David Stránský a Štěpán Pechar: Pro tanečníky je Cube potravou

  1. 1
  2. 2
  3. 3

DAVID STRÁNSKÝ:
Je to prostě kostka. Pro nás to znamená život v kostce. To, co se děje běžně, i to, co se neděje nikdy – ale proč by se to nemohlo dít v divadle? To je námět, který sledujeme, stručná osa děje. Jestli to divák najde, nebo nenajde? Ať si něco odnese, ale ať si to pojmenuje po svém. My jsme mu dali kostru a diváku, div se.

ŠTĚPÁN PECHAR:
Pro nás je celý projekt srdeční záležitost – z hlediska žánru i souboru Laterny magiky. Dneska se projekce používají prakticky všude. Ale Laterna magika je jiná nejen v tom, že byla první. Možná teď trochu zaostává technickým vybavením, ale i snadnými triky a jednoduchou projekcí se dá dokázat mnoho. A to jsme chtěli ukázat. Proto je těch obrazů tolik, protože jsme si chtěli vyzkoušet, kterou cestou a jakým způsobem se Laterna dá dělat.

DAVID STRÁNSKÝ:
Dneska totiž nežije žádný tvůrce, který by nám řekl: „Takhle se má dělat Laterna magika.“

ŠTĚPÁN PECHAR:
Přitom by stačilo i jen málo podpory, aby vznikaly skvělé projekty.

DAVID STRÁNSKÝ:
V Laterně jsem dvanáctou sezonu. Kdysi jsem řekl, že je pro mě Laterna magika jakési muzeum, které žije zašlou slávou dob, zlatou érou, která už minula, protože není tým, který by se Laterny ujal, nejsou nápady. Teď už si to nemyslím. Při práci na Cube jsem si uvědomil, jak cenná Laterna magika je. Ne v tom, že pouští projekce, ale že žije v naprosté symbióze jednotlivých prvků, které ji tvoří. Hudba, pohyb, prostor, zvuk a obraz. Když si to dáme do jednoho celku a ani jedno nebude hrát prim, vzniká něco, co je velice cenné a obohacující. V tomhle smyslu Laterna žije a je krásná. Touto premiérou jsem se mohl dotknout její podstaty a hluboce smekám přede všemi, kteří to kdy zkusili, a ještě hlouběji před těmi, kterým se to povedlo, protože to není lehká cesta. Ale je překrásné, když se povede.

Děkuji oběma za rozhovor, zlomte vaz!

 

VIZITKY
Tanečník a choreograf David Stránský absolvoval v oboru moderní a lidový tanec na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy. Kromě Laterny magiky byl také členem Pražského komorního baletu Pavla Šmoka. Od roku 2007 do roku 2011 vyučoval na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy scénickou praxi a moderní tanec. Je autorem nebo spoluautorem choreografií (Extáze, Kdysi, Alterego, Pozitivní…?, Čtyři, Nanopicture, Za oponou, Chyť mě, Bjerkely – Březový háj). V roce 2005 byl v širší nominaci na Cenu Thálie za výkon v inscenaci Time of Pain (choreografie Bronislav Roznos) a v roce 2006 byl nominován na Cenu Thálie za roli Puka v baletu Sen noci svatojánské (choreografie Libor Vaculík), oboje ve Státní opeře Praha.
(Zdroj: narodni-divadlo.cz)

Štěpán Pechar, tanečník, choreograf, umělecký vedoucí souboru Dekkadancers. V roce 2010 absolvoval Taneční konzervatoř hl. m. Prahy. Byl členem tanečního souboru při TKP – Bohemia Balet, spolupracoval s Pražským komorním baletem a souborem 420PEOPLE. V letech 2011–15 byl členem souboru Laterny magiky, v současnosti stálým hostem. Od roku 2015 je členem Baletu Národního divadla. Tančil v choreografiích tvůrců, jako jsou Jiří Kylián, Václav Kuneš, Viktor Konvalinka, Petr Zuska, Jean-Pierre Aviotte, Pavel Šmok, Jan Kodet, Jiří Bubeníček, A. V. Bruke, Ohad Naharin a další. Společně s Ondřejem Vinklátem vytvořil řadu choreografií, například Červenej čudlík, Přesně včas, Křehký vrh, Vnuknutí. S Ondřejem Vinklátem a Markem Svobodníkem vytvořil choreografii k zahájení divadelní sezony Národního divadla 2013/14 s názvem 131ND 56LM 31NS. Od roku 2015 společně s Viktorem Konvalinkou a Pavlem Hejným vede taneční soubor Dekkadancers.
(Zdroj: narodni-divadlo.cz)

 

Cube
Scénář: Pavel Knolle, Štěpán Pechar, David Stránský
Choreografie: Štěpán Pechar, David Stránský
Režie: Pavel Knolle
Hudba: Jan Šikl
Scéna a kostýmy: Pavel Knolle
Dramaturgie: Jan Tošovský
Střih a kamera: Marek Brožek
Premiéra 23. března 2017 Nová scéna Národního divadla Praha

Tančí – Pavlína Červíčková, Zuzana Herényiová, Tereza Chábová, Eva Zápotocká, Libor Kettner, Alexandr Sadirov, Adam Sojka, Viktor Svidró

www.narodni-divadlo.cz

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na