Co bude dál s Národním divadlem? Dvě hodiny s Janem Burianem (1)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Rozhovor s designovaným ředitelem Národního divadla v Praze

Ve svém zcela zaplněném diáři jen těžko hledal pro náš rozhovor prázdné místo. Po poměrně dlouhém a komplikovaném domlouvání jsme se nakonec setkali v jednom z volných dnů druhého květnového týdne. Setkali zrovna bezprostředně poté, co se na webu Unie odborového svazu profesionálních zpěváků objevilo provolání, vyzývající ministryni kultury, aby přehodnotila rozhodnutí o jeho jmenování ředitelem Národního divadla (provolání najdete zde), stejně jako i návrh transformačních změn, předložený expertní komisí (dokument najdete zde).Času na náš rozhovor mám dnes nakonec dost, překvapil mě Jan Burian hned zkraje. A tak se taky stalo. S výhledem na Národní divadlo jsme v kavárně Slávia spolu mluvili celé dvě hodiny.

Hned na začátku k tomu, co se objevilo v uplynulých dnech na webu odborového svazu profesionálních zpěváků: k provolání, žádajícímu ministryni kultury, aby přehodnotila svůj postoj jak k Návrhu transformace Národního divadla, který přijala bez oponentního řízení, tak i k vašemu jmenování do čela Národního divadla bez toho, aniž byste předložil jakoukoli vlastní koncepci jeho řízení. Četl jste to provolání?

Četl jsem to zatím jen v rychlosti v e-mailu…

Nicméně na to nějaký názor určitě máte. Signatářům vadí, že jste za dva měsíce, vlastně to jsou už tři, nepředložil žádnou koncepci fungování opery v Národním divadle, ani jste nepředstavil, cituji, „jedinou operní osobnost, která by s vámi byla ochotná spolupracovat“. A taky vám je vyčítáno, že jste do funkce zastupujícího šéfa opery jmenoval operního laika, tedy jednu z úřednic v divadle. Co těmto výtkám říkáte?

Odpovím trochu šířeji. Za posledních dvacet let máme s průběhem takzvaných výběrových řízení nejen v Národním divadle poměrně bohaté zkušenosti. Kdo chtěl dělat ředitele, byl vyzván k sepsání koncepce, kterou posuzovala ad hoc jmenovaná komise. Vybrán byl ten, jehož slohové cvičení bylo nejhezčí. Například vítězná koncepce byla postavena na tom, že Národní divadlo bude plné zahraničních režisérů – a nakonec se tam během  pětiletého funkčního období objevil jen jeden. Naproti tomu opera Národního divadla měla poměrně úspěšné období za šéfování Josefa Průdka, jemuž žádné výběrové řízení nepředcházelo…

…a taky se tehdy říkalo, že operu řídí spíše pan Srstka…

… který na tom byl z hlediska odpovídajícího vzdělání podobně jako nynější zastupující šéfka, paní inženýrka Dominová, že? Navíc ona byla pověřena jen na tři měsíce. – No a pak tu byly všemožné koncepce, které se prostě nepodařily… Za správný postup proto považuji, když vyhlašovatel výběrového řízení – tedy zřizovatel – nejprve zformuluje základní požadavek na fungování dané instituce. Svůj záměr pak musí vybavit určitými parametry, což jsou související legislativní kroky a ekonomické podmínky. A to – co se Národního divadla týče – v prvním pololetí letošního roku v zásadě proběhlo. V této chvíli mám zadání od zřizovatele, které je pojmenováním základních čtyř problémů, jež je třeba rozpracovat.

Mluvíte o závěru expertní ministerské komise?

Ano, o materiálu expertní komise. Od roku 1990 je to poprvé, kdy se postupuje standardním způsobem. Dovolte mi příklad ze zahraničí: teď tu byl na premiéře Myslivečkovy Olympiády Stéphane Lissner z La Scaly, který už letos ví, že bude za tři roky šéfem v Paříži. Určitě nepředkládal žádné slohové cvičení, navíc má tři roky na přípravu a domluvu s vybranými osobnostmi. A neslyšel jsem, že by ho někdo pronásledoval, že ještě nic nepředstavil…

… já vám do toho skočím: na druhou stranu určitě jako dlouholetý divadelník cítíte, že situace tady v Praze je docela napjatá, že lidé v divadle jsou vystresovaní, že čekají na vizi, na to, co bude. A že tato situace vyžaduje svým způsobem nestandardní řešení. Že ti lidé už dlouho chtějí vědět třeba to, zda tu budou dva orchestry nebo jen jeden… Pro řadu z nich je třeba toto absolutně prioritní, jakkoli z hlediska celkového pohledu a pohledu vašeho se to může jevit jako něco ne zas až tak podstatného…

Jejich obavy naprosto chápu a rozumím jim. Ale je třeba si uvědomit, že původcem jejich strachu je ne zrovna šťastné mechanické sloučení dvou operních domů, k němuž došlo před dvěma lety bez ohledu na to, jak který z nich fungoval. Není to otázka posledních tří měsíců, kdy jsem se do těchto problémů „namočil“ já. Ostatně do funkce nastoupím až 1. srpna a nikdo nemůže očekávat okamžité řešení tak vleklého, neuspokojivého stavu. Nová koncepce přece nemůže být jenom ideové prohlášení s jedním jménem, musí mít nějaké ekonomické a personální parametry. Ty se dají solidně a korektně vypracovat jenom na základě znalosti všeho, co uvnitř divadla je… Přitom ani po třech měsících, co se tím zabývám, nemám ještě úplná data ze Státní opery.Počkejte, vy říkáte ze Státní opery, ale to už je přece jeden soubor…

Ano, ale já mluvím o úplných datech za poslední tři roky, tedy z původní příspěvkové organizace Státní opera Praha: jakým způsobem je ten který útvar – sbor, orchestr – či jednotlivec placen, jak je odměňován, proč je v pracovním poměru, proč není…

Neříkejte, že ta čísla neexistují… To vám je nechtějí dát?

Dostupná čísla se kvůli zavedenému statistickému systému velmi obtížně analyzují, protože jsou v takových souborech, které nic nevypovídají. Dokonce některé údaje vůbec neexistují. Buď jsou skartovány, nebo se ztratily, nebo jsou někde v archivu a nemůže je nikdo najít…

ale jestliže máte hmatatelné důkazy, že ty věci jsou skartované nebo že se ztratily, tak to je pomalu až na trestní oznámení. To je přece v rozporu se zákonem…

Nevím, jak si představujete „hmatatelný“ důkaz. Zatím se pořád snažím ty údaje normálně najít. Do konce května bych měl mít zpracovaný materiál, jak na tom Národní divadlo – myslím celé, včetně Státní opery – z hlediska ekonomického je, do jaké míry finanční prostředky chybí či nechybí, jak to vypadá se závazky.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments