Činohra byla oproti současnému tanci tak trochu nuda, tvrdí fotograf Vojtěch Brtnický

  1. 1
  2. 2
Týden s tancem (57) – od 29. ledna do 4. února 2018. V dnešním vydání najdete: Aktuální taneční zprávy z domova – Výstava Tantehorse a fotografa Vojtěcha Brtnického. Balet Národního divadla Brno v užším výběru na mezinárodní cenu. Další zprávy od nás i ze světa.
Miřenka Čechová, Sabine Seume: Momentum (zdroj archiv autorky / foto Vojtěch Brtnický)

Dnes aktuální taneční zprávy z domova

Výstava Tantehorse a fotografa Vojtěcha Brtnického
Na náměstí Václava Havla (piazzetta Národního divadla) bude od 1. do 28. února probíhat výstava fotografií Vojtěcha Brtnického zachycující třicetihodinovou performanci Miřenky Čechové a Sabine Seume Momentum, která se zde uskutečnila v červnu loňského roku (o tomto projektu jsme informovali zde). Zabydlený pokoj s neviditelnými stěnami, v němž vše plyne pomaleji než ve skutečnosti, přinášel za denního světla, za noci a i v dešti zamyšlení nad každodenní uspěchaností života.

Miřenka Čechová, Sabine Seume: Momentum (zdroj archiv autorky / foto Vojtěch Brtnický)

Z průběhu performance bylo vybráno pro venkovní expozici deset velkoformátových snímků. Výstavu doprovodí úvodní a závěrečná taneční instalace Vidět stíny utíkat – nechat mysl létat, která proběhne 1. února v 17.30 a 28. února v 17.00.

Ojedinělý taneční projekt dvou choreografek a performerek Miřenky Čechové a Sabine Seume se v prostoru piazzetty Národního divadla uskutečnil v červnu 2017. Uvnitř veřejného prostoru stvořily intimní pokoj, v němž non-stop po dobu třiceti hodin zakoušely zpomalení času. „Když se člověk vrcholně zpomalí, uvidí pohyb svého vlastního stínu,” popsala svůj zážitek z performance Momentum Miřenka Čechová.

Atmosféru performance s umělkyněmi zachycoval fotograf Vojtěch Brtnický, který se již dlouho specializuje na současný tanec: „Řeč těla je velice silný komunikační prostředek a ne mnoho z nás si uvědomuje, jak moc ji vnímáme. Chvíli jsem se věnoval činohře, ale jednoduše řečeno, proti současnému tanci to byla tak trochu nuda. Současný tanec je mnohem vyzývavější ke zkoumání, nutí k pečlivějšímu pozorování a zároveň občas neklade skoro žádné mantinely vlastní interpretaci.“

Vojta Brtnický dokumentuje dění v oblasti současného tance a pohybového divadla už přes deset let. Je mimo jiné oficiálním fotografem festivalů Tanec Praha nebo Česká taneční platforma. Spolupracuje se soubory Spitfire Company, Tantehorse, divadlem Ponec, Cie des Pieds Perchés, NANOHACH, VerTeDance a dalšími v České republice i v zahraničí. Publikuje v domácích časopisech a periodikách, ale i v zahraničním tisku (New York Times, Russia Today).

Taneční instalace Vidět stíny utíkat – nechat mysl létat doprovodí výstavu v úvodní vernisáži ve čtvrtek i v závěrečné dernisáži 28. února v rámci festivalu Malá inventura. Její název odkazuje k poslední hodině extrémní fyzické výzvy, v níž koncentrace a tělesný výkon performerek dosahovaly vrcholu. V první performanci se představí Darja Hlinková, Sabina Bočková, Viktor Černický, Inga Mikshina, Lukas Blaha Bliss, Eva Stará, Johana Pocková, Simona Rozložníková, Vojtěch Hříbek, ve druhé Sabina Bočková, Inga Mikshina, Lukas Blaha Bliss, Eva Stará, Johana Pocková, Simona Rozložníková, Vojtěch Hříbek a Tomáš Janypka.


Balet Národního divadla Brno v užším výběru na mezinárodní cenu

Je možné být nominován na cenu s představením, které teprve bude mít premiéru? Ano, lze, přinejmenším v případě nadace Fedora, která podporuje přímo vznik inscenací, z logiky věci tedy projekty, které jsou teprve v přípravě. Balet Národního divadla Brno se s připravovaným baletem Romeo a Julie, který bude mít premiéru příští sezonu 9. března 2019 v Janáčkově divadle, dostal do užšího výběru o cenu nadace Fedora, která podporuje nová operní a baletní představení.

Balet ND Brno je nominován na cenu nadace Fedora s Prokofjevovým baletem Romeo a Julie (zdroj fedora-circle.com)

Tanečních souborů je v nominaci šestnáct, tři z nominovaných vybere odborná porota a čtvrtý se do finále dostane pomocí internetového hlasování. Brněnský balet zastupuje mezi nominovanými soubory ze střední a východní Evropy.

Fedora (The European Circle of Philanthropists of Opera and Ballet) je nezisková organizace, která sdružuje jak divadla, tak mecenáše opery a baletu. Byla založena v Paříži v lednu 2004, sdružuje osmdesát divadelních domů a podporovatele z dvaceti zemí světa. Udílí dvě ceny, které jsou pak základem podpory vybraných projektů, zvlášť pro opery a zvlášť pro balety. Ceny byly zatím uděleny třikrát pro podporu osmi baletních a operních projektů, důraz je kladen na koprodukce a mezinárodní spolupráci, podpořené budou projekty divadel, která počítají s uvedením těchto děl v zahraničí nebo je přímo s jinou zahraniční organizací produkují. Počítají se jak instituce typu divadlo, tak festivaly, které už vznikající dílo zařadily do svého budoucího programu. Důležité také je, aby se na produkcích podíleli mladí umělci, protože cena má podpořit jejich profesní start.

V roce 2015 byli v každé kategorii dva vítězové, v dalších letech po jednom. Dále plánuje nadace Fedora zavést další cenu, která by byla udělována za přínos v uměleckém vzdělání v oblasti opery a baletu, a následně také hodlá více pracovat s možnostmi doktorství v digitálním světě, kde je třeba především řešit otázky legislativní.

Pokud jde o samotné ceny, není bez zajímavosti, že členkou hodnotící přihlášené operní projekty je ředitelka Opery Národního divadla Silvia Hroncová. Členy baletní poroty jsou Ted Brandsen (ředitel Dutch National Ballet), Aurélie Dupont (baletní šéfka Paris Opera Ballet), Yuri Fateev (umělecký ředitel baletu Mariinského divadla), Nicolas Le Riche (umělecký ředitel Royal Swedish Ballet), Judith Mackrell (hlavní taneční kritička listu Guardian), Kevin O’Hare (ředitel Royal Ballet), Nicolas Payne (ředitel Opera Europa) a Igor Zelensky (ředitel Bayerisches Staatsballett München).

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář