Cizopasník, nebo originální tvůrce? Umění, nebo jen umění provokovat?

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Nuže, jsou instituce, které se rozhodly Meesemu přece jen k Parsifalovi dopomoci. Název nové produkce je tak pompézní, že si víc nelze přát: Mondparsifal Alpha 1–8 (Erzmutterz der Abwehrz). Wiener Festwochen a Berliner Festspiele si dílo objednaly u rakouského skladatele Bernharda Langa, který pro Meeseho Mondparsifala napsal libreto i hudbu „podle Richarda Wagnera pro sólisty, sbor a orchestr“.

Označení „podle“ je jistě správné, protože mnoho z originálu zůstalo – z děje každopádně dost, abychom věděli, o co má jít, i když nerozumíme ani slovu… Básníka a skladatele Wagnera už nechrání žádný copyright a Lang ho s chutí parafrázuje, z textu vyrábí nesmysly, jeho hudbou Wagner neustále proznívá. V prvním dějství připomíná Langova hudební řeč nejlepší americké minimalisty, ve druhém dějství se mocně (a bolestně) zesiluje a ve třetím dosahuje velice opojných efektů. Hudba je určitě z celého večera to nejlepší.

Meeseho čtyřhodinová interpretace Parsifala působí jako pocta Schlingensiefovi, především scéna druhého dějství silně připomíná jeho africké chýše, a Klingsorův svět je ve znamení Dr. No. Meeseho listování v obrázkových knížkách vyrobilo obrovský „eintopf“, ale příslušné dekorace nejsou příliš stimulující. Vraž do toho lyžaře a poletující kosmonauty, nějakého Amfortase, jemuž se v ráně na hrudi otáčí spirála, draka, vítaného jako Lohengrinovu labuť, obrovského plyšového medvěda, vycpaného psa v životní velikosti (ano, psa, ne zajíce jako ve Schlingensiefově Parsifalovi).

Přidej k tomu Parsifala jako Zeda (Zardoz), k čemuž poznamenejme, že kostým, který na Seanu Connerym působil neobyčejně démonicky a sexy, je tady prostě jen ordinérní. Přidej ještě Kundry v prvním jednání jako Richarda Wagnera, ve druhém jako Barbarellu a ve třetím jako Kriemhildu. A použij indiánskou kanoi, ale ta je zase z jiného filmu…

A ve třetím jednání to je opravdu napínavé, za což ovšem nevděčíme Meesemu, ale Fritzi Langovi. Na jevišti se totiž po celou dobu mihotají jeho Nibelungové, a hudba Bernharda Langa se promění ve filmovou hudbu – zatímco samo jevištní „live“ dění, proti plátnu nepatrné, bojuje o pozornost. To ve filmu není. Zato vidíme, jak Hagen zabije Siegfrieda, odvážným střihem se přeneseme ke Kriemhildině pomstě a zažijeme konec Nibelungů v hořící hale v zemi Hunů, a jako přídavek pak přijde ještě Kriemhildina hloupost, když Hagenovi prozradí, kde je slabé místo jejího manžela – a teprve když velká část třetího dějství takto zábavně uplynula (film Fritze Langa totiž není jen staromódní a směšný, ale zároveň brilantně udělaný), můžeme s pomocí videa přihlížet, jak Jonathan Meese listuje svými vlastními návrhy (kdo si koupí program, může si „umělecká díla“ odnést domů)…

A pak teprve pokračuje soustředěně a rychle děj. Kundry teď vypadá jako Kriemhild, ale Parsifal je ještě divočejší, celý ve zlatě (i s maskou) jako Zeus osobně, s bleskem v ruce (jak známo, „jen jedna zbraň se hodí“, takže je potřeba něco místo kopí, i když to s tou točící se spirálou v Amfortasově ráně nejde moc dohromady), tady dojde i na vycpaného psa, Květinové dívky v krátkých sukénkách s pruhovanými podkolenkami a copánky, které se v druhém dějství moc neuplatnily, jsou teď ve sboru, a nějak to spěje k happyendu…

Když na spuštěné oponě čteme: „Umění, zavolej mě!!!“, pak jsme to jako diváci s wagnerovskou délkou čtyř hodin včetně dvou přestávek přečkali.

Názory, jimiž je Meese známý (k údajné filozofické nadstavbě jeho díla existují nekonečná interview), se objevují i tady, je to umělec, který, jak známo, neustále volá po „diktatuře umění“. Dělal by Parsifala v Bayreuthu nějak takhle? Zvláštní, to by se přece Katharině Wagner muselo líbit…

Jonathan Meese, Bernhard Lang: Mondparsifal Alpha 1-8 (Erzmutterz der Abwehrz) – Wiener Festwochen 2017 (zdroj jonathanmeese.com / foto © Jan Bauer)

Pět hlavních rolí až na zkomoleniny jmen zůstalo. Z Parsifala je Parzefool, z Amfortase Amphortas, a že to nebude totéž jako originál, je jasné tak jako tak. Kontratenor Daniel Gloger musí podat výkon, který vede až k excesům, hlavně ve druhém dějství, které tvoří především jeho duet s Kundry, musí nejvyšší tóny vyrážet ve fortissimu, takže – při zesílení mikroportem – mohly citlivé bubínky utrpět. Také od Magdaleny Anny Hofmann se ve druhém dějství žádá hodně, ale ta je rutinovaná „pravá“ wagnerovská zpěvačka.

Všichni v tomto večeru ovšem musí být primárně ochotni provádět nesmysly, a také to dělají – Tómas Tómasson jako Amfortas, Wolfgang Bankl jako Gurnemanz, a především Martin Winkler jako Klingsor, na začátku s kosou klasické středověké Smrtky, na konci v koženkách – neměl si vzít také příslušný klobouček? Všichni jsou fantaskně nalíčení, ale to už k Meeseho gesamtkunstwerku patří…

Ve vedlejších rolích jsou tu těžko rozeznatelní „rytíři grálu“ (haha) Alexander Kaimbacher a Andreas Jankowitsch, dva panoši (haha) Johanna von der Deken a Sven Hjörleifsson, a jako vždy skvělý Schönbergův sbor. Hudební složka večera nudnou scénickou daleko předčila, a to nepochybně zásluhou Simone Young u pultu orchestru Klangforum Wien. Langovu hudbu pěkně rozehráli, a i když programový sešit ještě oznámil sound design… I live to fungovalo velmi dobře.

Na konci ovace, což se dalo očekávat. Jonathan Meese ve sportovním oděvu poskakoval jako derviš, a když se ozvalo pár zabučení, vyplázl jazyk, zaboxoval směrem do publika a zasalutoval; ví přece, co se od něj čeká (jen nacistický pozdrav vynechal).

Nuže, Wagnerův Parsifal bude žít, dokud budou existovat muzikální lidé. Jaký bude osud Langova a Meeseho Mondparsifala po premiéře, která sice slibovala provokaci, ale také senzaci – k níž rozhodně nedošlo – to se radši nesázet.

(Online Merken – 4. června 2017 – Renate Wagner)
***

Katharině Wagner můžeme být vděční

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Hodnocení

Vaše hodnocení - Lang/Meese: Mondparsifal Alpha 1-8 (Erzmutterz der Abwehrz) (Wiener Festwochen 2017)

[Celkem: 2    Průměr: 3.5/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na