David Gerneš: V současnosti je divadelní provoz adrenalinovou záležitostí

Nová vládní opatření, která vstoupila v platnost toto pondělí, tvrdě dopadla na česká divadla, která musela na poslední chvíle rušit a posouvat dlouho plánovaná představení. Obrátili jsme se na ředitele Moravského divadla Olomouc, pana Davida Gerneše, aby se vyjádřil jak k aktuální situaci, tak k možným dlouhodobým dopadům současných omezení.
David Gerneš (foto Moravské divadlo Olomouc)

Jak omezení zasáhla vaše divadlo?
Na Moravské divadlo Olomouc dolehla opatření maximálně. V pátek 9. října jsme měli mít premiéru opery Fidelio. Pro případ nouze jsme měli nachystanou koncertní verzi. Bohužel ani jednu z variant nakonec není možné realizovat. Zároveň jsme museli zrušit naše muzikálové a operetní tituly, což společně s právě skončenou karanténou pro balet znamená, že ze tří souborů nám toho času může hrát pouze činohra.

Jak vidíte blízkou i vzdálenější budoucnost divadelního provozu?
V současnosti je divadelní provoz opravdu adrenalinovou záležitostí, kdy jsme nuceni každý den předělávat hrací plány a do nejbližších dní se dívat s nejistotou nejen případných karantén, ale i zpřísňování vládních nařízení. Pro všechny v divadle se jedná o velice náročné období, kdy musíme improvizovat, abychom mohli každý večer nabídnout divákům kvalitní kulturní zážitek. Myslím, že naším posláním je držet divadla otevřená, dokud to jen trochu dává smysl. Zavření divadel by neznamenalo jen ekonomický problém, ale i sociální, kdy právě kultura je tím, co kultivuje národ a celou společnost a už jsme si jednou zkusili, jak šedý život bez kultury je. V dlouhodobém kontextu by se pak bez kultury takřka rozpadla celá společnost. Proto doufám, že se co nejdříve vrátíme do normálního divadelního provozu, byť je možné, že budeme častěji využívat online platformy a jiné.

Nemáte obavy, že lidé přestanou chodit do divadla?
Jde vidět, že lidé z mnoha důvodů omezují či více zvažují nákup vstupenek. Myslím, že je to dáno jednak obavami o jejich zdraví a zároveň obavami z ekonomických dopadů současné situace. Z hlediska prvého musím diváky uklidnit a ujistit, že divadla jsou bezpečná a všichni děláme maximum pro to, aby se cítili co nejvíce komfortně.

Jak by se tato situace mohla lépe řešit?
Současná situace je velice složitá. Nejsem lékař ani epidemiolog, abych uměl posoudit nebezpečnost viru a nutnost přijímat opatření. Chápu, že balancovat na hraně mezi zdravím a ekonomickými dopady je velice složité. Pro mě osobně je velice problematická nepředvídatelnost opatření a poté jejich samotné provedení. Myslím, že kdyby bylo řečeno, že pokud bude přírůstek nakažených X, tak přijmeme následující opatření a zároveň byl stanoven výhled na třeba měsíc dopředu, tak by nám to výrazně pomohlo při plánování i chápání opatření.

Druhý problém vidím právě v onom provedení, kdy například v současnosti jsou zakázány produkce, kde převažuje zpěv. To v praxi znamená, že nesmí probíhat zkouška či koncert dvou sólistů opery, ale teoreticky by bylo možné na půl hodiny nechat zpívat 80 členný sbor, pokud by se jednalo o  tříhodinové představení. U tohoto opatření si dokážu představit, že je zastrojován maximální počet zpívajících, což by umožnilo třeba koncertní provedení oper či komorní koncerty.

Jaký dopad budou podle Vás mít současná omezení na vaše i ostatní divadla?
Myslím, že dnes není schopen nikdo přesně říci, jaký bude dopad na divadla a na celou kulturní sféru. Bude záležet na délce opatření a na jejich případném zpřísnění. Jediné, co lze říci, že mimo ekonomické dopady, které bude možné po skončení pandemie vyčíslit, budou i dopady sociální a kulturní, kdy hrozí, že někteří kolegové již nebudou pokračovat v kulturním odvětví a najdou si jinou práci.

V případě dlouhodobého zavření pak dojde k přerušení vazeb mezi občany a kulturními institucemi. V krajním případě pak dojde k rušení některých institucí či festivalů, jak je dnes známe. K exodu lidí z kultury může dojít velice rychle, jelikož je nutné si uvědomit, že se jedná o srdcaře, kteří rozhodně, až na výjimky, nepracují za enormně vysoké platy a v dlouhodobém kontextu si budou muset hledat obživu jinde, jelikož si ani nemohli vytvořit úspory. Doufám však, že k tomu nedojde a jedná se opravdu jen o katastrofickou a utopickou vizi.

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments