Chytračka a Carmina Burana v Opavě: hádanky Carla Orffa rozluštili hlavně pěvkyně a orchestr

  1. 1
  2. 2

Carmina Burana byla opět velmi dobře hudebně nastudována. Dirigent Richard Hein dokázal „vytáhnout“ z orchestru to podstatné: sehranost, tektonicky pěkně vystavěné větší i menší celky. Dobré instrumentální výkony bylo slyšet v jednotlivých nástrojových skupinách (flétny, smyčce, horny a znamenité perkuse). Z pěveckých sólistů nejvíce zaujal výkon sopranistky Anny Bocanové, jejíž niterný lyrický soprán se dokázal poprat s náročnými výškami a představil svou překrásně subtilní barevnost. Uznání si zaslouží i tenorista Jakub Rousek, který píseň Olim lacus colueram absolvoval v bizarním středověkém kostýmu jako pečená labuť. Rousek i tento part zvládl pěvecky se ctí a půvabnou komickou nadsázkou.

Mírné problémy falzetu barytonisty Pavla Klečky se v kontextu jeho jinak precizního výkonu dají tolerovat. Sbor Slezského divadla (sbormistryně Kremena Pešakova) provázely mírné disproporce v dynamickém poměru jednotlivých hlasových skupin. Konkrétní výhradu si zaslouží zbytečně exponované výkony některých tenoristů sboru. Na druhou stranu sbor disponuje příjemnými hlasovými barvami a intonaci i rytmickou souhru s orchestrem se povedlo udržet až do konce na dobré úrovni. Jako ne úplně šťastné řešení se však ukázalo nazvučení sboru.

Přes výše uvedené aspekty lze provokativní spojení těchto dvou Orffových děl považovat v opavském nastudování za zajímavé, podnětné a pestré.

Hodnocení autora recenze: 70%

 

Carl Orff:
Chytračka
Hudební nastudování: Richard Hein
Dirigent: Richard Hein (alt. Marek Šedivý)
Režie: Lubor Cukr
Scéna: Jaromír Vlček
Kostýmy: Samiha Maleh
Orchestr a sbor Slezského divadla Opava
Premiéra 19. února 2017 Slezské divadlo Opava

Král – Zdeněk Kapl (alt. Pavel Klečka)
Sedlák a Mezkař – Alexander Vovk (alt. Petr Urbánek)
Chytračka – Barbora Perná-Řeřichová (alt. Tereza Kavecká / Lucie Vagenknechtová)
Žalářník – Roman Cimbál (alt.
Peter Soós)
Oslař – Jakub Rousek (alt. Václav Cikánek)
První pobuda
Vít Šantora (alt. Rudolf Medňanský)
Druhý pobuda
Vít Nosek (alt. Tomasz Suchanek)
Třetí pobuda
Josef Kovačič (alt. Martin Blaževič)
Šest girls
Radmila Gregorová, Jitka Havrlantová, Lenka Jakubcová, Lenka Liberdová, Anna Ondáková, Petra Španělová
***
Carl Orff:
Carmina Burana
Choreografie a režie: Valerij Globa
Hudební nastudování: Richard Hein
Scéna: Jaromír Vlček
Kostýmy: Samiha Maleh
Sbormistr: Kremena Pešakova
Orchestr, sbor a balet Slezského divadla Opava
Moravský komorní sbor
Premiéra 19. února 2017 Slezské divadlo Opava

Anna Bocanová (alt. Barbora Čechová) (soprán)
Jakub Rousek (alt. Václav Cikánek) (tenor)
Pavel Klečka (alt. Alexander Vovk) (baryton)
B
aletní soubor – Monika Globa, Zuzana Přecechtělová, Nikol Sukeníková, Karolína Walachová, Valerij Globa, Radoslav Labanič, Tomáš Hoš, Martin Tomsa a hosté

www.divadlo-opava.cz

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Orff: Chytračka/Carmina Burana (Slezské divadlo Opava 2017)

[Celkem: 25    Průměr: 3.6/5]

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
dalibor

Z recenze v Ostravanu:
Pěvecké výkony lze ve dvou případech ohodnotit velice kladně, a to postavu Chytračky v podání Barbory Řeřichové, která provedla diváky excelentním pěveckým výkonem, a stejně tak Jakub Rousek, jemuž role Oslaře vyloženě sedla. To se ovšem nedá bohužel říct o postavě krále, jíž se ujal Zdeněk Kapl. Bohužel v krajních polohách nebylo zpěvákovi rozumět a o intonační čistotě ve spodních polohách nemůže být řeč vůbec.
Tož jaký ten král vlastně byl???

Ctirad

Milý Dalibore, vidíte, jak je v umění všechno relativní. Nikdo nemá absolutní pravdu – jednomu se to líbí, druhému ne. Buďme proto tolerantní k názorům druhých. A výkon si poslechněte sám a udělejte si na něj svůj vlastní názor. Když se o něm pak budete bavit, můžete říct, proč se vám (ne)líbil.