Byl jsem vždycky svérázný. Ptali jste se Radka Baboráka

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Dobrý den, před několika lety jste za poměrně velké pozornosti médií založil Českou Sinfoniettu, nicméně v poslední době o vás není zas až tak moc slyšet. Jak se souboru daří? Kolik hráčů a na jaký úvazek v něm je, kolik koncertů, s jakým repertoárem a kde hrajete a v neposlední řadě – jak to je s vaším financováním? Jaké konkrétní koncerty máte s Českou Sinfoniettou v nejbližší době před sebou? Děkuji předem za odpověď. (MB, Praha)

Dobrý den. Česká Sinfonietta má před sebou koncerty na festivalech v Ostravě (Svatováclavský hudební festival) a Lípa Musica, v této sezoně pak na Smetanově Litomyšli. To znamená, že jsme takový festivalový orchestr. Snaha o vytvoření periodicity koncertů v Praze se ukázala jako nereálná. Jednak je s tím spojeno mnoho nákladů na reklamu, jednak nejsou volné termíny sálů, dobří muzikanti mají zaplněné diáře a podobně. Navíc v případě společnosti, která spravovala Českou Sinfoniettu, došlo u její ředitelky k manažersky špatnému odhadnutí situace a mírně řečeno chaotickému jednání, které se ukázalo jako neakceptovatelné pro dozorčí i správní radu, proto došlo k jejímu odvolání a změně směřování působení orchestru. Prostě na vlastní řadu koncertů si budeme muset ještě počkat. Ale myslím, že i když jsme zatím odehráli několik koncertů (myslím, že jich bylo dvanáct), řada z nich byla zdokumentována Českou televizí nebo Českým rozhlasem a jejich kvalita je neoddiskutovatelná. Je to dobrý “mišung”. Mladí sólisté, komorní soubory (Baborák Ensemble, Wihanovo kvarteto, Epoque Quartet, Afflatus Quintet a další), čeští muzikanti působící v cizině (v orchestrech jako Mnichovská filharmonii, Concertgebouw Amsterdam) a pár kamarádů, převážně sólo dechařů a profesorů působících v Německu a v českých orchestrech, ale hlavně přátelé, s nimiž si rozumím a kteří kolem sebe nešíří negativní a depresivní vlny.

Jinak v mém sešitě – seznamu je asi devadesát jmen muzikantů, kteří s námi hráli. Třeba jako koncertní mistři Dalibor Karvay, Martina Bačová, Jan Mráček, Josef Špaček. Chystá se k nám i koncertní Lucerne Festival Orchestra, mistr Grischa Asch. A těch, co mají chuť s Českou Sinfoniettou hrát, je opravdu dost.Mým soukromým plánem a aktivitou s Českou Sinfoniettou do budoucna bude hrát a nahrávat komplet devíti symfonií Ludwiga van Beethovena.

Dobrý den, pane Baboráku, obdivuji už delší dobu váš široký a nesmírně intenzivní pracovní záběr. Máte nějaký recept, jak to všechno po celá ta léta stíhat? Ve zdraví, s elánem, vyrovnanou myslí, vnitřním klidem, se stále čerstvými silami a inspirací? Pochybuji totiž, že vám něco z toho schází, když vaše úspěchy neochabují… Ať se vám i nadále daří! (Hanka S.)

Milá Hanko. Děkuji za tak lichotivou otázku! Sem tam se skřípěním zubů, ale jinak to jde dobře. Zatím to zvládám, jak dlouho ještě, nevím. Přeci jen to je dost cestování – přesunů v čase. Trochu to připomíná život sportovců, ale ti se nechystají hrát do smrti. Muzikanti, zvlášť dirigenti ale ano. Takže speciální recept nemám. Ale asi největším energetickým přínosem je být a hrát s lidmi, které mám rád. Taky jsou skvělá setkání s těmi, kteří dokážou ocenit poctivost a pracovitost, jednání i mluvení na rovinu a kteří respektují můj profesní názor, protože chápou, že to myslím vážně. Tak to by mohl být recept. Být co nejvíce s tímto druhem lidí a ostatním se vyhnout.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!

 

Vizitka:

Radek Baborák (foto archiv R. Baboráka)
Radek Baborák (foto baborak.com)

Hornista a dirigent Radek Baborák (1976) patří mezi nejvýraznější osobnosti klasické hudební scény. Za více než dvacet pět let sólové kariéry oslovil svým mimořádným muzikantským projevem posluchače v nejvýznamnějších kulturních centrech po celém světě. Mezi jeho dirigentské partnery patří osobnosti jako Daniel Barenboim, Seiji Ozawa, Simon Rattle, Neeme Järvi, James Levine, Vladimir Ashkenazy, James DePriest, Marek Janowski.

Je hostem prestižních festivalů jako Salzburger Osterfestspiele, Maggiomusicale Fiorentino, Pacific Music Festival, Festival Bílé noci v St. Petersburgu, Suntory Hall Chamber Music Garden, Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht, Julian Rachlin and Friends Dubrovník, LePontes, Jerusalem International Chamber Music Festival, Smetanova Litomyšl, Pražské jaro.

Jeho koncerty jsou přenášeny a vysílány televizními a rozhlasovými stanicemi jako například Euro Arts, BR, ARD, NHK, Česká televize, RTVE. Realizoval řadu nahrávek pro vydavatelství EMI, Supraphon, Exton, Arte Nova, Artesmon, Animal Music.

Sólohornistou Berlínské filharmonie byl v sezonách 2003-2010. Jako sólista s tímto souborem vystoupil například se Simonem Rattlem a Ianem Bostrigem (Britten – Serenáda pro tenor, lesní roh a smyčce), v pražském Stavovském divadle s Danielem Barenboimem (Mozart – Koncert D dur), v sále berlínské filharmonie (Schumann – Koncert pro čtyři lesní rohy), s dirigentem Dmitriem Kitajenkem (Gliere – Koncert B dur).

Dlouholetá spolupráce s maestrem Seiji Ozawou začala koncertem k zahájení olympiády v Naganu. Baborák se stal členem Saito Kinen Orchestra a Mito Chamber Orchestra, s nimiž vystupuje na koncertech v Japonsku, USA nebo Evropě. Pod vedením šéfdirigenta maestra Ozawy s nimi nahrál komplet Mozartových hornových koncertů, Koncertantní symfonii (Sony) a jako sólista/dirigent dále provedl skladby Haydna, Rossetiho, Hosokawy, Mozarta, Brittena a dalších. Členové Mito Chamber Orchestra iniciovali Baborákův vstup mezi dirigující sólisty, když ho vyzvali k zastoupení indisponovaného Seiji Ozawy na evropském turné orchestru.

Radek Baborák vystoupil jako sólista s orchestry Berlínská filharmonie, Mnichovská filharmonie, Orchestr Bavorského rozhlasu, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Bamberští symfonikové, Bachakademie Stuttgart, Berlínští barokní sólisté, Radio France Lyon, Suisse Romande Geneva, Philharmonique de Strassbourg, Finnish Radio Symphony Orchestra, Petrohradská filharmonie, Moskevská filharmonie, Londýnský královský orchestr, Tonkünstler Orchestra Vídeň, Mozarteum Salzburg, Komorní orchestr Ferenz Liszt, Mito komorní orchestr, Saito Kinen Memorial Orchestra, NHK Symphony Orchestra, RTVE Orchestra Madrid, Philharmonie Arthura Rubinsteina Lodz.

Zcela ojedinělá je Baborákova popularita v Japonsku, kam od roku 1994 pravidelně jezdí na turné a kde vystoupil s orchestry NHK Symphony Orchestra, Tokyo Symphony Orchestra, Yomiury Symphony Orchestra, Tokyo Philharmonic Orchestra., New Japan Philharmonic Orchestra, Osaka Symphony Orchestra a v dalších japonským městech a výjimečných sálech jako Suntory Hall, Bunka Kaikan, Symphony Hall, Kitara Hall, Kioi Hall, v Saporu, Nagoyi, Kitakiuschu, Nagasaki.

Pro japonskou nahrávací společnost Octavia Records (Exton, Cryston) zrealizoval v průběhu deseti let více než dvacet CD titulů, mezi nimi nahrávky Johanna Sebastiana Bacha, které si našly desetitisíce posluchačů. CD Baborák Ensemble bylo vyznamenáno cenou japonských kritiků. Výjimečného ohlasu se dostalo nahrávkám Českého hornového sboru s varhaníkem Alešem Bártou ve spolupráci a pod vedením Miloše Boka v úpravách skladeb Antona Brucknera (Bruckner in Catedrale I, II). Dalšími tituly jsou například recitály s klavíristkou Yoko Kikuchi (Beethoven, French Music) s harfistkou Naoko Yoshino (Réve) nebo sólové CD (Baborak Plays Etude, New Dimension), Mozartovy a Haydnovy symfonie (Pražská, Hodiny, Poledne, g moll) a hornové koncerty s orchestrem Česká Sinfonietta, kde se Baborák představil i jako dirigent.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na