Čajkovského Evžen Oněgin v Plzni

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mnoho vstupů má v Oněginovi disponovaný baletní soubor, vedený choreografem Jiřím Pokorným. Plně přesvědčivě vyzněl především v obrazu bálu, kdy se Oněgin vrací z cest po Evropě, polonéza i Écossaise vyzněly pohybově ve výrazu nejpůsobivěji. Oněgin v Plzni sliboval hodně. Velmi jsem se právě na Oněgina těšil. Už proto, že jsem od roku 1965 viděl všechny plzeňské inscenace. Tato poslední slibovala být zvláště atraktivní. Představuje však jako celek interpretačně spíše solidní střed. Verdiho Macbetha interpretačně nepředčila ani náhodou. Čajkovského silná invence nicméně přes jisté otazníky zaujme i nadchne. V tom je úžasná síla tohoto díla, skromně Čajkovským prezentovaná coby lyrické scény. Skladatel ani v době vzniku nevěřil, že bude dílo uváděno mimo Rusko, prý by jinde zůstalo nepochopeno. „Není to dílo dramatické, vlastně to není ani opera,“ říkal. Jak se ve své skromnosti a pokoře světový skladatel mýlil! Netušil, že se bude jeho Jevgenij Oněgin hrát permanentně v Met, ve Vídni, na všech světových scénách, ale i v Plzni po tolika letech od jeho vzniku! Třeba se v plánovaném přenosu z Met do kin v dubnu 2017 podaří najít tvůrcům skutečné filmové obsazení postav opery, jak si opravdu autor velice přál. Že je to snad nesrovnatelné? Ne tak zcela, v dnešní silně, až extrémně medializované epoše, kdy je vše takříkajíc na dosah ruky ihned k porovnání, je již adjektivum regionální spíše zavádějícím pojmem. V reálu již nic „regionálního“ v profesionálním kumštu neexistuje. Leda platy a honoráře.

Dlužno dodat, že pro celou škálu uzavřených čísel v Oněginovi si plzeňské publikum zatleskalo do sytosti jako málokde. Dirigent Baxa s tím zřetelně počítal. Když se dvakrát za večer předpoklad opětovného potlesku nenaplnil, nastala značná prodleva. Závěrečný potlesk nevyvrcholil obvyklým potleskem ve stoje, na plzeňské poměry byl spíše typicky středovým, jako by i celkově dokresloval dojmy z premiéry. Věřím, že nová inscenace bude mít v reprízách velmi pěknou návštěvnost, což premiéra zřetelně signalizovala. Navíc do hry budou vstupovat jiná obsazení, nejen ta, která se podařilo sehnat v čase před premiérou.

P. I. Čajkovskij: Evžen Oněgin - Ivana Veberová (Taťána) - DJKT Plzeň (foto Marek Olbrzymek)
P. I. Čajkovskij: Evžen Oněgin – Ivana Veberová (Taťána) – DJKT Plzeň 2016 (foto Marek Olbrzymek)

 

Hodnocení autora recenze: 70%

Petr Iljič Čajkovskij:
Evžen Oněgin
Hudební nastudování: Norbert Baxa
Dirigent: Norbert Baxa (alt. Jiří Štrunc)
Režie: Tomáš Pilař
Scéna: Tomáš Pilař
Kostýmy: Dana Haklová
Světelný design: Antonín Pfleger

Sbormistr: Zdeněk Vimr
Choreograf: Jiří Pokorný
Dramaturgie: Zbyněk Brabec
Orchestr a sbor opery DJKT

Premiéra 15. října 2016 Velké divadlo Plzeň

Larina – Iveta Žižlavská (alt. Ivana Šaková)
Taťána – Ivana Veberová (alt. Katrin Targo)
Olga – Jana Piorecká (alt. Ester Pavlů)
Filipjevna – Věra Páchová
Evžen Oněgin – Jiří Rajniš (alt. Sheldon Baxter / Jiří Brückler)
Lenskij – Jaroslav Březina (alt. Tomáš Kořínek)
Kníže Gremin – Jevhen Šokalo (alt. František Zahradníček)
Triquet – Zbyněk Brabec (alt. Jan Ježek)
Setník/
Zareckij – Roman Dušek (alt. Dalibor Tolaš)
Předzpěvák – Plamen Prokopiev (alt. Jakub Turek)
Guvernantka – Dana Suchanová

www.djkt.eu

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Čajkovskij: Evžen Oněgin (DJKT Plzeň)

[yasr_visitor_votes postid="228939" size="small"]

Mohlo by vás zajímat