Česká opera ve třech desítkách premiér této sezony v německy mluvících zemích

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Na 3. prosince 2017 je naplánována premiéra Rusalky v Oper Leipzig. Magdeburský rodák, dirigent Christoph Gedshold právě zkouší inscenaci ve spolupráci s holandským režisérem Michielem Dijkemou, který je též tvůrcem scénografie. Do hlavních rolí jsou obsazeni následující sólisté: ukrajinská sopranistka Olena Tokar (Rusalka), lokálně debutující tenorista Peter Wedd a finský basista Tuomas Pursio. V mezzosopránových rolích Cizí kněžny a Ježibaby (role nejsou spojeny) jsou obsazeny Němka Kathrin Göring a Švédka Karin Lovelius.

Leoš Janáček – nejhranější český (moravský) operní skladatel
V posledních letech je zřejmé, že na německy mluvících scénách se vedle Janáčkovy opery Její pastorkyňa pravidelně objevují i jeho další operní díla. V současné sezoně dokonce Jenůfa, jak zní tradiční provozovací titul Její pastorkyně (doslovný překlad českého názvu Ihre Ziehtochter se pro svou malou kontextuální srozumitelnost pro německého diváka i zvukovou nemalebnost naštěstí nikdy neujal), ustoupila poněkud do ústraní oproti Kátě Kabanové a Lišce Bystroušce. Jenůfa se objevuje v dramaturgickém plánu Staatstheater Kassel s premiérou 10. února 2018. K nastudování jsou povoláni sicilský dirigent Francesco Angelico (místní Generalmusikdirektor) a německý režisér Markus Dietz. Americká sopranistka Jaclyn Bermudez a německá mezzosopranistka Ulrike Schneider ztvární Jenůfu a Kostelničku.

Staatstheater Kassel (zdroj commons.wikimedia.org/N. Klinger)

Káťa Kabanová bude nastudována hned čtyřmi operními soubory. 12. listopadu 2017 měla premiéru tato opera v Aachenu (Cáchách) v hudebním nastudování mladého německého dirigenta Justuse Thoraua a režiséra Tibora Torella. Stránky tohoto režiséra narozeného v České republice uvádějí před odchodem do Německa také práci pro Divadlo ABC v Praze a Národní divadlo v Brně. Na vyprázdněné scéně italského scénografa Piera Vinciguerry s několika symbolickými elementy se odehrává drama v současných kostýmech. Obsazení z domácího souboru je mezinárodní: bulharská sopranistka Irina Popova jako Káťa, německá mezzosopranistka Katja Starke jako Kabanicha, ruský tenorista Alexey Kosarev jako Boris a další.

Leoš Janáček: Katja Kabanowa – Irina Popova (Katja), Johan Weigel (Tichon Iwanytsch Kabanow) – Theater Aachen 2017 (zdroj theateraachen.de / foto © Carl Brunn)

Theater Freiburg zařazuje premiéru Káti Kabanové na konec ledna 2018 (27. ledna). Francouzský dirigent Fabrice Bollon a německý režisér Tilman Knabe připraví inscenaci pro hlavní jeviště v krásné historické divadelní budově. I zde budou obsazeny především domácí síly. Hostující Anna-Maria Kalesidis, pěvkyně s ruským pasem a řeckými předky, zpívá titulní roli nešťastné Káti. Místní mezzosopranistka Anja Jung se stane Kabanichou a nový člen souboru, americký tenorista Harold Meers, bude Borisem.

Káťa Kabanová se vrátí také na jeviště ve Wiesbadenu. Po lednové premiéře v roce 2016 zažije obnovenou premiéru 7. dubna 2018 v inscenaci Matthewa Wilda a dirigenta Philippa Pointnera. Vedle slovinské sopranistky Sabiny Cvilak jistě zaujme jméno legendární americké sopranistky Nadine Secunde v roli Kabanichy.

Na konci sezony zažije tento působivý operní titul premiéru rovněž ve švýcarském Bernu (19. května 2018). Za hudebním nastudováním bude stát Kevin John Edusei a za režijní koncepcí pak Florentine Klepper. Titulní hrdinku ztělesní Johanni van Oostrum, pěvkyně z Jihoafrické republiky. Švýcarská dramatická sopranistka Ursula Füri-Bernhard se stane Kabanichou a italský tenorista Alessandro Liberatore Borisem.

Tři nové inscenace zaznamenáváme u námětově snad nejimaginativnějšího Janáčkova operního titulu – Příhod lišky Bystroušky, zpravidla uváděné pod německým titulem Das schlaue Füchslein. Na začátku března (3. března 2018) zazpívají chytrá liška a ostatní zvířátka v Koblenci v inscenaci režiséra Alexandera von Pfeila a místního šéfdirigenta Enrica Delamboye. Tvůrcem scénografie je pak Piero Vinciguerra (který scénograficky zajistil i Káťu Kabanovou v Aachenu).

Stadttheater Koblenz (zdroj commons.wikimedia.org / foto Lothar Spurzem)

V Hagenu zažije poetický příběh zvířecího světa jako zrcadla lidského žití premiéru 24. března 2018 zásluhou nastudování nového místního Generalmusikdirektora, amerického dirigenta Josepha Traftona. Masha Pörzgen vytvoří režii. Titul se také objevuje v Aachenu jako již druhá janáčkovská premiéra probíhající sezony (premiéra 30. června 2018). Rodák z Aachenu, dirigent Herbert Görtz, připraví dílo společně s mladou režisérkou Tamarou Heimbrock. Všechny tři nové inscenace se budou hrát v německém překladu.

Uznávaný německý dirigent Will Humburg nastuduje Janáčkovu Věc Makropulos v Darmstadtu. Příběh více než třistaleté operní zpěvačky německým divákům pak představí německá režisérka Eva-Maria Höckmayr na scéně a s kostýmy Julie Rösler. Premiéra 10. března 2018. V češtině se krátce nato bude konat premiéra opery Z mrtvého domu v opeře ve Frankfurtu nad Mohanem (premiéra 1. dubna 2018). Na inscenaci se spojí německo-francouzský režisér David Hermann a dirigent Tito Ceccherini. Scénickou verzi písňového cyklu Ze zápisníku zmizelého najdeme v budoucím repertoáru Staatstheater Braunschweig (premiéra 11. dubna 2018), a to ve spojení s Poulencovým operním monodramatem Lidský hlas.

Staatstheater Braunschweig (zdroj commons.wikimedia.org / foto Magnus Manske)


Bohuslav Martinů, Jaromír Weinberger a opery terezínských skladatelů

Na německá jeviště se pravidelně vrací Weinbergerova opera Švanda dudák, která například nedávno ještě byla součástí repertoáru Semperoper v Drážďanech. Tuto sezonu tento operní titul nastuduje v Stadttheater Giessen německý dirigent Jan Hoffmann a intendantka divadla, režisérka Cathérine Miville (premiéra 24. března 2018).

Bohuslav Martinů bude na německých scénách zastoupen dvěma tituly. V němčině bude nastudována Julietta ve Wuppertalu dirigentem Johannesem Pellem a režisérskou Ingou Levant (premiéra 3. března 2018). Jednoaktová opera Ariane bude uvedena ve francouzskojazyčné verzi (s německými titulky) v Duisburgu (a na další scéně v Düsseldorfu, o kterou se operní soubor dělí) v „mytologickém“ dvojvečeru s Donizettiho ranou operou Pygmalion. Večer bude mít dva různé dirigenty a režiséry, výtvarná podoba bude dílem scénografa Leifa-Erika Heineho a kostýmní výtvarnice Ronji Reinhardt. Operu Bohuslava Martinů nastuduje americký dirigent Jesse Wong a maďarská režisérka Kinga Szilágyi, která roku 1986 přesídlila do Německa.

Oper Wuppertal (zdroj FB Oper Wuppertal)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat