Česká opera a umělci za hranicemi v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3

A jeho pojetí Desdemony bylo považováno za nepřekonatelné už také proto, že stále platil zákaz vstupu hereček na jeviště. Tento zákaz poruší jeho kostymérka Marie, která vystoupí tajně také v této roli. Složitý příběh o genderu, sexuální orientaci a především o tom, zda se stáváme tím, za co se vydáváme, zůstal tak trochu ve stínu jiného velmi úspěšného filmu z (alžbětinského) prostředí divadla – Zamilovaného Shakespeara. Byla to škoda, protože tento film známého britského režiséra Richarda Eyreho, který pracuje jak pro film, tak se věnuje i činohernímu a opernímu jevišti (mimo jiné je autorem vynikající inscenace Carmen v Met s Elīnou Garančou a Robertem Alagnou), byl skvěle obsazen a v hlavních rolích excelovali Billy Crudup a Claire Danes i Rupert Everett jako král.

Billy Crudup jako Ned Kynaston ve filmu Stage Beauty (foto archiv)
Billy Crudup jako Ned Kynaston ve filmu Stage Beauty (foto archiv)

Tento příběh, jehož základem je úspěšná divadelní Compleat Stage Female Beauty Jeffreyho Hatchera, se nyní stal základem pro libreto opery The Prince of Players (Kníže mezi herci; což je vlastně podtitul původního dramatu) klasika americké opery Carlisleho Floyda (narozen 1926). Ten si také napsal libreto, v němž divadelní hru zjednodušil a výrazně vyškrtal další zápletku – homosexuální poměr androgynního Neda, řazeného v své době k nejkrásnějším ženám (!) Londýna, s příslušníkem nejvyšší aristokracie, který má rád muže v ženském převleku. Jde již o dvanáctou operu úspěšného operního skladatele (letos devadesátiletého), který debutoval na americkém jevišti svou operou již roku 1949 (Slow Dusk). Mezi jeho hudebně přístupnými díly zaujímají čestná místa především opery Wuthering Heights (Na Větrné hůrce; 1958) podle románu Emily Brontë, transpozice biblického příběhu do prostředí amerického Jihu Susannah (Zuzana; 1955) a operní adaptace Of Mice and Men (O myších a lidech; 1970) podle stejnojmenné novely Johna Steinbecka. Novou operu uvedla Houston Grand Opera, na jejíž objednávku také dílo vzniklo. Devadesátiminutová opera ve dvou dějstvích zažila světovou premiéru 5. března 2016 a po ní následovaly dvě reprízy. V hlavních rolích se představili mladí zpěváci s velmi přesvědčivými hereckými výkony – Ben Edquist (Ned) a Mane Galoyan (Marie).

Carlisle Floyd: Prince of Players - Houston Grand Opera 2016 (foto FB Houston Grand Opera)
Carlisle Floyd: Prince of Players – Houston Grand Opera 2016 (foto FB Houston Grand Opera)

Barytonista Ben Edquist je vítězem Lotte Lenya Competition v roce 2014 a sopranistka Mane Galoyan je také vítězkou nebo finalistkou několika pěveckých soutěží. Hudebního nastudování se ujal dirigent Patrick Summers a režie v tradičním pojetí je dílem Michaela Gielety.


José Ferrero zemřel

José Ferrero (zdroj guitarrapetrer.com)
José Ferrero (zdroj guitarrapetrer.com)

Známý španělský tenorista José Ferrero (1972) náhle zemřel ve svém domě v Chinchille. Důvodem smrti byl zřejmě těžký srdeční záchvat. Tenorista vystupoval především ve veristických partech Pucciniho (Pinkerton, Calaf a Cavaradossi), ale také jako Mascagniho Turiddu. Jeho repertoár byl ale mnohem širší, obsahoval i díla španělské zarzuely, barokní hudbu a v současnosti začal zařazovat i wagnerovské party. Zpíval zejména na velkých španělských jevištích, ale objevoval se i na mnoha evropských scénách jako host. Mimo to byl zakladatelem a dirigentem souboru Capilla Antigua de Chinchilla specializovaného na předbarokní a barokní hudbu.


Nahrávka týdne
Ravel, Maurice – L’heure espagnole (Španělská hodinka). Orchestre National de Lyon, dirigent Leonard Slatkin. Naxos 8.660337 (1 CD), 2016. Existuje jen velmi málo tak vtipných a roztomile frivolních oper jako je Ravelova Španělská hodinka, jednoaktová opera o délce přibližně 50 minut, komponovaná v letech 1907-1909. Maurice Ravel, náruživý milovník hodin, hodinek a hodinových strojků, zde využil libreto dobově oblíbeného autora komedií Franc-Nohaina (1872–1934) ze spřáteleného okruhu literátů. Ten mu přepracoval na operní text svou stejnojmennou komedii z roku 1904 o mladé manželce staršího hodináře Concepción, která má týdně jen jednu hodinu volna, aby si mohla užít s potencionálním milencem. Právě v tu hodinu její nepříliš chápavý manžel natahuje a seřizuje hodinový stroj na městské radnici. Bohužel ani jeden z dostupných nápadníků – básník a student Gonzalve (lyrický tenor) a bankéř Don Gomez (bas), se zrovna neosvědčí. Navíc je zaskočena nečekaným návratem manžela, takže musí případné milence ukrýt do pláště velkých pendlovek. Se stěhováním hodin ji ovšem vypomůže silný a nekomplikovaný mezkař Ramiro, ve kterém vášnivá mladá žena na konci „španělské hodinky” nalezne konečně to, co hledá. Ravelova nádherně barevná a rytmicky bohatá partitura je pravým drahokamem operní tvorby. Hudba je filigránská a nesmírně delikátní. Tak ji také v ohromné bohatosti diriguje Leonard Slatkin, který postupně nahrává a vydává soubor Ravelova orchestrálního a operního díla (bohužel slavný skladatel zkomponoval pouhé dvě opery) právě na labelu Naxos.

Dosavadní Slatkinovy nahrávky, včetně výtečného snímku druhé Ravelovy opery Dítě a kouzla, byly pořízeny s předním francouzským orchestrem z Lyonu. Orchestr dokonale zvládá rytmické zvraty včetně neobvyklého zapojení zvuku hodinových strojků, které vtipně charakterizují obchod hodináře Torquemady. Nahrávka vznikla v roce 2013 a soustředila několik francouzských pěvců, kteří si již od té doby vybudovali zajímavé kariéry. Osou nahrávky je půvabný a vitální mezzosoprán Isabelle Druet, která se specializuje spíše na interpretaci staré hudby, a to především francouzské provenience. Ale ani jeden ze čtyř partnerů za ní nezaostává a díky frankofonnímu původu všech zúčastněných je snímek i mistrnou lekcí francouzštiny v dokonalé srozumitelnosti slova i elegantním frázování. Opera obsahuje jen velmi krátká čísla a jediné sólové číslo Concepción (Oh! La pitoyable aventure!) dosahuje délky jen necelých tří minut. Český posluchač ho může znát také z francouzského alba Magdaleny Kožené.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na