Cenu Jantar v kategorii operního divadla obdrželi Markéta Klaudová a Luciano Mastro

V ostravské Aule Gong byli 25. dubna 2022 vyhlášeni laureáti Moravskoslezské umělecké Ceny Jantar. V kategorii operního divadla si odnesla cenu Markéta Böhmová za roli Hraběnky v inscenaci W. A. Mozarta Figarova svatba, která měla ve Slezském divadle v Opavě premiéru 23. února 2020 a Luciano Mastro za roli Lukáše v inscenaci opery Bedřicha Smetany Hubička, která měla premiéru 23. září 2021 v Národním divadle moravskoslezském.
Markéta Böhmová (zdroj Slezské divadlo Opava)
Markéta Böhmová (zdroj Slezské divadlo Opava)

Ceny Jantar za rok 2021 byly uděleny 25. dubna 2022 v Multifunkční aule Gong v Ostravě-Vítkovicích. Moderování se letos ujali Kristýna Leichtová a Vojtěch Štěpánek. Pátý ročník představil novou koncepci a nové kategorie.

Odborní porotci letošního ročníku Ceny Jantar v kategorii Operní divadlo byli: Milan Bátor (publicista a pedagog), Helena Havlíková (operní publicistka), Radmila Hrdinová (operní kritička a pedagožka), Olga Janáčková (operní publicistka), Martin Kajzar (hudební pedagog, ředitel Mezinárodního festivalu slovanské hudby) a předseda poroty Josef Herman (publicista, šéfredaktor Divadelních novin).

V kategorii Operní divadlo vyhlásila odborná porota Moravskoslezských uměleckých Cen Jantar nominaci dvanácti umělců. Nominováno bylo celkem šest žen a šest mužů za role ztvárněné v divadlech Moravskoslezského kraje:

  • Markéta Klaudová za roli Hraběnky v inscenaci opery W. A. Mozarta Figarova svatba (Slezské divadlo Opava)
  • Lucie Hilscherová za roli Martinky v inscenaci opery Bedřicha Smetany Hubička (Národní divadlo moravskoslezské)
  • Veronika Rovná za roli Vendulky v inscenaci opery Bedřicha Smetany Hubička (Národní divadlo moravskoslezské)
  • Markéta Schaffartzik za roli Milici v inscenaci opery Any Sokolović Svadba (Festival NODO)
  • Doubravka Součková za roli Elinor v inscenaci opery Jaroslava Křičky Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší (Národní divadlo moravskoslezské)
  • Petra Alvarez Šimková za titulní roli v inscenaci opery Giacoma Pucciniho Tosca (Národní divadlo moravskoslezské)
  • Martin Bárta za roli Scarpii v inscenaci opery Giacoma Pucciniho Tosca (Národní divadlo moravskoslezské)
  • Tadeáš Hoza za roli Ducha hraběte Kazimíra ze Satalic v inscenaci opery Jaroslava Křičky Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší (Národní divadlo moravskoslezské)
  • Luciano Mastro za roli Lukáše v inscenaci opery Bedřicha Smetany Hubička (Národní divadlo moravskoslezské)
  • Josef Moravec za roli Jiřího, hraběte ze Satalic v inscenaci opery Jaroslava Křičky Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší (Národní divadlo moravskoslezské)
  • Jaromír Nosek za roli Figara v inscenaci opery W. A. Mozarta Figarova svatba (Slezské divadlo Opava)
  • Lukáš Zeman za roli Hraběte v inscenaci opery W. A. Mozarta Figarova svatba (Slezské divadlo Opava)
Národní divadlo moravskoslezské, Bedřich Smetana –Hubička: Veronika Rovná (Vendulka, jeho dcera), Luciano Mastro (Lukáš, mladý vdovec)(foto Martin Popelář)
Národní divadlo moravskoslezské, Bedřich Smetana –Hubička: Veronika Rovná (Vendulka, jeho dcera), Luciano Mastro (Lukáš, mladý vdovec) (foto Martin Popelář)

„Pěvkyně Markéta Klaudová upoutala nejen svým mimořádně kvalitním pěveckým výkonem, ale také způsobem, jakým vytvořila postavu Hraběnky, trpící lidské bytosti i ženy, která dokáže za své důstojnější postavení cílevědomě bojovat,“ zdůvodnila nominaci Markéty Böhmové odborná porota.

Markéta Böhmová se narodila do hudební rodiny v Brně. Studovala Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity, dále pokračovala na státní konzervatoři v italském Campobassu. Zúčastnila se Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. Vystupovala ve sboru Kantiléna, účinkuje jako sólistka v Národním divadle Brno, spolupracuje s orchestrem Collegium Musicum, AKAMUS, L’armonia Terrena, Česká filharmonie, Filharmonie Brno, Janáčkova filharmonie Ostrava, Czech Virtuosi, Czech Ensemble Baroque. V Národním divadle v Praze debutovala jako Barena v Janáčkově Její pastorkyni.

“Vzpomeňme, že italský tenorista Luciano Mastro začal ostravskou kariéru ukázkovým provedením Števy v Janáčkově Její pastorkyni a nadále obohacoval interpretaci právě českého repertoáru. Také v Hubičce patřil na jevišti k nejlepším a do postavy Lukáše sonorním tenorem opět přenesl své know how patřičných emocí, typických pro italské pěvce. Jeho Lukáš je proto rozervaný i něžně milující. A precizně artikuluje. Spolu s Veronikou Rovnou (Vendulka) utvořili vyváženou milostnou dvojici,” zdůvodnila nominaci Luciana Mastra odborná porota.

Luciano Mastro se narodil v roce 1972 v italském městečku Alberobello. Jeho kariéra odstartovala vítězstvím v soutěži Maria Callas 2000. Toto vítězství mu zajistilo stipendium ke studiu na mistrovských pěveckých kurzech ve spolupráci s Teatro Regio v Parmě. V roce 2002 debutoval jako Tebaldo v opeře Vincenza Belliniho I Capuleti e i Montecchi v Teatro Bari. V roce 2003 debutoval v České republice jako host opery Národního divadla moravskoslezského v opeře Rigoletto Giuseppe Verdiho v roli Vévody z Mantovy. Posléze se stal v Národním divadle moravskoslezském sólistou souboru opery. Vystupoval mimo jiné v Teatro Massimo Palermo, Teatru Wielkim ve Varšavě, Teatro Comunale di Bologna, v SND Bratislava, Státním divadle Košice, Národním divadle v Praze a Brně a Státní opeře Praha. 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments