Carmen v Plzni – úhledná podívaná

  1. 1
  2. 2

Carmen zpívá bez kastanět (tanec je spíše naznačován), ty znějí z orchestřiště, a tak mizí jeden z atraktivních momentů opery. Je pravdou, že v poslední době se to stává skoro pravidlem, ale je to škoda. Poměrně velká část výstupů v krčmě se odehrává na stole – tančí na něm balet, stojí zde při tanci i Carmen, promenují se na něm Frasquita i Mercédès, zde zpívá Escamillo a zde je těmito dívkami i sváděn.

Bojové scény nebyly dostatečně zřetelné, a ačkoliv technicky dobře nacvičené, působily nepřesvědčivě. Souboj Josého s Escamillem dokonce až nevěrohodně. Tím spíše, že duet obou mužů je vyškrtnut.

Konec opery by si zasloužil výraznější herecké akce, navíc se odehrává pouze mezi Carmen a donem José, sbor ve finále nepřijde. José se tedy nemá komu přiznat a účinek závěru je tak oslaben.

Balet hraje v inscenaci velkou roli. Zdařilé je jeho zařazení ve čtvrtém dějství, kdy členové baletního souboru tanečně ztvárňují průvod před arénou (představuje ji ona orientální mříž) – defilují zde tak jejich prostřednictvím jednotlivé skupiny průvodu se svými charakteristickými atributy.

G. Bizet: Carmen – DJKT Plzeň 2020 (foto Martina Root)

Jinak je ale choreografie Nelly Danko diskutabilní. Nevytváří totiž choreografii v duchu této opery, tedy takovou, která vyjadřuje dravost, nespoutanost, živelnost. Nevytváří tance, jež by byly organickou a samozřejmou součástí dění na jevišti. Vytváří úhledné baletní formace, které mají charakter samostatných výstupů do díla až samoúčelně vložených. Tímto přístupem utrpěla především úvodní taneční scéna u Lillas Pastii. V pojetí Nelly Danko nevzniká tanec spontánně z klidu nečinnosti, aby se v duchu Bizetovy hudby zvolna a krůček po krůčku rozvinul do živelného nevázaného reje. Místo toho choreografka vytvořila ryze taneční scénu bez výrazového a hereckého akcentu, což citelně narušuje žádoucí charakter celého dějství.

Režie se nedokázala v Carmen zříci symboliky. A tak se během děje objeví hned několikrát odkaz na paso doble a jeho druhý kořen flamenco, tedy tance představující pohyb toreadora v aréně a partnerku jako jeho šátek – muletu. Nemají tu ale co dělat, působí rušivě a odvádějí pozornost od vlastního dění na scéně. Výjimkou mohl být výstup dvou tanečníků a tanečnice při předehře před arénou (známe to podobně i z jiných inscenací), kdyby ale byl ztvárněn poněkud nápaditěji. Zcela nevhodné je však zařazení taneční dvojice při karetní árii Carmen. Na výsuvném stole vyjíždí zvolna baletní pár, póza se mění v pomalý pohyb, chvíli pobude ve výši a opět se vrátí pod jeviště. Ale vzhledem k tomu, že existují i režijní pojetí, která na balet rezignují, je třeba jeho využití kvitovat s povděkem. Navíc tanečníci podávají výborné výkony.

G. Bizet: Carmen – DJKT Plzeň 2020 (foto Martina Root)

Nová Carmen v plzeňském Novém divadle má ovšem přes všechny výhrady velký potenciál oslovit publikum. Především proto, že Bizetovo dílo je skutečně geniální a jeho melodie jsou výrazné. Rušivých momentů na jevišti není tolik a na pohled se jedná o inscenaci vcelku příjemnou. A to v kontextu současných operních produkcí není málo.

 

Georges Bizet: Carmen
Premiéra 25. ledna 2020 na Nové scéně DJKT

Hudební nastudování: Jiří Štrunc
Dirigenti: Jiří Štrunc / Jakub Zicha
Režie: Martin Otava
Scéna: Lukáš Kuchinka
Kostýmy: Dana Haklová
Světelný design: Antonín Pfleger
Dramaturgie: Zbyněk Brabec
Sbormistr: Jakub Zicha
Choreografie: Nelly Danko
Choreografie soubojových scén: Karel Basák

Carmen: Jana Foff Tetourová / Nina Gracheva / Václava Krejčí Housková
Don José: Philippe Castagner / Paolo Lardizzone
Micaëla: Megan Barrera / Doubravka Součková / Ivana Veberová
Escamillo: Csaba Kotlár / Jiří Rajniš ml.
Zuniga: Jan Hnyk / Jevhen Šokalo
Frasquita: Radka Sehnoutková / Doubravka Součková
Mercédès: Ivana Klimentová / Jana Piorecká
Remendado: Amir Khan / Tomáš Kořínek
Dancairo: Jakub Hliněnský / Daniel Kfelíř
Moralès: Jakub Hliněnský / Jiří Kubík

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat