojda)

Vážený pane Bojdo, byla to má volba tak napůl. Pan dirigent Bělohlávek chtěl Strausse a já chtěl toho druhého. I když někdo má rád mladistvého Strausse, já mám radši tento druhý koncert, z posledního období jeho života. Je tam přeci jen mnoho různých odstínů ve výrazu, sólista není ten hrdinný Siegfried z prvního koncertu a to dává větší prostor pro imaginaci a fantazii. Také orchestr si pořádně zahraje. Tento koncert patří rozhodně k tomu nejtěžšímu, co bylo pro hornu napsáno. Vůbec všechny Straussovy party. Hrál jsem ho dostkrát, ale vždy je to výzva.

Nahrávku Zdeňka Tylšara jsem poslouchával strašně mockrát, vůbec všechny jeho fenomenální nahrávky. On byl vlastně takový můj rádce, ještě předtím, než jsem nastoupil na konzervatoř k jeho bratru, Bedřichu Tylšarovi. Moc jsem si ho vážil.

Vzorovou nahrávku nedokážu nějak určit, ani vlastně nechci. Každý hornista, který zvládne tento koncert zahrát tak, aby si lidé neřekli, to je těžká skladba, nebo ten nástroj je nějak extrémně záludný, má můj obdiv!

Dobrý den, nestýská se vám přece jen po Berlíně a tamním skvělém orchestru? Určitě Berlínské filharmoniky dál aspoň občas sledujete – jak se podle vás v posledních letech změnili? A co říkáte na volbu nového šéfdirigenta? Přeji vám hodně dalších úspěchů! (Čapek, Písek)

Vážený pane Čapku, orchestr sleduji zpovzdálí, s pár kolegy jsem v kontaktu. Už je to šest let, co jsem tam hrál naposledy, a přes snahu a víru některých filharmoniků, že to se mnou bude jako s Emmanuelem Pahudem, který se po nějaké době do orchestru vrátil, to se mnou tak nebude.

Jasným šéfdirigentem se měl stát Daniel Barenboim. Proč k tomu nedošlo už dávno, svědčí o určité naladěnosti a arogantnosti této instituce. Hráči si svého šéfa volí sami, a to jim dává velkou důležitost. V tu chvilku jsou si všichni rovni! Všichni mají jeden hlas. To je chyba. Zajímavé je, že v normálním provozu nikomu z nich nepřijde divné, že první hráči mají příplatek a koncertní mistři mají dvojitý příplatek a zákonitě více odpovědnosti a více hraní, jsou více slyšet a vidět. Když není dirigent spokojen, často se obrátí na vedoucího skupiny a mluví s ním, aby si to urovnal. Prostě demokracie v orchestru není a je to pro některé první hráče dost frustrující, když jsou najednou názorově odlišní od tutti hráčů a druhých až čtvrtých hráčů. Proto řada z nich z Berlína odchází. Já jsem rozhodně nebyl sám. Takže, další šéfdirigent je skvělou volbou, když budeme dělat, že Barenboim neexistuje.

Co se týče změny, určitě už to není orchestr takový, jaký ho známe z nahrávek s panem Herbertem von Karajanem. I když tím vůbec neříkám, že jsou všechny nějak zvlášť obdivuhodné. Co se logicky změnilo, je zvuk. Sir Simon byl jednou tázán po tomto specifickém německém zvukovém ideálu a v odpovědi ironicky říkal, že nic takového ani neexistuje, a ptal se po jeho definici. Můj názor je jiný a není zdaleka ojedinělý. Anglo-americká, ale i francouzská, česká, ruská a další a další zvuková představa je naprosto odlišná. Vychází z jiných kořenů lidové hudby a třeba zvuku dechových kapel, které hrají jinak v Holandsku a třeba v Tyrolsku. Na dudy se také hraje jinak na Chodsku a ve Skotsku. Německý zvuk a energie se prostě hodí na skladby určitých skladatelů, například Beethovena, Schumanna, Brahmse, Brucknera, Strausse, Wagnera, Schönberga, Hindemitha, Regnera. Ale skvěle pasují i na Sibelia, Čajkovského, Rachmaninova, Respigiho, Verdiho, Smetanu, Saint-Saënse, Francka, Elgara a další. Díla těchto skladatelů byla stěžejní pro zvuk Berlínské filharmonie, jenž před Karajanem formovali dost podstatně Nikisch, Furtwängler a Celibidache. A tito skladatelé a jejich skladby, když to řeknu tak, abych neurazil, nebyly úplně tou nejsilnější stránkou sira Simona. Ale hezká změna byla třeba rozšíření repertoáru a flexibilita stylu. Takže jako správný chameleon se orchestr dokázal přeměnit na barokní formaci, hrající bez vibrata a s boulemi, nebo se změnit v jakoby ultramodernistický ensemble, užívající si Stockhausenových experimentů. Jen ta proměna do romantiky se nějak nedařila. Ale to je daň za to. Myslím, že s příchodem pana Petrenka se to změní. Moc rád vzpomínám na jeho debut, kdy jsme hráli Elgara, druhou Symfonii a na jeho další koncert, kdy dirigoval Rachmaninova. To byla romantika! Takže nejspíš čeká orchestr více romantické období.

Radek Baborák (foto archiv R. Baboráka)
Radek Baborák (foto archiv R. Baboráka)
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na