Co chystá ostravská opera? Nejen na to jste se ptali její dramaturgyně

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Milý pane Melichare, velice děkujeme za ocenění naší specifické řady. Pro nejbližší sezony máme v návrhu nejznámější Martinů operu Julietta aneb Snář (1938), která bude mít premiéru 11. dubna 2019 a v historii Národního divadla moravskoslezského se objeví vůbec poprvé, dále také Mrtvé město (1920) Ericha Wolfganga Korngolda, které bychom rádi uvedli právě ke stému výročí od premiéry, tedy v roce 2020. Uvažujeme také o dalších komorních operách dvacátého století a do popředí se nám dostává i jméno Richarda Strausse či Albana Berga. Chystáme také inscenace oper jedenadvacátého století a úplně nově napsaných oper z pera ostravských skladatelů (a to nejen v rámci NODO).

Dobrý den, za velkou událost uplynulých sezon považuji uvedení donizettiovské trilogie. Jaké další tituly podobného ražení chystáte? Donizetti, Bellini, méně známý Rossini atd? Děkuji. (J. Pašek, Ostrava)

Milý pane Pašku, uvést Donizettiho trilogii na náměty ze života anglických královen byl úžasný nápad tehdejšího vedení opery Národního divadla moravskoslezského v čele s Robertem Jindrou a Danielem Jägerem. Po tomto soustavném uvádění belcantových oper jsme si na několik sezon dali „pauzu“ a v minulém roce pak uvedli z tohoto skladatelského trojlístku Rossiniho dílo, tedy Lazebníka „jinak“, a od té doby také díla pokračovatele této italské tradice – Giuseppe Verdiho (Otello, La traviata). Ráda bych v dalších sezonách uvedla Belliniho operu, a to i z toho důvodu, že jeho díla v novodobé historii Národního divadla moravskoslezského dosud nezazněla.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi.

Eva Mikulášková a hudební ředitel opery NDM Jakub Klecker (zdroj NDM / foto Martin Popelář)

 

VIZITKA
Eva Mikulášková (1989) je interní doktorandkou oboru hudební věda Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. V připravované práci se pod vedením prof. PhDr. Miloše Štědroně, CSc. zaměřuje na osobnost a tvorbu Oskara Nedbala. V letech 2012­–16 zde působila i jako šéfredaktorka studentského internetového měsíčníku Musicologica.

Během studií na brněnské muzikologii absolvovala stáže jako asistentka režie v České televizi Brno a v Národním divadle Brno při nastudování oper Richarda Strausse Elektra (2012, režie: ROCC), Ericha Wolfganga Korngolda Zázrak Heliany (2012, režie: Heinz Lukas-Kindermann) a Benjamina Brittena Sen noci svatojánské (2013, režie: Roman Meluzín). Aktivně také působila jako dobrovolnice při přípravách mezinárodního divadelního a hudebního festivalu Janáček Brno 2010 a 2012. Od roku 2011 se také podílela jako PR asistentka souboru Czech Ensemble Baroque na zajištění chodu abonentních cyklů Bacha na Mozarta. Od roku 2012 se soustředila na psaní odborných kritik a studií do časopisů Musicologica, Harmonie a Opus musicum.

Ve svém zájmu o hudební divadlo pokračovala také v závěrečné bakalářské diplomové práci Charakteristické rysy ženských postav v operách Ariadna a Julietta Bohuslava Martinů (vedoucí práce PhDr. Martin Flašar, Ph.D.) a později v závěrečné diplomové práci Hudební divadlo v brněnském Německém městském divadle (Deutsches Stadttheater) 1882–1893 (vedoucí práce rektor MU doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.), kde propojila své zájmy o hudební kritiku a operní dramaturgii. Na jaře 2014 absolvovala zahraniční stáž na Universität Wien (obor Musikwissenschaft).

Podílí se na PR opery NDM, spolupřipravuje Letní divadelní školu pro pedagogy, vytvořila projekt Operní sirény a spolupracuje na projektech NDM s Jaromírem Nohavicou. Externě vyučuje na katedře teorie a dějin umění Fakulty umění Ostravské univerzity v Ostravě a také v oboru Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo Slezské univerzity v Opavě. Od roku 2017 působí také jako editorka pro Svatováclavský hudební festival.
(zdroj ndm.cz)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na