Così fan tutte ve Stavovském divadle – bez Mozarta, bez jasných převleků a beze smyslu

  1. 1
  2. 2

Nerespektování autora a díla, stylová roztříštěnost a dobová nezakotvenost, kterou inscenátoři uplatnili, jsou dnes v módě. Je proto zbytečné zabývat se všemi detaily – jen několik za všechny: vpád vojska – také dámského – v dobových francouzských uniformách jako z napoleonských válek a s příslušnou státní vlajkou; oba mladíci i Despina mají současné oblečení, zatímco jejich dívky dlouhé sukně evokující počátek 20. století; sbor služebnictva je v bílém rokokovém negližé a na scénu přichází spolu s ním i mohutný lidový pastýř v bílém kožichu a ponožkách, za nímž běloskvoucí sluha v paruce táhne na kolečkách velkou naducanou ovci. Medailony s portréty milenců jsou nahrazeny nevýraznými šátečky. A samozřejmě nesmí chybět obscénnost – Ferrando si při „svádění“ násilím vstrčí Fiordiliginu ruku do svých kalhot přímo do rozkroku! Jediné pozitivum režie je, že v závěru opery se k sobě dostanou opět snoubenecké páry v původní sestavě, ne s prohozenými partnery, jak se v dnešní době také někdy stává. I když nutno říct, že tak jednoduché to není. Ferrando sice zůstává s Dorabellou, kterou zřejmě zachraňuje při pokusu o sebevraždu, avšak Fiordiligi si při zpěvu závěrečného ansámblu obleče přes nadýchané bílé šaty vojenskou kombinézu a odchází středem scény pryč, patrně na vojnu. Guglielmo se za několik okamžiků vydá za ní podobným směrem.

Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte – Stavovské divadlo (zdroj Národní divadlo)
Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte – Stavovské divadlo (zdroj Národní divadlo)

Dona Alfonsa zpíval na premiéře Jiří Hájek, ačkoliv byl nachlazen a nechal předem ohlásit svou indispozici. Přesto dokázal i v tomto režijním konceptu a hudebním nastudování vytvořit plnohodnotnou postavu. Kateřina Kněžíková zvládla roli Fiordiligi hlasově se ctí, byť některé výšky zněly místy nepříjemně a spodní tóny nevyrovnaně. V jiných tempech a jiném režijním aranžmá by její koloratury a schopnost výrazu dosáhly jistě větší účinnosti. Arnheiður Eiríksdóttir jako Dorabella působila svým hlasovým projevem matně, místy zanikala v orchestru. Barevnost hlasů obou pěvkyň není výrazně odlišná, a protože nebyly jako sestry rozeznatelné ani barvou vlasů či charakteristickým znakem na kostýmu, dosti často na jevišti pěvecky i opticky splývaly. Part Ferranda odpovídá hlasovým možnostem Petra Nekorance, jenž dobře uplatnil svůj barevný koloraturní tenor především v první Ferrandově árii „Un´aura amorosa“. Lukáš Bařák má příjemný baryton, pěvecky byl jako Guglielmo přesvědčivý především ve střední poloze. Nástrahy hudebního nastudování a režie ovlivnily výkon Pelageji Kurennaji, part Despiny provedla nevýrazným sopránem a ne zcela vyrovnaně. Velkým problémem sólistů byla málo zřetelná artikulace textu, občas zcela nedostatečná, což jejich projevu výrazně ubíralo na přesvědčivosti. Světlou výjimkou byl pouze Jiří Hájek, jemuž rozumět bylo. Sbory nastudoval na potřebné úrovni Jan Bubák.

Dílo Wolfganga Amadea Mozarta má v Praze zcela specifické postavení. Produkce Così fan tutte, jak ji připravilo Národní divadlo, by odpovídala svou kvalitou spíše divadlu bez mozartovské tradice a výlučného postavení, než jaké má naše první scéna. Tato inscenace není pro štědře dotované Národní divadlo právě tou nejlepší vizitkou. Nic na tom nemění skutečnost, že premiérové publiku, byť po přestávce jeho řady v přízemí prořídly, odměnilo umělce silným aplausem a voláním bravo.

Nejlepší na celé produkci je v programu připraveném Benem Blachutem mladším uveřejněná fundovaná stať o tomto díle z pera muzikoložky a odbornice na Wolfganga Amadea Mozarta, Milady Jonášové.

Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte – Stavovské divadlo (zdroj Národní divadlo)
Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte – Stavovské divadlo (zdroj Národní divadlo)

Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte – premiéra
8. ledna 2022, 19:00 hodin
Stavovské divadlo
hodnocení recenzentky: 30%

Inscenační tým:
Režie: Tatjana Gürbaca
Dirigent: Karsten Januschke
Scéna a kostýmy: Ingrid Erb
Sbormistr: Jan Bubák
Světelný design: Stefan Bolliger 

Osoby a obsazení:
Fiordiligi: Kateřina Kněžíková
Dorabella: Arnheiður Eiríksdóttir
Guglielmo: Lukáš Bařák
Ferrando: Petr Nekoranec
Despina: Pelageja Kurennaja
Don Alfonso: Jiří Hájek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


3.2 9 votes
Ohodnoťte článek
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments