Divadlo na Vídeňce: deset svíček na narozeninovém dortu

  1. 1
  2. 2

Alex Penda neměla onoho slavnostního večera nejlepší den a jakkoliv se snažila, nepodařilo se jí zakrýt dechové potíže. Zpívala-li v neohlášené indispozici, bylo mi jí upřímně líto, zvláště když byla aranžéry provedení opakovaně nucena usedat na židle připravené na scéně. Vsedě se jí zpívalo patrně nejhůře, což se bolestně projevilo ve II. aktu ve scéně Idol mio. Francouzský basista světlejšího témbru Nicolas Rivenq má na svém kontě úctyhodnou řádku rolí a nespočet spoluprací s nejpřednějšími reprezentanty takzvané autentické scény, jelikož však i mladý rakouský basista a člen operního studia při Divadle na Vídeňce Christoph Seidl (Hlas) vládne světlejším hlasem, nepodařilo se jejich role témbrově adekvátně odlišit. Rivenq na mě rozhodně nepůsobil dojmem majestátního a fanatického velekněze mořského božstva, na to byly jeho vokální projev a herectví příliš civilními. Výrazně lépe se dařilo belgické sopranistce Sophii Karthäuser, před jejímž rovněž objektivnějším hlasem bych patrně upřednostnil kolegyně z německy mluvících zemí Julii Kleiter nebo Genii Kühmeier, které mají v hlase díky špetce ušlechtilého vibrata více ženskosti. Co Sophie Karthäuser „nedokázala“ předat hlasem, to zvládla herecky, jelikož svým jemným jevištním projevem s mrazivou věrohodností ztělesnila trojskou princeznu Ilii, vnitřně rozervanou mezi láskou k nepříteli a věrností svému původu. Vstupní scéna III. aktu přes mé drobné výhrady zanechala v publiku hluboký dojem.

Wolfgang Amadeus Mozart :Indomeneo, re di Creta - Jeremy Ovenden (Idomeneo), Gaëlle Arquez (Idamante), Alex Penda (Elettra), Arnold Schoenberg Chor - Theater an der Wien (foto Herwing Prammer)
Wolfgang Amadeus Mozart: Idomeneo, re di Creta – Jeremy Ovenden (Idomeneo), Gaëlle Arquez (Idamante), Alex Penda (Elettra), Arnold Schoenberg Chor – Theater an der Wien (foto Herwing Prammer)

Není to tak dávno, co i na rakouských festivalových scénách ztělesňoval britský tenorista Jeremy Ovenden Arbaceho, který na Vídeňce připadl Julienu Behrovi. Behrův Arbace byl králi Idomeneovi Jeremy Ovendena sympaticky mladým kumpánem, který zaujal i přítomné publikum, pochopitelně větší prostor ovšem opanoval Ovenden s vyrovnanými rejstříky a jednoduchým scénickým projevem. Osudové výčitky a pochybnosti své role před publikem spíše skrýval, o to více se soustředil na vokální projev. K hvězdnému výkonu chyběl Ovendenovi vokální lesk a jevištní sebevědomí, jichž se ovšem – zatím a snad nadlouho – dostává mladé francouzské mezzosopranistce, zpěvačce a muzikoložce Gaëlle Arquez, která zjevem, výškou, jevištním projevem a aktuálními hlasovými dispozicemi lepší kolegy zastínila, ty méně přesvědčivé zcela upozadila. Před kvalitami jejího hlasu klečelo Divadlo na Vídeňce doslova na kolenou; kdyby jen šetřila dynamikou svého hlasu, kterým se sama svůdně opájí, měla by publikum omotáno kolem prstu. Jen jediné jsem jí v kalhotkové roli nemohl uvěřit – že je mužem, mladíkem, královým synem.

Snad byl hvězdným výkonem Arquez omámen i Jacobs, který se prezentoval svým solidním standardem a nehodlal riskovat ani agogickou flexibilitou, ani větším prostorem instrumentálním sólům, a to měl v orchestru klarinetistu Lorenza Coppolu nebo fagotistu Javiera Zafru, čekající jen na příležitost k adekvátní sebeprezentaci. Dramaturgie nešlápla vedle, když pozvala Jacobse, kdyby však v orchestřišti stanul Minkowski, nebo takový Bolton, další pravidelní hosté vídeňské „předměstské scény“, mohlo být možná před publikem odkryto ještě více krás této Mozartovy operní sumy. Ostatně Jacobs sám si vzal vítr z plachet, když s výjimkou I. aktu vypustil všechna baletní čísla, snad kvůli většímu dějovému spádu, dějové srozumitelnosti a absenci tanečního ansámblu. Závěrečný baletní divertissement však obětován být neměl, mohl jím vrcholit slavnostní večer i Mozartův a Varescův Idomeneo. Publikum onoho slavnostního večera nikam nespěchalo.

Hodnocení autora recenze: 85 %

Wolfgang Amadeus Mozart:
Idomeneo, re di Creta
Dirigent: René Jacobs
Freiburger Barockorchester
Sbormistr: Erwin Ortner
Arnold Schoenberg Chor
Premiéra 22. ledna 2016 Theater an der Wien Vídeň

Idomeneo – Jeremy Ovenden
Idamante – Gaëlle Arquez
Ilia – Sophie Karthäuser
Elettra – Alex Penda
Arbace – Julien Behr
Gran Sacerdote di Nettuno – Nicolas Rivenq
La Voce – Christoph Seidl

www.theater-wien.at

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Mozart: Idomeneo (Theater an der Wien)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na